doorlopende en onderbroken streep

Punten van discussie.
coolket
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2016, 14:01

doorlopende en onderbroken streep

Bericht door coolket »

Ik had een vraag, In mijn boek Theorie Rijbewijs B van gratisrijbewijsonline.be staat: Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken streep langs jouw zijde is. Eenmaal ingehaald moet je dan over de doorlopende streep rijden, om je terug naar rechts te begeven.

Het leek me logisch dat je niet meer over de doorlopende streep terug naar rechts mocht rijden. Ik had dit aan mijn zussen gevraagd, Zij hebben ook pas hun rijbewijs B gehaald. En zij zeiden ook dat dit niet mocht. Is dit veranderd dan of hoe zit dat nu? Mag je dan terug over de doorgetrokken streep rijden of niet?

Alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: doorlopende en onderbroken streep

Bericht door GRO »

http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles2.htm

Beste
Bekijk even het filmpje op die link en de uitleg onder het filmpje.
Daar is niets aan de wetgeving verandert op dat vlak.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: doorlopende en onderbroken streep

Bericht door Benny Stinkens »

Artikel 72. Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.

De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: doorlopende en onderbroken streep

Bericht door de rijprof »

Als je dan inhaalt en je zou volgens jouw zussen niet meer naar rechts mogen, kun je heel sterk hopen dat er geen tegenligger komt. :shock:
Nogal logisch dat je na het inhalen zodra mogelijk terug rechts moet rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: doorlopende en onderbroken streep

Bericht door Sanne87 »

Je hebt zoiets soms ook op autosnelwegen, bijvoorbeeld aan een oprit. Dan mag je (meestal) wel van de rechter naar de linker rijstrook, maar niet van links naar rechts. Misschien zorgt dat voor de verwarring?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: doorlopende en onderbroken streep

Bericht door bert.covens »

Sanne87 schreef:Je hebt zoiets soms ook op autosnelwegen, bijvoorbeeld aan een oprit. Dan mag je (meestal) wel van de rechter naar de linker rijstrook, maar niet van links naar rechts. Misschien zorgt dat voor de verwarring?
Wie de dubbele markering naar links overschreden heeft om in te halen, mag perfect weer naar rechts om de normale plaats op de rijbaan terug in te nemen. Zie de wettekst die Benny eerder aanhaalde, en vooral dan het gedeelte dat Benny in het blauw gezet heeft. Er is nergens in de wegcode een uitzondering voorzien in geval die wegmarkering thv een oprit gebruikt zou worden ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie