Oranje knipperlicht
Oranje knipperlicht
Hallo
Mijn naam is Anthony en ik ben zopas lid geworden van dit forum.
Ik behaalde in november 2013 mijn praktisch rijbewijs maar ik zit nu en dan nog wel eens met vraag over de wegcode.
Door al wat gereden te hebben heb ik veel bijgeleerd maar het kan zich nog wel eens voordoen dat ik in een situatie kom waar ik het niet 100 % begrijp.
Mijn vraag is momenteel als volgt:
Vandaag kwam ik met mijn vader aan een kruispunt waar de lichten het momenteel niet doen, het is te zeggen, het zijn lichten die het vaak niet doen en dan blijft het knipperlicht soms weken aan een stuk oranje knipperen.
Ik weet dat hier de voorrang van rechts telt en ik ben altijd zo uit deze situatie geraakt. Maar vandaag reed ik dus over dit kruispunt en mijn vader zei me dat ik moest opletten van diegene die van links kwamen. Ik zei hem dat ik voorrang heb omdat de lichten dus oranje knipperden, ja zei hij, maar deze mensen bevinden zich op een voorrangsbaan! Ik dacht: dat doet er helemaal niet toe want in deze situatie op dit kruispunt moeten zij rekening houden met voorrang van rechts, aangezien het voor hen dezelfde situatie is.
Hij heeft me dus flink aan het twijfelen gekregen en ik wil dus vragen of de mensen die op deze voorrangsbaan rijden mij mijn voorrang van rechts moeten verlenen in deze situatie.
Met dank bij voorbaat
Anthony
Mijn naam is Anthony en ik ben zopas lid geworden van dit forum.
Ik behaalde in november 2013 mijn praktisch rijbewijs maar ik zit nu en dan nog wel eens met vraag over de wegcode.
Door al wat gereden te hebben heb ik veel bijgeleerd maar het kan zich nog wel eens voordoen dat ik in een situatie kom waar ik het niet 100 % begrijp.
Mijn vraag is momenteel als volgt:
Vandaag kwam ik met mijn vader aan een kruispunt waar de lichten het momenteel niet doen, het is te zeggen, het zijn lichten die het vaak niet doen en dan blijft het knipperlicht soms weken aan een stuk oranje knipperen.
Ik weet dat hier de voorrang van rechts telt en ik ben altijd zo uit deze situatie geraakt. Maar vandaag reed ik dus over dit kruispunt en mijn vader zei me dat ik moest opletten van diegene die van links kwamen. Ik zei hem dat ik voorrang heb omdat de lichten dus oranje knipperden, ja zei hij, maar deze mensen bevinden zich op een voorrangsbaan! Ik dacht: dat doet er helemaal niet toe want in deze situatie op dit kruispunt moeten zij rekening houden met voorrang van rechts, aangezien het voor hen dezelfde situatie is.
Hij heeft me dus flink aan het twijfelen gekregen en ik wil dus vragen of de mensen die op deze voorrangsbaan rijden mij mijn voorrang van rechts moeten verlenen in deze situatie.
Met dank bij voorbaat
Anthony
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Oranje knipperlicht
En terechtBaya schreef:Hij heeft me dus flink aan het twijfelen gekregen
Als de verkeerslichten niet werken (of oranje knipperen) moet je 1 trapje naar beneden kijken en niet direct 2 trapjes.
D.w.z. als lichten niet werken, moet je eerst kijken of er geen voorrangsborden staan die de voorrang regelen.
Als er dus voorrangsborden staan, tellen die in dit geval.
Het is pas als de lichten niet werken EN er staan geen borden die de voorrang regelen dat je over moet gaan naar de voorrang van rechts.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Oranje knipperlicht
De vraag die ik mij dan spontaan stel: waarom noemt je vader dat een voorrangsbaan ? Foutief, omdat hij op een brede weg rijdt en daardoor ten onrechte dénkt dat het een voorrangsbaan is. Of correct, omdat er voorrangsborden staan ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: Oranje knipperlicht
De voorrangsborden gelden, als ze er staan.Baya schreef: Ik weet dat hier de voorrang van rechts telt en ik ben altijd zo uit deze situatie geraakt.
Aan kruispunten met verkeerslichten staan doorgaans ook voorrangsborden - maar niet altijd.
Om welk kruispunt op welke weg gaat het ?ik wil dus vragen of de mensen die op deze voorrangsbaan rijden mij mijn voorrang van rechts moeten verlenen in deze situatie.
Streetview biedt vaak een uitkomst
Re: Oranje knipperlicht
Bedankt voor al jullie antwoorden, ik ben er heel wat wijzer uit geworden!
Het is wel degelijk een voorrangsbaan, dat kan je uit de borden afleiden.
Het gaat om een kruispunt in de straat van het Jan Breydelstadion in Brugge, en deze straat is dus een voorrangsbaan.
Ik woon er ook vlakbij.
Het was echter verwarrend omdat de bestuurders op deze baan mij altijd voorrang verleenden, beter oppassen dus voor mij
Het is wel degelijk een voorrangsbaan, dat kan je uit de borden afleiden.
Het gaat om een kruispunt in de straat van het Jan Breydelstadion in Brugge, en deze straat is dus een voorrangsbaan.
Ik woon er ook vlakbij.
Het was echter verwarrend omdat de bestuurders op deze baan mij altijd voorrang verleenden, beter oppassen dus voor mij
Re: Oranje knipperlicht
En ja uit de theorie is inderdaad af te leiden dat je logischerwijs gewoon een trapje naar beneden moet kijken.
In de praktijk uitoefenen is niet altijd even makkelijk gedaan als gezegd, daarom ben ik geregistreerd om bij eventuele onduidelijkheden voor mij antwoorden te vinden
In de praktijk uitoefenen is niet altijd even makkelijk gedaan als gezegd, daarom ben ik geregistreerd om bij eventuele onduidelijkheden voor mij antwoorden te vinden
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Oranje knipperlicht
Baya schreef:Het was echter verwarrend omdat de bestuurders op deze baan mij altijd voorrang verleenden
... omdat zij hun voorrangsregels niet kennen, en zo hun eigen regeltjes gaan toepassen. Een examinator, gaat echter oordelen of JIJ je voorrangsregels goed kent, en correct toepast.
Inderdaad. Als je voorrangsplichtig bent, voldoe daar dan aan. Ook als de voorrangsgerechtigde in eerste instantie onnodig voor jou stopt. Anders kan ik mij de repliek van de examinator zo inbeelden:Baya schreef: beter oppassen dus voor mij
- Jamaar, die andere was toch gestopt ?
- Al maar goed, want jij reed gewoon door. Als ook hij doorreed, dan had je nu een ongeval waarbij jij aansprakelijk bent.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: Oranje knipperlicht
Ja, daarvan ben ik me bewust, vroeger als iemand stopte als hij/zij voorrang had dan verloor hij ook die voorrang.
Nu is dat verleden tijd (waarschijnlijk al lang), ook een vaak gezien trucje tegenwoordig: mensen willen zogezegd hoffelijk zijn en stoppen om je door te laten als zij voorrang van rechts hebben, en gaan dan toch op je rijden. Als ze dan daarvoor een klein krasje hadden op hun wagen, wordt die dan ook meteen hersteld op kosten van de tegenpartij (als de verzekering tenminste tussenkomt, je weet maar nooit dat ze iets vinden om het niet te doen, dan sta je daar met mogelijk redelijke kosten..
Ik heb mijn rijbewijs behaald in 3 keer, de 1ste keer was ik volledig akkoord over de buis, ik deed veel te dom ook waarschijnlijk deels door de zenuwen. De 2de keer bij het achteruitparkeren ging ik een beetje over de stoeprand, zo breng je voetgangers in gevaar luidde het, ik vond het een terechte beslissing. De 3de keer en na 6 uren rijschool ging het wel heel goed, het regende wel lichtjes en ik stak niet direct mijn lichten aan, dit moet wel maar gelukkig voor mij is het in orde gekomen.Toen ik mijn rijbewijs behaalde werd ik niet geconfronteerd met ingewikkelde situaties, het is pas nu dat ik me echt veel in het verkeerd begeef dat ik vaak aan de theorie moet terugdenken. In een situatie waar je soms direct moet handelen kan het verwarrend zijn, zeker als je op plaatsen rijdt en steden waar je niet eerder gereden hebt. Het voordeel is ervaring die ik ermee opdoe en gelukkig is er dit forum voor vragen.
Nu is dat verleden tijd (waarschijnlijk al lang), ook een vaak gezien trucje tegenwoordig: mensen willen zogezegd hoffelijk zijn en stoppen om je door te laten als zij voorrang van rechts hebben, en gaan dan toch op je rijden. Als ze dan daarvoor een klein krasje hadden op hun wagen, wordt die dan ook meteen hersteld op kosten van de tegenpartij (als de verzekering tenminste tussenkomt, je weet maar nooit dat ze iets vinden om het niet te doen, dan sta je daar met mogelijk redelijke kosten..
Ik heb mijn rijbewijs behaald in 3 keer, de 1ste keer was ik volledig akkoord over de buis, ik deed veel te dom ook waarschijnlijk deels door de zenuwen. De 2de keer bij het achteruitparkeren ging ik een beetje over de stoeprand, zo breng je voetgangers in gevaar luidde het, ik vond het een terechte beslissing. De 3de keer en na 6 uren rijschool ging het wel heel goed, het regende wel lichtjes en ik stak niet direct mijn lichten aan, dit moet wel maar gelukkig voor mij is het in orde gekomen.Toen ik mijn rijbewijs behaalde werd ik niet geconfronteerd met ingewikkelde situaties, het is pas nu dat ik me echt veel in het verkeerd begeef dat ik vaak aan de theorie moet terugdenken. In een situatie waar je soms direct moet handelen kan het verwarrend zijn, zeker als je op plaatsen rijdt en steden waar je niet eerder gereden hebt. Het voordeel is ervaring die ik ermee opdoe en gelukkig is er dit forum voor vragen.
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Oranje knipperlicht
Bijna juist.Baya schreef:Ja, daarvan ben ik me bewust, vroeger als iemand stopte als hij/zij voorrang had dan verloor hij ook die voorrang.
Men verloor die voorrang in feite pas, na weer te zijn vertrokken na te zijn gestopt. Zolang de gestopte voorrangsgerechtigde nog niet opnieuw vertrokken was, had hij nog steeds voorrang.
Maar goed, da's al héél wat jaartjes verleden tijd. Vandaag de dag behoudt een voorrangsgerechtigde zijn voorrang. Ook als hij eerst stopt en nadien weer vertrekt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: Oranje knipperlicht
Ok, bedankt voor de grondige uitleg.
Ik wil immers graag zo juist en veilig over baan gaan, met deze tips en antwoorden kan het waarschijnlijk alleen beter worden
Ik wil immers graag zo juist en veilig over baan gaan, met deze tips en antwoorden kan het waarschijnlijk alleen beter worden