Evaluatieles

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
joditz

Evaluatieles

Bericht door joditz »

Ik heb een vraagje...Ik volg het model 36mnd

Nu las ik op http://www.derijprof.be dat :

Indien jij of je begeleider niet zeker bent of je wel goed bezig bent, is het sterk aan te raden om een evaluatiales te nemen bij een erkende rijschool. De begeleider mag de les meevolgen en dit komt in het voordeel dat jouw begeleider van een professionele instructeur te weten komt wat de punten ter verbetering zijn.

Ik vind hier in de praktijk weinig informatie over terug...

Is zo'n evaluatieles gratis ? of hoeveel kost dit ? Waar is dit het goedkoopste ? Kan ik dit ook in een examencentrum aanvragen ?


Bedank!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Evaluatieles

Bericht door bert.covens »

joditz schreef:Ik heb een vraagje...Ik volg het model 36mnd

Nu las ik op http://www.derijprof.be dat :

Indien jij of je begeleider niet zeker bent of je wel goed bezig bent, is het sterk aan te raden om een evaluatiales te nemen bij een erkende rijschool. De begeleider mag de les meevolgen en dit komt in het voordeel dat jouw begeleider van een professionele instructeur te weten komt wat de punten ter verbetering zijn.

Ik vind hier in de praktijk weinig informatie over terug...
Even langsgaan of googelen bij de verschillende rijscholen.
joditz schreef:Is zo'n evaluatieles gratis ?
Neen.
joditz schreef:of hoeveel kost dit ?
Reken op zo'n 60 à 65 euro per uur. Heb je er nog geen lessen gevolgd, dan komt daar nog het inschrijvingsgeld bovenop. Een evaluatieles duurt twee uur. Tijdens die les krijg je al feedback, en na afloop krijg je nog een beknopte samenvatting van de voornaamste werkpunten. Dit gebeurt vaak in de vorm van een evaluatiekaart, die dan nog mondeling toegelicht wordt.

Mogelijks krijg je ook al een advies te horen of het al zin zou hebben om nu al een praktijkexamen vast te leggen of niet. Maar wees voorzichtig als je deze info zou krijgen. Dit betreft louter een richtinggevend advies. Een exacte wetenschap is dit nooit. Op het praktijkexamen, is er uiteindelijk slechts 1 iemand die 't zal moeten waarmaken: jij !
joditz schreef:Waar is dit het goedkoopste ?
Even googelen en prijzen vergelijken, is de boodschap. De goedkoopste, is daarom echter nog lang niet altijd de meest kwalitatieve.
joditz schreef:Kan ik dit ook in een examencentrum aanvragen ?
Neen. Zij nemen de examens af, en mogen geen rijlessen geven. En omgekeerd mag een lesgever ook niet werken voor het examencentrum.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jol
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2015, 18:14

Re: Evaluatieles

Bericht door Jol »

Ik heb dat ook gedaan na 2 jaar oefenen met begeleiding (laatste maanden zeer intensief) en zowat een week voor het examen. De instructeur van het proefexamen vroeg zich af wat ik kwam doen (als we de eerste kilometer vergeten) en waarom ik al niet langer het examen had gedaan. Maar toch nog nuttige tips gekregen (in het algemeen), de 'finishing touch' van mijn rijgedrag gekregen en het was ook een 'confidence boost' voor het examen. Ook eens goed om de rijweg instructies te krijgen op de manier van het examen en van een totaal onbekende, wat de stress van het examen een beetje simuleert.
Maar!! Het is wel met de auto van de rijschool! In mijn geval totaal andere auto (benzine<->diesel, ander 'formaat', andere bediening, etc.) Dus dat is op zich best een grote aanpassing, vandaar dat mijn eerste kilometer alles behalve goed was (zelfs een 'donker oranje' gemist door zo te concentreren op de auto).
En ook de begeleider, die achteraan mee mocht, heeft nog wat bijgeleerd.
Samengevat, nuttige ervaring.
Plaats reactie