Als fietser in een grootstad
Als fietser in een grootstad
Hallo allemaal
Niet veel ervaring met fietsen in een grootstad, waar kruispunten als in de afbeelding in bijlage niet zelden voorkomen.
De te volgen wegen door auto's staan aangeduid met zwarte stift, alsook de afbakening van de fietspaden (merk op dat deze niet aangeduid doorlopen over het kruispunt zelf). In volle lijn wordt de weg weergeven afgelegd op de fiets, al rijdend, in stippellijn te voet (dus op een zebrapad).
Stel dat de fietser linksaf wil slaan. Welke baan moet die volgen? De groene, de vaag gele of de vaag oranje?
En hoe zit het als de pijl voor rechtdoor te rijden voor auto's zich vervoegt bij de pijl om linksaf te slaan? Dus dat op het rechterrijvak enkel rechtsaf geslagen mag worden en op het linker zowel linksaf als rechtdoor?
Bedankt!
ttb323
Niet veel ervaring met fietsen in een grootstad, waar kruispunten als in de afbeelding in bijlage niet zelden voorkomen.
De te volgen wegen door auto's staan aangeduid met zwarte stift, alsook de afbakening van de fietspaden (merk op dat deze niet aangeduid doorlopen over het kruispunt zelf). In volle lijn wordt de weg weergeven afgelegd op de fiets, al rijdend, in stippellijn te voet (dus op een zebrapad).
Stel dat de fietser linksaf wil slaan. Welke baan moet die volgen? De groene, de vaag gele of de vaag oranje?
En hoe zit het als de pijl voor rechtdoor te rijden voor auto's zich vervoegt bij de pijl om linksaf te slaan? Dus dat op het rechterrijvak enkel rechtsaf geslagen mag worden en op het linker zowel linksaf als rechtdoor?
Bedankt!
ttb323
Re: Als fietser in een grootstad
Je mag er van uitgaan dat er vrijwel overal verkeerslichten staan, dus niet enkel op de plaatsen waar een getekend is op de tekening.
Re: Als fietser in een grootstad
Als er fietspaden met lichten zijn, mag je als fietser in ieder geval niet voorsorteren in het vak van de auto's, maar moet je in 2 keer links afslaan. (is ons eens verteld door een agent)
Re: Als fietser in een grootstad
Wat mag ik me daarbij voorstellen?Sanne87 schreef: in 2 keer links afslaan. (is ons eens verteld door een agent)
Re: Als fietser in een grootstad
Additioneel voorbeeldje:
https://www.google.be/maps/@51.1926217, ... !2e0?hl=nl" target="_blank
Speciaal gevalletje in Gent:
https://www.google.be/maps/@51.0419183, ... !2e0?hl=nl" target="_blank
Die in Gent: doorrijden tot overkant en op zebrapad oversteken?
https://www.google.be/maps/@51.1926217, ... !2e0?hl=nl" target="_blank
Speciaal gevalletje in Gent:
https://www.google.be/maps/@51.0419183, ... !2e0?hl=nl" target="_blank
Die in Gent: doorrijden tot overkant en op zebrapad oversteken?
Re: Als fietser in een grootstad
(Sorry voor nog een bericht; kwam nu pas in me op)
Moet/mag je op het stukje fietspad aan de overkant gaan staan om te wachten op groen licht? (Je ziet dat het een 'verlengde' is van het fietspad, komende uit de straat rechts; mag je 'veranderen' naar dit fietspadstukje?
(Het betreft die situatie in Gent)
Moet/mag je op het stukje fietspad aan de overkant gaan staan om te wachten op groen licht? (Je ziet dat het een 'verlengde' is van het fietspad, komende uit de straat rechts; mag je 'veranderen' naar dit fietspadstukje?
(Het betreft die situatie in Gent)
Re: Als fietser in een grootstad
Nogmaals sorry;
in deze situatie (zo was het vroeger) https://www.google.be/maps/@51.0420707, ... !2e0?hl=nl" target="_blank
was het wel een stuk makkelijker; hier stond aangegeven dat je als fietser daar moest gaan staan, wou je linksaf slaan. Nu is dit echter niet meer aangegeven.
in deze situatie (zo was het vroeger) https://www.google.be/maps/@51.0420707, ... !2e0?hl=nl" target="_blank
was het wel een stuk makkelijker; hier stond aangegeven dat je als fietser daar moest gaan staan, wou je linksaf slaan. Nu is dit echter niet meer aangegeven.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Als fietser in een grootstad
In de wegcode staat:
links voorsorteren tussen de auto's en afslaan. (groene lijn)
2. Je 'mag' ook in 2 keer afslaan (gele lijn), als je dat veiliger vindt.
3. Met de fiets aan de hand ben je voetganger en 'moet' je de oranje lijn volgen.
Het hangt er volgens mij wat vanaf hoe druk het is om jouw keuze te maken.
3 keuzes zijn mogelijk en toegelaten. Kies de veiligste optie.
1. Je 'mag' op eigen risico het fietspad verlaten (wel eerst voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan),wegcode.be schreef:9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
links voorsorteren tussen de auto's en afslaan. (groene lijn)
2. Je 'mag' ook in 2 keer afslaan (gele lijn), als je dat veiliger vindt.
3. Met de fiets aan de hand ben je voetganger en 'moet' je de oranje lijn volgen.
Het hangt er volgens mij wat vanaf hoe druk het is om jouw keuze te maken.
3 keuzes zijn mogelijk en toegelaten. Kies de veiligste optie.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Als fietser in een grootstad
Ik zou denken dat dit wel van toepassing is:
9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Praktisch gezien moet het wat per situatie bekeken worden. Op rustige punten kan je het op die manier doen. Als het drukker wordt, wordt het zo onnodig gevaarlijk denk ik, en steek je beter in 2 keer over. Al fietsend is dat soms moeilijk, omdat je na je eerste oversteek soms voorbij je volgende licht gaat uitkomen dat je uiteraard moet kunnen zien wil je weten wanneer je groen krijgt. Dit probleem zal meestal op hele grote kruispunten zijn. Veiligste oplossing lijkt me dan om gewoon af te stappen, en even de zebrapaden te gebruiken. Op zicht lijkt dat misschien omslachtig, maar tijd kwijtspelen ga je er amper mee doen: op dat kleine stukje maakt te voet of met de fiets niet veel, en je staat toch voor het rood...
9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Praktisch gezien moet het wat per situatie bekeken worden. Op rustige punten kan je het op die manier doen. Als het drukker wordt, wordt het zo onnodig gevaarlijk denk ik, en steek je beter in 2 keer over. Al fietsend is dat soms moeilijk, omdat je na je eerste oversteek soms voorbij je volgende licht gaat uitkomen dat je uiteraard moet kunnen zien wil je weten wanneer je groen krijgt. Dit probleem zal meestal op hele grote kruispunten zijn. Veiligste oplossing lijkt me dan om gewoon af te stappen, en even de zebrapaden te gebruiken. Op zicht lijkt dat misschien omslachtig, maar tijd kwijtspelen ga je er amper mee doen: op dat kleine stukje maakt te voet of met de fiets niet veel, en je staat toch voor het rood...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Re: Als fietser in een grootstad
Eerst rechtdoor oversteken en daar opnieuw wachten om naar links over te kunnen steken.ttb323 schreef:Wat mag ik me daarbij voorstellen?Sanne87 schreef: in 2 keer links afslaan. (is ons eens verteld door een agent)
Re: Als fietser in een grootstad
Klopt niet.Sanne87 schreef:Als er fietspaden met lichten zijn, mag je als fietser in ieder geval niet voorsorteren in het vak van de auto's, maar moet je in 2 keer links afslaan. (is ons eens verteld door een agent)
De politie is helaas geen goede bron voor informatie over de wegcode ...
Re: Als fietser in een grootstad
Er is niets dat je verbiedt om als fietser de voorsorteringsstroken op de rijbaan te gebruiken net als was je een auto. (groen)ttb323 schreef: Stel dat de fietser linksaf wil slaan. Welke baan moet die volgen? De groene, de vaag gele of de vaag oranje?
Je mag het "verplichte" fietspad immers verlaten om een richtingsverandering uit te voeren.
Het màg ... maar je zal het niemand zien doen, en de autobestuurders verwachten het ook niet.
In 2 keer afslaan mag ook :
Je dwarst de zijweg, en gaat dan daar 90° draaien en wachten tot die richting groen krijgt, om het tweede deel van je afslaande beweging uit te voeren.
Maar dan of op de rijbaan, of op het fietspad dat daar ligt.
Als je echter dat 2de deel van het afslaan op een ondergeschikte weg uitvoert (waar men voorrang moet verlenen indien de lichten niet werken), ga je merken dat er daar hoe langer hoe minder nog een fietspad of oversteekplaats ligt
De Vlaamse overheid is door een dwaze interpretatie van art 12.4bis (voorrang op fietspad) immers de fietspaden en oversteekplaatsen voor fietsers die de ondergeschikte weg volgen, aan het WEGhalen op kruispunten
Je mag als fietser oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers (geel en oranje) - de wegcode verbiedt dat immers niet - MAAR :
- Je hebt absoluut GEEN voorrang - integendeel:
- Je doet daarbij een manoeuvre en moet aan andere weggebruikers voorrang verlenen (12.4 : oversteken van een rijbaan, is nadrukkelijk als manoeuvre ingeschreven), het effect daarvan is dat je zelfs geen voorrang hebt op de bestuurders die afslaan in de weg die jij oversteekt ...
- Je mag niet stoppen op de oversteekplaats , dat is verboden voor een bestuurder, ook voor een fietser.
- Je mag de voetgangers in geen enkel geval, en op geen enkele manier hinderen !
Als je op de rijbaan gaat rijden om linksaf af te slaan, moet je ook als fietser de juiste rijstrook kiezen: die met een pijl linksaf.En hoe zit het als de pijl voor rechtdoor te rijden voor auto's zich vervoegt bij de pijl om linksaf te slaan? Dus dat op het rechterrijvak enkel rechtsaf geslagen mag worden en op het linker zowel linksaf als rechtdoor?
En de overeenkomstige verkeerslichten volgen.
Je moet ook zorgen dat je de voorsorteringsstroken inrijdt VOOR de rijstroken gescheiden worden door een doorlopende streep, want die mag je niet meer overschrijden.
De google streetview link naar Gent levert een paar verkeersinbreuken op door de stad Gent ...
Deze aanleg is op meerdere punten onwettig - en ik heb er nog maar 10 sekonden naar gekeken ...
Fietspad niet doorgetrokken over kruispunt, verplicht in dit geval.
Fietsers vanuit dwarsende richtingen beide een B1 (omgekeerde driehoek): verboden.
Re: Als fietser in een grootstad
Dat mag, maar de voorrangssituatie met die fietsers klopt totaal niet.ttb323 schreef:Moet/mag je op het stukje fietspad aan de overkant gaan staan om te wachten op groen licht? (Je ziet dat het een 'verlengde' is van het fietspad, komende uit de straat rechts; mag je 'veranderen' naar dit fietspadstukje?
(Het betreft die situatie in Gent)
Zij kunnen daar dat stukje van het kruispunt oprijden, zonder dat ze voorrangsplichtig gemaakt zijn
Fietsers vanuit de Kortrijksepoortstraat, hebben zelfs helemaal geen voorrangsbord dat voor hen geldt ...
En jij rijdt op een (niet correct aangegeven) voorrangsweg - B9 wordt niet herhaald na de doorsteek in de middenberm v/d "Charles").
Zij rijden op een fietspad, maar jij niet meer hoewel dat verplicht moet doorgetrokken worden.
De inrichting van de Vlaamse wegen is een puinhoop, en Gent is 1 van de grootste puinhopen.