**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Dan komen we aan dat dubbel rondpunt in Geel hier maak ik mijn eerste en enige fout door niet rechts te rijden, kom aan kruispunt links aan dus moet bnnbaan, moet 2de rechts, komen aan afslag maar er zijn wagens op buitenbaan ik zet pinker op en wacht tot er plaats is en rij dan door. Komen aan examen centrum aan, gebuisd omdat ik bnnbaan had gepakt en bij afslag auto's achter mij op de bnnbaan moesten wachten...
Welke instructie kreeg je voor de rotonde?
Waarom reed je links?
Stoppen op een rotonde is wel erg hinderlijk en misschien ook gevaarlijk!
Had je niet beter nog een toertje rond gereden om zonder stoppen naar de rechter rijstrook te geraken?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rhand
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2015, 17:46

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Rhand »

de rijprof schreef:
Dan komen we aan dat dubbel rondpunt in Geel hier maak ik mijn eerste en enige fout door niet rechts te rijden, kom aan kruispunt links aan dus moet bnnbaan, moet 2de rechts, komen aan afslag maar er zijn wagens op buitenbaan ik zet pinker op en wacht tot er plaats is en rij dan door. Komen aan examen centrum aan, gebuisd omdat ik bnnbaan had gepakt en bij afslag auto's achter mij op de bnnbaan moesten wachten...
Welke instructie kreeg je voor de rotonde?
Waarom reed je links?
Stoppen op een rotonde is wel erg hinderlijk en misschien ook gevaarlijk!
Had je niet beter nog een toertje rond gereden om zonder stoppen naar de rechter rijstrook te geraken?
Rhand schreef:Dan komen we aan dat dubbel rondpunt in Geel hier maak ik mijn eerste en enige fout door niet rechts te rijden, kom aan kruispunt links aan dus moet bnnbaan
Voor rotonde kreeg ik instructie om rechtdoor te rijden dus 2de afslag. Links rijden was een foutje ja, waren juist die baan ingeslagen en had rechts moeten rijden, zeg ook dat dit fout was, maar toch maximum een lichte fout als je paar 100 meter vergeet om rechts te gaan rijden, waren ook al 45 mins aan rijden.

Stopte niet abrupt of zo, net hetzelfde als je links wil afslagen en je moet wachten voor auto's die van andere kant komen. Hoe is dit bv anders dan als je op een enkele rotonde met fietpad rijd en er komt juist een fietser aan wnr je afslag er is dan moet je toch ook wachten? Een rondje rijden mag, maar moet toch niet, mensen moeten toch gewoon achter jouw wachten als dat nodig is... Is het bv ook normaal dat een examinator je 50 mins laat rijden (zonder dat je fille hebt gehad) gewoon omdat je nog niks fout gedaan hebt?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

als je een paar 100 meter (!!!) vergeet om rechts te gaan rijden
wordt als onvoldoende aangerekend.

Voorrang verlenen aan een fietser is iets helemaal anders (want dat moet je doen)
dan midden of links op een rotonde hinderlijk traag rijden omdat jij je van rijstrook hebt vergist (want dat hoor je niet te doen). Ik denk dat je daar ook jouw 2de onvoldoende (misschien wel 'slecht') hebt gekregen.

Wat staat er precies op jouw resultaatblad?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rhand
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2015, 17:46

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Rhand »

de rijprof schreef:
als je een paar 100 meter (!!!) vergeet om rechts te gaan rijden
wordt als onvoldoende aangerekend.

Voorrang verlenen aan een fietser is iets helemaal anders (want dat moet je doen)
dan midden of links op een rotonde hinderlijk traag rijden omdat jij je van rijstrook hebt vergist (want dat hoor je niet te doen). Ik denk dat je daar ook jouw 2de onvoldoende (misschien wel 'slecht') hebt gekregen.

Wat staat er precies op jouw resultaatblad?
Resultaatblad niet hier liggen, maar was maar een puntje slecht op niks anders onvoldoende. Yep ok die paar 100 meter kan onvoldoende worden aangerekende, alhoewel als je dat een keer doet op 50 mins toch ook al van heel slechte wil moet zijn om dit te doen.

Maar ik heb mij toch niet vergist? Ik mag toch bnnbaan rijden om 2de afslag te nemen toch niks mis mee en hinderen, iedereen die bnnbaan neemt kan toch voorhebben dat je niet direct naar buitenbaan kan? Zelfs als je laatste afslag neemt kan dit. En waarom is voorang geven aan fiets totaal anders? Toch net hetzelfde als voorang moeten geven aan de buitenbaan? Minst dat je op bnnbaan zit kan dit toch voorkomen, snap het echt niet hoor, tenzij is iedereen die ooit op bnnbaan rijd gebuist of tenzij moet je aannemen dat je soms moet wachten en dus vertragen om bnnbaan te verlaten tis toch een of het ander?
Laatst gewijzigd door Rhand op 26 aug 2016, 04:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Rafael »

Rhand schreef:Resultaatblad niet hier liggen, maar was maar een puntje slecht op niks anders onvoldoende.
Je resultatenblad al gevonden of nog te gefrustreerd? Ik stel voor dat je wat kalmer bent in je postings, niemand hier kan er iets aan doen dat je gebuisd bent. Examinatoren en anderen uitschelden voor vanalles en nog wat lost niks op. Er zijn andere fora genoeg om je frustraties kwijt te geraken.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Examencentrum Roeselare

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator zat schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We kwamen aan in een wijk en de examinator zei dat ik zelf een plaats mocht kiezen waar ik in de straat wilde draaien.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zei dat ik achter het zwarte voertuig mocht parkeren, die dan nog een 15tal meter van mij verwijderd was. In de weg naar
het voertuig legde de examinator nog eens rustig uit dat ik in 1 vloeiende s beweging moest parkeren. Ik stond meteen goed en moest uitstappen alsof ik boodschappen ging doen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Lichten: mistlichten, standlichten, grootlichten, ruitenwissers, motorkap openen en moterolie aanduiden, richtingaanwijzers aanzetten, remlichten, claxon aanduiden.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Ik ben met de rijschool geweest, 2de keer was ik geslaagd, 12 u les gevolgd in totaal.
Rhand
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2015, 17:46

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Rhand »

Rafael schreef:
Rhand schreef:Resultaatblad niet hier liggen, maar was maar een puntje slecht op niks anders onvoldoende.
Je resultatenblad al gevonden of nog te gefrustreerd? Ik stel voor dat je wat kalmer bent in je postings, niemand hier kan er iets aan doen dat je gebuisd bent. Examinatoren en anderen uitschelden voor vanalles en nog wat lost niks op. Er zijn andere fora genoeg om je frustraties kwijt te geraken.
Weet perfect waar mijn resultatenblad ligt thuis bij mijn ouders ben nu op men appartement. Jullie leven hier echt in een droomwereld of zitten mee in het systeem als jullie niet denken dat er dagelijks studenten onterecht buizen omdat er examinatoren zijn die niks liever doen dan mensen buizen en die niks oversight hebben.

Bij sommige examencentra slagen 40% andere 70%(studie over geweest) als er al zo'n grote verschillen zijn tussen verschillende centra is het verschil tussen individuele examinatoren gegarandeerd nog veel groter! Is het dan echt zo moelijk om voor te stellen dat sommige examinatoren 80-90% buizen en dus ook constant totaal onterecht mensen buizen terwijl andere examinatoren 70-80% erdoor laten? Telkens als iemand hier iets post over onterecht buizen is elke reply hier, nah bestaat niet examinatoren zijn perfect. Zucht...

Gast heeft mij fcking 50!!! mins laten rondrijden (zonder dat er moment fille was) om mij dan onterecht te buizen om iets what hoogste een kleine fout is. Maar laten we focussen op feit dat ik hem ook ergens een zielig manneke noem en blijven de narrative verspreiden dat elke examinator perfect is en dat er geen zijn die 80-90% buizen.
Laatst gewijzigd door Rhand op 26 aug 2016, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Rafael »

Heb ik gezegd dat je terecht gebuisd bent? Neen, want ik was er niet bij. Ik zeg enkel dat je hier op de verkeerde plaats tegen de verkeerde mensen loopt te roepen. Als je je resultaten blad post kan iemand hier de punten daarop vermeldt uitleggen, maar niemand kan je resultaat wijzigen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

@Rhand

Ik heb 2 postings van jou verwijderd in andere topics. :!:

De reden:

Dat je teleurgesteld bent in examinatoren wil ik best nog verdragen.
Dat jij er een eigen mening over hebt is ook je goed recht.
Maar zoals Rafael reeds schrijft schiet je op de verkeerde personen.
Wij waren er niet bij en we kunnen er ook niets aan doen. :idea:

In dit topic je frustratie kenbaar maken is voor mij ok, maar niet in nog andere topics. :idea:
Dit forum dient om mensen te helpen, niet als discussie of als praatforum.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

@Rhand

Ik heb geprobeerd om jou duidelijk te maken dat je toch wel een paar fouten hebt gemaakt die jou onvoldoende of slecht kunnen opleveren.
Leer daar iets uit, want ik denk dat deze fouten bij gelijk welke andere examinator bijna op dezelfde wijze worden beoordeeld.

OK, de éne examinator is misschien 'iets' soepeler dan de andere maar als je basisfouten maakt zoals;
onnodig honderden meters links gaan rijden en dan op een rotonde bijna stoppen en het verkeer onnodig gaat hinderen omdat je op de verkeerde rijstrook rijdt, zal bij elke examinator als fout worden aanzien.

Leer uit je fouten en doe het de volgende keer beter. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Hopeloosgeval

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Hopeloosgeval »

Na een immens zwaar traject van rijlessen en onnoemelijke frustraties ben ik gisteren van de eerste keer geslaagd op het praktijkexamen. Ik heb hier zowat alle vakanties en vrije weekenden aan opgeofferd voor de afgelopen drie jaar. Lange tijd waren mijn begeleider en ik er van overtuigd dat een rijbewijs halen onmogelijk was voor mij. Elke rit eindigde dan ook in tranen en onzekerheid. Ik ben niet bepaald gezegend met talent, maar ik ben zo ontzettend blij dat ik iedere keer weer heb doorgezet. Ik wil iedereen graag even extra motiveren om te blijven geloven en vooral te oefenen oefenen oefenen! De focus ligt nog steeds op het worden van een veilige, zelfzekere bestuurder en dan is dat examen in feite maar bijzaak. Als ik het kan, kan jij het ook.
robin14be
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:26

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door robin14be »

- In welk examencentrum ben je geweest? Brugge
- Zat de examinator naast of achter jou? schuinachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? "In deze straat mag je eens keren"
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "achter die laatste auto mag je parkeren", was niet echt tussen 2 auto's, na parkeren motor uitleggen en uitstappen, weer instappen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? motorkap openen & koelvloeistof tonen, contact aanleggen & pinkers, remlicht, ruitenwissers, claxon
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) papa

Theorie met 'rijbewijs op school' gehaald, geen enkele rijles gevolgd. Geslaagd :D
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest? Gent
- Zat de examinator naast of achter jou? schuinachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? "Was helemaal op het einde van het examen, in de Amelia Earhartlaan (om de hoek van het examencentrum). Is een doodlopende straat zonder verkeer.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "Achter een wagen parkeren aangewezen door de examinatrice. Veel plaats, gemakkelijk dus.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Alle lichten, claxon, ruitenwissers. Onder de motorkap de ruitenwisservloeistof aanduiden.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) mijn vriendin

Op mijn 29ste werd het misschien toch eens tijd voor een rijbewijs. Nooit echt nood aan gehad en niet verwacht dat ik het echt leuk zou vinden. Mijn vriendin stond op het punt een nieuwe wagen te kopen en wou me wel leren rijden met haar oude. Een maand of 5 intensief geoefend (echt zowat dagelijks gereden), waarvan 3 met de nieuwe auto. Ondertussen vind ik rijden wél enorm leuk :)

Vol goede moed en zelfvertrouwen aan het examen begonnen. Radio mocht (gelukkig!) blijven aanstaan, maakt het examen echt een stuk aangenamer. Examinatrice was correct en gaf na m'n examen nog wat terechte opmerkingen. Geslaagd!

Vorige week vrijdag m'n rijbewijs gaan ophalen en sindsdien al +1000km op m'n eentje rondgereden. Naar Limburg, Rotterdam, Cap Gris Nez, centrum Brussel, naar de luchthaven tijdens de ochtendspits,.. om op korte tijd zoveel mogelijk extra ervaring op te doen zonder een begeleider erbij.

Af en toe wat examenroutes gereden die we hier vonden op het forum. Ook voor het examen nog een dik uur rondgereden. Op voorhand (ongeveer) weten waar je ongeveer zal rijden bleek echt een groot voordeel te zijn, zo weet je waar de 'moeilijke' punten zijn. Mijn route:

Examencentrum - Buchtenstraat - Ernest Claeslaan - een heleboel kleine straatjes die ik me niet meer kan herinneren - Loofblommestraat - Adelaarsstraat - Hemelrijkstraat - Klossestraat - N60 - R4 tot Sint-Pieters - Sint-Denijslaan - Beukenlaan - Maaltenaard - terug naar het examencentrum.
Gast09

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast09 »

EXAMENCENTRUM HAASRODE

In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? schuinachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? "In deze straat mag je keren"
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "achter die grijze auto mag je parkeren", zover als ik mij herinner was er geen tweede auto, ging vlot van de eerste keer, na parkeren lichten uitdoen, motor afzetten, "boodschappen doen'' en terug instapen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? motorkap openen & koelvloeistof tonen, contact aanleggen & pinkers, ruitenwissers, claxon, dim- en grootlichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

BEDIENING VAN HET VOERTUIG: Voorbehoud
1/7.00 rem en vertragingstechniek
1/11.0 lichten
PLAATS OP DE OPENBARE WEG: Slecht
2/1.00 rechts houden
2/4.00 pijlen
2/9.00 zigzag
SNELHEID EN VERKEERSINZICHT : Voorbehoud
8/1.00 niet aangepaste snelheid
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10)


Ik heb theorie met 'rijbewijs op school' gehaald. Voor het examen zelfs stresseerde ik niet maar toen het effectief begonnen was, werd ik plots zenuwachtig. Voorafgaande controles en basis manoeuvres gingen heel vlot. Toen ik klaar was met "boodschappen'' was vergeten om de dimlichten terug aan te doen. Wat er raar was, ik dacht tot het laatste moment dat ik ze aangedaan heb.

De examinator zei dat ik op kruispunten en bij afrijden van een ring en voorrangswegen in de tweede versnelling moet zijn in plaats van in de derde. Met de auto waarmee ik rijd moet ik tot ongeveer 15 km/uur vertragen voordat ik vanaf 3de naar 2de kan schakelen zonder de auto te doen schokken en dus blijf ik dan vaak in de derde. Anders zou ik de snelheid elke keer fel moet doen dalen. Ik weet niet precies of het de volgende keer beter is om in dergelijke situaties altijd 2de te gebruiken of afhankelijk van de omstandigheden soms toch in de derde blijven.

Op een kruispunt van Ambachtenlaan en Hertogstraat moet men daar eventjes naar rechts uitwijken voordat men rechtdoor kan rijden. Toen ik er in de tegengestelde richting reed, realiseerde ik dat ik lichtjes te snel rijd op het moment dat ik afsloeg en moest een beetje vertragen en terugschakelen waarvoor ik straks een opmerking kreeg.

Zigzag gaat over het voorbijrijden van geparkeerde auto's. Ik heb nooit gedacht dat ik te vaak naar rechts ga bij dit manoeuvre. Volgens examinator was hier naar rechts gaan onnodig want daardoor konden andere weggebruikers denken dat ik pinker gebruik omdat ik achter een auto parkeren wil.

Toen ik een bord EINDE ZONE 30 voorbijgereden heb, was ik onzeker of ik dat echt gezien heb en zo bleef ik 30-35 rijden. Kreeg direct een opmerking erover.

kruispunt - borden B 1-17: Ik herinner ik mij nog altijd niet waar ik dat bord tegengekomen was. Normaal gezien kijk ik altijd rechts en links als ik een fietspad oversteek. Blijkbaar moest ik een eentje gemist hebben.

Het laatste en grootste fout dat ik gemaakt heb kwam een beetje door mijn misverstand van de examinator maar eigenlijk zou ik dat nog altijd perfect kunnen oplossen wat niet het geval was.
Ik volgde Leuvense ring en naderde Parkpoort. Moest daar naar links en dan nog eens naar links. Omdat hij niet 'keren' gezegd heeft, dacht ik dat ik naar links moest, richting Leuven centrum, en dan Parkstraat inrijden en pas dan de eerste volgende naar links. Tegenwoordig is die straat gesloten en toen ik dat opgemerkt heb, bevond ik mij in de rijstrook die bestemd is om die straat in te slaan. Door die verwarring heb ik met een deel van de auto op de linkse rijstrook gestopt. Daar moest ik wat meer naar rechts sorteren en de rijstrook kiezen dan bestemd was om naar links af te slaan en de Ring in de tegengestelde richting volgen. Dat heb ik spijtig niet gedaan.
Vandaag weet ik het niet meer goed maar ik denk dat hij daar gewoon eerst naar de linkse rijstrook bedoelde en dan nog eens naar de linker rijstrook die bestemd was om te keren. Moest ik dat goed begrijpen dan zou ik alleen een gemakkelijke manoeuvre moeten uitvoeren maar ik heb dat voor mij zelfs moeilijker gemaakt.

Tenslotte, de examinator was best ok. Volgens mijn mama een beetje te strikt maar ik ben bewust ervan dat ik een aantal kleine fouten gemaakt heb. Verder betekende het grote fout in de parkpoort automatisch dat ik nog eens zal moeten terugkomen dus daarover mag ik niet klagen.

Ik zou u graag willen vragen voor eventuele tips wat ik in die situatie kan doen. Omdat mijn mama haar rijbewijs in een ander land behaald heeft en ik zelf een buitenlander ben, kan het zijn dat we over bepaalde zaken niet wisten. Ik vraag mij af of het, ongeachte een aantal uur dat ik nog zeker zal moeten rijden, zinvol kan zijn om 1 of 2 uur met een rijschool te gaan rijden voordat ik de tweede poging in het examencentrum zal nemen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

Gast09
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

... 2 uur met een rijschool te gaan rijden voordat ik de tweede poging in het examencentrum zal nemen
Dat zou je best wel doen :wink: .
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie