MTM Aanhangwagen

Punten van discussie.
brechtvm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2015, 21:27

MTM Aanhangwagen

Bericht door brechtvm »

Allen,

Ik ben aan het uitkijken om een aanhangwagen te kopen, maar worstel met enkele vragen;
  • 1. Trekkend voertuig

    infomassa leeg 1390 kg
    infomax. laadvermogen 640 kg
    infomax. toelaatbare massa 2030 kg
    infomax. aanhangermassa geremd 1300 kg
    infomax. aanhangermassa ongeremd 750 kg
    ...waarbij de laatste 2 uiteraarde de belangrijkste zijn.
  • 2. Aanhangwagen
  • Aanhangwagen <= 750kg

    Ongeremd - Geen problemen
    Geremd - Onderworpen aan keuring ?
    of valt dit onder de 'gewone' 750kg regeling, en dienen hier geen extra kosten voor gemaakt te worden.
  • Aanhangwagen > 750kg

    Deze aanhangwagen is uiteraard geremd.
    In het geval ik opteer voor een aanhangwagen met MTM van 2000Kg, leeggewicht 500Kg;
    - Rijbewijs; Is een BE Noodzakelijk ?
    - Verzekering; Vereist
    - Keuring; Vereist
    - Combinatie trekkend voertuig;
    Mag ik dit trekken (Gezien MTM aanhangwagen > MTM trekkend voertuig)
    - Indien ik niet boven 1300kg ga (500kg ahw + 800kg lading) ?
    - Of dien ik deze te laten 'downgraden' naar 1300Kg op het plaatje ?
    - Kan dit voor 2de hands aanhangwagens ?
Alvast bedankt !!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MTM Aanhangwagen

Bericht door Inazuma »

brechtvm schreef:Ik ben aan het uitkijken om een aanhangwagen te kopen, maar worstel met enkele vragen;
  • 2. Aanhangwagen
  • Aanhangwagen <= 750kg

    Geremd - Onderworpen aan keuring ?
Neen.

[*]Aanhangwagen > 750kg

Deze aanhangwagen is uiteraard geremd.
In het geval ik opteer voor een aanhangwagen met MTM van 2000Kg, leeggewicht 500Kg;
- Rijbewijs; Is een BE Noodzakelijk ?
B+E
of
B met code 96 (MTM Sleep is kleiner dan 4250 kg (2030 + 2000 = 4030 kg)

(maar is eigenlijk zelfde examen ... kan je beter ineens B+E doen en zit je safe als je later een zwaardere auto of aanhangwagen koopt)

- Verzekering; Vereist
is ALTIJD vereist
ook voor <= 750 kg
maar die worden bij vele verzekeringen automatisch mee verzekerd als ze onder dezelfde plaat rijden als trekkend voertuig - kijk uw groen formulier na ...


Mag ik dit trekken (Gezien MTM aanhangwagen > MTM trekkend voertuig)
Die voorwaarden zijn afgeschaft
- Indien ik niet boven 1300kg ga (500kg ahw + 800kg lading) ?
- Of dien ik deze te laten 'downgraden' naar 1300Kg op het plaatje ?
Zolang de effectieve massa van je aanhangwagen minder dan of hoogstens gelijk is aan wat je mag trekken, is dat OK

Je kàn de ahw laten herkeuren op een lager MTM, maar dat moet niet.
Als je de auto wisselt, kan je zitten met een ahw die ofwel niet mag laden wat hij eigenlijk kan ; ofwel opnieuw zwaarder is dan je nieuwe auto ...
brechtvm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2015, 21:27

Re: MTM Aanhangwagen

Bericht door brechtvm »

Bedankt voor de verduidelijking!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MTM Aanhangwagen

Bericht door Inazuma »

Na lezen andere draad, is er dus nog een optie ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs3afd2

Ar0
Art 20 §2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

Je kan dus met een ahw waarvan de MTM beperkt wordt door herkeuring of "goed gekozen" is ifv het trekkende voertuig, toch met rijbewijs B rijden als je MTM van de sleep in totaal onder de 3500 kg MTM blijft.

Als je de ahw laat beperken tot 1300 kg MTM gaat dat dus (1300+2030= 3330 < 3500)

Je zal dan later altijd de trekkende auto moeten kiezen ifv de MTM van de ahw ... doorgaans overleven die wel een paar wagens.
Koop / leen / huur je een zwaardere wagen, kan het ineens zijn dat je niet meer met de ahw er achter mag rijden ...
brechtvm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2015, 21:27

Re: MTM Aanhangwagen

Bericht door brechtvm »

Inazuma schreef:Na lezen andere draad, is er dus nog een optie ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs3afd2

Ar0
Art 20 §2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

Je kan dus met een ahw waarvan de MTM beperkt wordt door herkeuring of "goed gekozen" is ifv het trekkende voertuig, toch met rijbewijs B rijden als je MTM van de sleep in totaal onder de 3500 kg MTM blijft.

Als je de ahw laat beperken tot 1300 kg MTM gaat dat dus (1300+2030= 3330 < 3500)

Je zal dan later altijd de trekkende auto moeten kiezen ifv de MTM van de ahw ... doorgaans overleven die wel een paar wagens.
Koop / leen / huur je een zwaardere wagen, kan het ineens zijn dat je niet meer met de ahw er achter mag rijden ...
Bedankt voor de update!
Helaas stel ik me in deze de vraag in hoeverre je -onbeperkt?- het plaatje kan blijven wijzigen (omhoog & omlaag) afhankelijk van het trekkend voertuig.
Indien dit mogelijk is, zou dit mij een stuk vooruit helpen (momenteel 2.7ton ahw op het oog, BE vereist dus)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MTM Aanhangwagen

Bericht door Inazuma »

Bijkomende overweging:

Als je de naar MTM beperkte ahw eens overlaadt (kan snel gebeurd zijn met zand of stenen op een ahw die bestemd is om meer te laden) heb je met rijbewijs B niet enkel een probleem met rijbewijs, maar ook één met overlading.


Ik heb er niet direct een idee van of dat beperkt of onbeperkt mogelijk is, noch of het à la carte kan.

Sommige constructeurs hebben ifv de rijbewijswetgeving goedkeuringen voor 2 (of meer ?) verschillende MTM op essentieel dezelfde ahw ; maar of je ook zomaar iets tussenin kan "krijgen" :?:
brechtvm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2015, 21:27

Re: MTM Aanhangwagen

Bericht door brechtvm »

Inazuma schreef:Bijkomende overweging:

Als je de naar MTM beperkte ahw eens overlaadt (kan snel gebeurd zijn met zand of stenen op een ahw die bestemd is om meer te laden) heb je met rijbewijs B niet enkel een probleem met rijbewijs, maar ook één met overlading.


Ik heb er niet direct een idee van of dat beperkt of onbeperkt mogelijk is, noch of het à la carte kan.

Sommige constructeurs hebben ifv de rijbewijswetgeving goedkeuringen voor 2 (of meer ?) verschillende MTM op essentieel dezelfde ahw ; maar of je ook zomaar iets tussenin kan "krijgen" :?:
Stof tot nadenken!
Iemand die hier duidelijkheid in kan scheppen?

Je verwijst naar boete-bepalingen in je post;
Het is effectief dus zoals ik dacht dat je 'EN-EN-EN' boete krijgt?
Anders gesteld:
Als je met een MTM < 750Kg aanhangwagen rondrijdt die 1000Kg weegt (250kg overladen), en je wordt betrapt dan riskeer je boetes voor;
- Geen geldig rijbewijs (BE)
- Overladen zijn
- Trekhaak wagen gekeurd voor MTM <750kg
- Geen keuring aanhangwagen
- ...
Tegenover dezelfde situatie met MTM 800kg aanhangwagen, met 1000kg lading (200kg overladen);
- Rijbewijs OK (B-regel, < 3500kg)
- Overladen!
- Trekhaak (zie boven)
- Keuring (zie boven)

Klopt?
Angelodv
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2013, 13:31

Re: MTM Aanhangwagen

Bericht door Angelodv »

Wat zijn de boetes op een te zwaar geladen aanhangwagen voor privé gebruik?

Mijn aanhangwagen heeft een mtm van 750kg, en is soms 200kg overladen, weegt leeg al 550kg dus....

Ik heb wel alle rijbewijzen dus dat is geen probleem.

Dank bij voorbaat

Angelo
Plaats reactie