links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
cogi
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2015, 11:36

links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door cogi »

Hallo,

ik heb binnenkort mijn rijexamen in Deurne. Als voorbereiding rij ik momenteel variërende routes door Deurne.
Eén bepaald kruispunt brengt me nogal in de war betreffende je tegenliggers links of rechts kruisen, namelijk het kruispunt dat de verbinding maakt met de Ter heydelaan, Confortalei en Frank Craeybeckxlaan.

https://www.google.be/maps/@51.225757,4 ... a=!3m1!1e3

Als je van de ter heydelaan komt (beide kanten van toepassing) en ofwel naar de Confortalei of de Frank Craeybeckxlaan links wilt afslaan, is de situatie vrij duidelijk. Daar geschiedt de regel van links te kruisen vanwege linkse pijlmarkeringen, voorsorteerstroken en rijstroken op het kruispunt zelf.

Als je echter van de Confortalei of de Frank Craeybeckxlaan komt en je wilt uit eender van die 2 straten links afslaan om de Ter Heydelaan op te rijden, dan spreken die straten elkaar tegen.
De Confortalei heeft geen pijlmarkeringen en voorsorteerstroken dus hier geschiedt het kruisen rechts.
De Frankcraeybeckxlaan heeft wel markeringen en stroken dus hier zou het kruisen langs links moeten verlopen.
Als er van beide straten dus auto's naar links willen afslaan gaan die toch nooit op een correcte en vlotte manier elkaar voorbij kunnen rijden????

Kan iemand mijn verwarring verhelpen? Is dit soms een zoveelste kruispunt waar uitzonderingen de regel zijn?
Ik heb geen idee wat ik in die situatie zou moeten doen als dit op mijn examen zich voordoet.

Alvast bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door de rijprof »

Volgens de satellietbeelden zie ik géén pijlen op het kruispunt. In principe moet je dan klassiek (rechts) kruisen.
Die afgebogen, onderbroken wegmarkering, komende vanuit de Ter Heydelaan is wel verwarrend en doet bestuurders neigen om voor elkaar (links) te kruisen.
Hier zou ik ook geneigd zijn om de geleidende wegmarkering (afgebogen, onderbroken streep) volgen en links kruisen.
Verkeerstekens gaan boven de verkeersregels en een onderbroken streep die je in een bepaalde richting leidt, weliswaar zonder pijlen op de grond, kun je dan best volgen. Een onderbroken streep mag je niet overschrijden, behalve om links af te slaan, te keren, van rijstrook te veranderen. Maar vermits je dan al links voorgesorteerd staat mag je die onderbroken streep op het kruispunt niet meer naar rechts overschrijden.

Komende vanuit de Confortalei of de Frank Craeybeckxlaan zie ik geen geleidende wegmarkering, noch pijlen op het kruispunt.
Hier zou je dan, volgens de regel, rechts moeten kruisen.

Ik zou er ter plaatse moeten gaan kijken om uitsluitsel te kunnen geven.
Ga eens kijken hoe daar meestal gekruist wordt en wacht ook af tot er enkele plaatselijke rijschoolauto's het juiste voorbeeld hebben gegeven :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
cogi
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2015, 11:36

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door cogi »

Op de satellietbeelden is er inderdaad geen wegmarkering te zien voor de Confortalei en Frank Craeybeckxlaan.
De Frank Craeybeckxlaan is een beetje vervelend om af te gaan op dit beeld omdat de strook voor links af te slaan op de foto wat verstopt zit achter bomen.
Ik meen mij te herinneren dat er op die strook wel een pijl naar links staat, vandaar mijn verwarring.
Ik zal er de volgende keer eens extra op letten of er werkelijk een pijl staat of niet.

Rijschoolauto's volgen is natuurlijk 'op goed geluk' dat je er net eentje voor je hebt :)

Bestaat er een degelijke oplossing als je bij het volgen van de verkeersregels vanuit de ene straat links moet kruisen en vanuit de andere rechts?
Ik zou denken dat dit echt niet kan...

Alvast bedankt voor je antwoord.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door de rijprof »

Rijschoolauto's volgen is natuurlijk 'op goed geluk' dat je er net eentje voor je hebt :)
Je kan in de buurt parkeren en dan te voet gaan kijken hoe de verkeersstromen daar zijn.
Bestaat er een degelijke oplossing als je bij het volgen van de verkeersregels vanuit de ene straat links moet kruisen en vanuit de andere rechts?
Ik zou denken dat dit echt niet kan...
Neen, dat zou niet kunnen want dat geeft conflicten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
cogi
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2015, 11:36

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door cogi »

Ik ben er eens naartoe gereden en herhalend blokje rond waarbij ik vanuit de Confortalei en de Frank Craeybeckxlaan telkens links afsloeg + heb je tip opgevolgd en ben er te voet eens naar gaan kijken.

Ik heb de indruk dat vanuit de Confortalei er ook links gekruist wordt desondanks dat dit niet aangegeven staat.
De Frank Craeybeckxlaan heeft effectief voorsorteerstroken met pijlen (3 stroken, één voor rechts en één voor links, rechtdoor heeft geen pijl) waardoor chauffeurs uit deze straat werkelijk langs links moeten kruisen.
Als je vanuit de Confortalei komt is er nergens een aanwijzing dat links kruisen hier ook moet maar wordt gedaan aangezien je anders in conflict komt met tegenliggers.
De Confortalei zou dus eigenlijk wel pijlen mogen hebben... bijzondere situatie.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door Benny Stinkens »

Ik ken heel veel plaatsen waar je rechts moet kruisen maar het toch iedereen links doet :!:
Dit zijn dus mensen die gewoonweg niet weten of willen weten hoe je moet kruisen, en zijn alles behalve een goed voorbeeld.

Je zou dus best de rijschoolauto's in de gaten moeten houden op dit kruispunt. :idea:
Deze volgen of wel letterlijk de wet, zoals het zou moeten, of ze volgen ook de verkeersstroom wetende hoe de examinatoren er op reageren. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door Inazuma »

Volgens de Belgische wegcode moet je dus rechts kruisen - ook als beide tegenliggers links afslaan.
(In Nederland is dat dan weer verboden, en moet je linksvoor kruisen in dit geval ... veel logischer trouwens.)

Alleen wordt er in België zeer vaak linksvoor gekruist - ook waar het niet mag.
Voorsorteringspijlen op de rijstroken of op het kruispunt zelf, veranderen daar niets aan - ze hebben die betekenis nu éénmaal niet in de wegcode.


Als je in dit geval op de Ter Heydelaan rijdt, zie je de rijstrookmarkering zodanig afbuigen dat je linksvoor kruist met je afslaande tegenligger.
Volg de afbuigende rijstrook.
Eigenlijk is dit het enige dat je kan toelaten linksvoor te kruisen...

Art 9.3.1
...
Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen.
...
cogi
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2015, 11:36

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door cogi »

Inazuma schreef:Alleen wordt er in België zeer vaak linksvoor gekruist - ook waar het niet mag.
Dat wil ik zeker geloven maar als beginnende chauffeur die het uiteraard correct wil uitvoeren op het examen is dit best frustrerend.

Wat ik hier uit begrijp is dat links kruisen enkel van toepassing is als er OP het kruispunt specifieke rijstroken zijn die dit extra aangeven. Anders zal het altijd rechts kruisen zijn?

In dat geval heeft mijn rij-instructeur (VAB!) mij fouten laten maken.
Als voorbeeld het kruispunt einde Frank Creaybeckxlaan met de Turnhoutsebaan.
https://www.google.be/maps/@51.2205463, ... a=!3m1!1e3
Je komt uit de Frank Creaybeckxlaan en wilt de Turnhoutsebaan links inslaan.
Ik ben daar tijdens mijn rijlessen langsgereden en wou daar rechts kruisen. Mijn instructeur schrikt en vertelt me dat ik hier links moet kruisen. Dit is echter een kruispunt met voorsorteerstrook en pijl naar links. (geen rijstroken op het kruispunt en ook geen pijlen op het kruispunt)

Nu heb ik absoluut geen idee meer wat te doen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door Inazuma »

cogi schreef:Dat wil ik zeker geloven maar als beginnende chauffeur die het uiteraard correct wil uitvoeren op het examen is dit best frustrerend.
In dat geval heeft mijn rij-instructeur (VAB!) mij fouten laten maken.
Het is niet enkel voor beginnende bestuurders lastig ...
Ook voor de meer ervaren bestuurders, én voor rijschoolinstructeurs die je eigenlijk zouden moeten aanleren wat 95% van de andere bestuurders NIET doet ...
Wat ik hier uit begrijp is dat links kruisen enkel van toepassing is als er OP het kruispunt specifieke rijstroken zijn die dit extra aangeven. Anders zal het altijd rechts kruisen zijn?
Conform de wegcode wel ...
Als voorbeeld het kruispunt einde Frank Creaybeckxlaan met de Turnhoutsebaan.
https://www.google.be/maps/@51.2205463, ... a=!3m1!1e3
Je komt uit de Frank Creaybeckxlaan en wilt de Turnhoutsebaan links inslaan.
Er is geen enkele reden zichtbaar op satellietbeelden of streetview om daar de wegcode niet te volgen :
RECHTSACHTER kruisen dus .
Nu heb ik absoluut geen idee meer wat te doen.
Je zal merken dat als je wat meer rondrijdt, het kruisen bij afslaan gebeurt naar de plaats en gewoonten daar ...

Een kruispunt kan er net hetzelfde uitzien / ingericht zijn, en toch kan het zijn dat men er anders gaat kruisen ...
De enige vaststelling is dat er geen vast stramien is.


Wait & see
Niet te fel vertrekken, als er geen afbuigende rijstrook is, beginnen voor rechtsachter kruisen, en kijken wat de tegenligger doet is ook een optie.
when in Rome, do as the Romans do

Die afbuigende rijstrook kan vloeiend zijn (zie vb Ter Heydelaan) of met een scherpe knik midden op kruispunt.
Vaak amper nog zichtbaar.
Rijstrook volgen .

Met "pijlen" die tegenover elkaar eindigen op het kruispunt, sla je ook maar linksvoor af.

In andere gevallen : begin om rechts te kruisen en kijk wat de andere partij doet ...
cogi
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2015, 11:36

Re: links of rechts kruisen Ter heydelaan - Confortalei

Bericht door cogi »

OK, bedankt voor de antwoorden allemaal :)

Ik zal geregeld dit gebied nog wel rondrijden om de situaties goed onder de knie te krijgen.
Plaats reactie