C43 tot aan kruispunt - autostrade

Punten van discussie.
jdla
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2016, 22:59

C43 tot aan kruispunt - autostrade

Bericht door jdla »

Hallo,

geregeld rij ik door de Kennedytunnel richting Gent. Dynamische C43's geven daar de maximum snelheid voor en na de tunnel.
Het is er een zootje, omdat bvb voor de tunnel 70 staat, er vlak na 100, zonder dat de 70 werd opgeheven. Maar soit.

Wat ik me op een blauwe maandag als vandaag wel afvroeg : de 100 na de tunnel geldt tot het volgend 'kruispunt' (inbegrepen).
Dien ik een afrit (zonder oprit !) als een kruispunt te beschouwen ?

Volgens de wet ben ik geneigd te zeggen 'ja'. Het is een samenloop van 2 wegen, dus kruispunt.

Volgens de logica ( nu ja ... ) zou ik denken 'neen' , de snelheidsbeperking geldt tot aan de eerstvolgende 'oprit' (omdat bestuurders die daar opkomen moeten verwittigd worden van de geldende maximumsnelheid, dus nieuwe C43 of geen beperking meer).

Ik zocht rond en vond niet meteen een eenduidig antwoord. Iemand ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: C43 tot aan kruispunt - autostrade

Bericht door de rijprof »

er vlak na 100, zonder dat de 70 werd opgeheven.
Hoeft niet opgeheven te worden. Een ander bord met een snelheidsbeperking volstaat om de vorige op te heffen.
Volgens de logica ( nu ja ... ) zou ik denken 'neen' , de snelheidsbeperking geldt tot aan de eerstvolgende 'oprit' (omdat bestuurders die daar opkomen moeten verwittigd worden van de geldende maximumsnelheid, dus nieuwe C43 of geen beperking meer).
Jouw logica klopt. De snelheidsbeperking (C43) vervalt vanaf de eerstkomende 'oprit' zodat bestuurders die via de oprit de snelweg nemen ook kunnen zien of er een snelheidsbeperking is, of niet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jdla
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2016, 22:59

Re: C43 tot aan kruispunt - autostrade

Bericht door jdla »

Bedankt voor het antwoord.
Het lijkt me in ieder geval het meest praktische (afgezien van het feit dat aan 70 door de Kennedy mij gegarandeerd ooit een vrachtwagen in de koffer gaat opleveren :) )

Maarrrr ... is er ook een tekst in het verkeersreglement die jouw antwoord ondersteunt ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: C43 tot aan kruispunt - autostrade

Bericht door Benny Stinkens »

Artikel 2. Bepalingen
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.


Opletten dus, het gaat hier over opritten, niet over afritten. :idea:
C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jdla
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2016, 22:59

Re: C43 tot aan kruispunt - autostrade

Bericht door jdla »

Benny Stinkens schreef:Artikel 2. Bepalingen
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.


Opletten dus, het gaat hier over opritten, niet over afritten. :idea:
C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
Voor wat betreft de C43 : u heeft volkomen gelijk ! Ik wist niet dat 'of tot elk verkeersbord C43 ...' nu opgenomen was in de wegcode. Ik zal die eens grondig moeten herlezen. Niet dat ik het ooit anders zou toegepast hebben, maar toch.

Wat betreft die oprit weet ik het toch niet zo hoor.

Van Dale definieert samenloop (samenlopen kent ie zelfs niet) als 'plaats waar rivieren, wegen zich verenigen'. Zegt niets over de richting of zin.
Onze Waalse vrienden : Le terme "carrefour" désigne le lieu de rencontre de deux ou plusieurs voies publiques. Daar is zelfs geen suggestie van richting of zin.
En als je in de definities gaat is het zelfs maar de vraag of oprit en afrit een tweede openbare weg vormen (zijn ze geen deel van de autosnelweg ?) en dus de definitie sowieso van toepassing is.

Soit, zoals veel in België, je zoekt het maar uit wat je het beste vindt.
In Antwerpen, voorbij de Kennedy richting Gent, zou ik zeggen : de billen dichtknijpen tot aan de eerstvolgende oprit als je daar 'maar' 100 rijdt zoals dikwijls aangegeven...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: C43 tot aan kruispunt - autostrade

Bericht door de rijprof »

2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
Dit is voor interpretatie vatbaar..
Bij een uitrit lopen de wegen 'uit' elkaar.
Bij een oprit lopen de wegen samen (net zoals bij rivieren).
+ de simpele logica dat wie een oprit neemt ook de eventuele snelheidsbeperking moet kunnen zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie