70 km/uur bord in bebouwde kom??

Punten van discussie.
cogi
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2015, 11:36

70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door cogi »

Hallo,

graag even wat verheldering over volgende situatie:

Als je de bisschoppenhoflaan oprijdt bv. vanuit wijnegem of schoten dan is de aangekondigde snelheid 70 km/uur.
Ter hoogte van de melkerijstraat staat er een 'bebouwde kom' bord wat je volgens de verkeersregels verplicht van 50km/uur te rijden.
MAAAR een paar meter verder staat gewoon terug een 70 km/uur bord.
Toen ik nog rijlessen volgde had mijn rij-instructeur me gecorrigeerd om 70 te rijden want door het bebouwde kom bord was ik uiteraard vertraagd.
Ik vind dit echter een zeer vreemde situatie.
Mijn eerste gevoel is daar 50 te rijden ipv 70 maar zeker ben ik dus absoluut niet.

Kan iemand me helpen? :)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door Stefan Peeters »

In een bebouwde kom kan een hogere snelheid dan 50 km/u toegestaan worden door een bord C43. Dat is wat je ziet staan op de Bisschoppenhoflaan.

Deze "toelating" is geldig tot en met het eerstvolgende kruispunt. Na dat kruispunt zal ofwel opnieuw een bord C43 een hogere snelheid toelaten, ofwel staat er een bord C43 (50) met een onderbord "herhaling".

In het geval van de Bisschoppenhoflaan staat dat bord (als ik het me goed herinner) net voorbij het kruispunt met de Merksemsesteenweg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door jurgends »

Ik denk dat het om dit bord gaat: https://goo.gl/maps/jdHo2 en dat de vraag is : als ik tegenkom : 70 - bbk - 70, moet ik dan eventjes 50 gaan rijden?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door Stefan Peeters »

Dat is daar inderdaad niet echt logisch opgelost... ik heb daar toevallig vorig jaar zelf foto's gemaakt (en aan de geparkeerde auto's te zien heb ik de Google-auto net gemist... ) en daar lijkt de afstand korter te zijn.

Maar het is inderdaad zo dat je bij het bord F1 (begin van de bebouwde kom) eigenlijk moet vertragen tot 50 km/u, om daarna (na het bord C43(70)) opnieuw 70 km/u te mogen rijden. Wat geen enkel zinnig mens gaat doen natuurlijk...

Laat het ons weer maar houden op een zoveelste flater van de wegbeheerder...
Bijlagen
DSC_0026 - kopie.JPG
DSC_0026 - kopie.JPG (61.97 KiB) 5362 keer bekeken
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
cogi
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2015, 11:36

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door cogi »

OK, dus het is wel volgens de regels om 70 te rijden in een bebouwde kom, zolang dit aangegeven staat met de borden C43 :)
Dat moest ik weten, bedankt!
new_beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jun 2016, 07:56

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door new_beginner »

Kunnen wij dit niet doorgeven naar de wegbeheerder ofzo, dat ze die bord 70 verwijdert.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door Rafael »

Waarom zou dat bord weg moeten?
new_beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jun 2016, 07:56

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door new_beginner »

Stefan Peeters schreef:Dat is daar inderdaad niet echt logisch opgelost... ik heb daar toevallig vorig jaar zelf foto's gemaakt (en aan de geparkeerde auto's te zien heb ik de Google-auto net gemist... ) en daar lijkt de afstand korter te zijn.

Maar het is inderdaad zo dat je bij het bord F1 (begin van de bebouwde kom) eigenlijk moet vertragen tot 50 km/u, om daarna (na het bord C43(70)) opnieuw 70 km/u te mogen rijden. Wat geen enkel zinnig mens gaat doen natuurlijk...

Laat het ons weer maar houden op een zoveelste flater van de wegbeheerder...
deze reden?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door Rafael »

Men kan dan ook een bord 70 km/u bijplaatsen ;) Het is inderdaad niet helemaal logisch daar zoals Stefan al zei.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 70 km/uur bord in bebouwde kom??

Bericht door bert.covens »

Rafael schreef:Men kan dan ook een bord 70 km/u bijplaatsen ;) Het is inderdaad niet helemaal logisch daar zoals Stefan al zei.
Zoals dus bvb in de andere rijrichting wél gedaan werd: https://www.google.be/maps/@51.2361333, ... 312!8i6656
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie