**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Je hebt wel minstens 1 ding wat positief is. :idea:
Je bent je bewust van je fouten en je bent bereid om er van te leren. 8)
Dat kwaad op jezelf zijn gaat wel over, veel succes de volgende keer :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:Je hebt wel minstens 1 ding wat positief is. :idea:
Je bent je bewust van je fouten en je bent bereid om er van te leren. 8)
Dat kwaad op jezelf zijn gaat wel over, veel succes de volgende keer :wink:
Inderdaad, ben me maar te zeer bewust van mijn fouten,... maar het is me toch allemaal even teveel aan het worden. Hoorde net van de rijschool dat ik pas 12 mei weer examen kan doen,... nog zolang, dat zie ik niet zitten.
Ik vreet mezelf dan zeker op van de stress.
Ik ben trouwens al 38,... dus erg laatmet rijbewijs halen.
Is dure grap aan het worden zo,.... en kan het alleen mezelf kwalijk nemen.
Voor het geld dat ik nu weer in lessenen examenmoet steken, komt op 500 euro, hadden we fijn op midweekje gekunnen met de kinderen,.. dat vreet aanme. Stom he... en dat allemaal omdat om Godweetwelkereden perse langs die bus wou rijden,.... grrrrrrrr

Rijden metkoppeling teveel ingeduwd deed ik nu al beter, maar ga daar dan in de volgende 6u ook maar harder opletten.
Ik heb hetnog niet altijd door, omdat ik het gevoel niet juist ervaar. Rij nu al 7 jaarmee met echtgenoot, die elk rood licht, elke vertraging, rijdtmet versnelling in neutraal,.... en hij weigertme te geloven als ik zeg dat dat gevaarlijk is.
Maar ik voel zo naar een licht rijden nu als juist en heb nog even werk om het wel juist aan te voelen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Rij nu al 7 jaar mee met echtgenoot, die elk rood licht, elke vertraging, rijdt met versnelling in neutraal,....
:shock: :roll:
Zeker niet juist. Je moet zoveel mogelijk op de motor remmen.

Klik ook eens >>> hier
zie > remmen, de juiste techniek.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Lieve »

Gast schreef:Rij nu al 7 jaar mee met echtgenoot, die elk rood licht, elke vertraging, rijdt met versnelling in neutraal,.... en hij weigert me te geloven als ik zeg dat dat gevaarlijk is.
Misschien helpt dan het argument dat je 0 liter benzine verbruikt als je uitbolt met op de motor te remmen. :D
groetjes, Lieve
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Net examen gedaan in Haasrode. Vrouwelijke examinator. Zag er niet zo goed gezind uit...

Gebuisd omdat:
  • Ik even 50 rijd in een zone-30 (terecht, zowel begeleider als ik hadden nergens een bord gezien, maar goed fout is fout)
  • Ik "gokte" teveel bij het parkeren, ik zat te dicht bij de andere auto tijdens het afdraaien... compleet onterecht, het is dezelfde parkeertechniek die ik zelf al 9 maand bijna iedere dag toepas (ik heb een voorlopig rijbewijs waarbij ik alleen kan rondrijden) en nog Nooit heb ik ergens tegen gereden =/
  • Ik reed soms te dicht bij de geparkeerde auto's... dit deed ik omdat het een heel smalle straat was en geen hinder wou zijn voor tegenliggers, blijkbaar moest ik gewoon volledig stoppen ook al konden we perfect naast elkaar rijden o_O
Voor de rest was alles ok, ze vond mij niet defensief genoeg, maar komaan ik heb niets fout gedaan kwa voorrang of wat dan ook.


Dus... slechts 1 verkeersregel-fout (zone 30)... reden om te buizen? In mijn mening niet, maar ja... ze moeten hun quotas halen van aantal % gebuisd per jaar he :(
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Gast schreef:Net examen gedaan in Haasrode. Vrouwelijke examinator. Zag er niet zo goed gezind uit...

Gebuisd omdat:
  • Ik even 50 rijd in een zone-30 (terecht, zowel begeleider als ik hadden nergens een bord gezien, maar goed fout is fout)
  • Ik "gokte" teveel bij het parkeren, ik zat te dicht bij de andere auto tijdens het afdraaien... compleet onterecht, het is dezelfde parkeertechniek die ik zelf al 9 maand bijna iedere dag toepas (ik heb een voorlopig rijbewijs waarbij ik alleen kan rondrijden) en nog Nooit heb ik ergens tegen gereden =/
  • Ik reed soms te dicht bij de geparkeerde auto's... dit deed ik omdat het een heel smalle straat was en geen hinder wou zijn voor tegenliggers, blijkbaar moest ik gewoon volledig stoppen ook al konden we perfect naast elkaar rijden o_O
Voor de rest was alles ok, ze vond mij niet defensief genoeg, maar komaan ik heb niets fout gedaan kwa voorrang of wat dan ook.


Dus... slechts 1 verkeersregel-fout (zone 30)... reden om te buizen? In mijn mening niet, maar ja... ze moeten hun quotas halen van aantal % gebuisd per jaar he :(
Je kan toch geen 2 keer dezelfe examinator krijgen hoop ik?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Je kan toch geen 2 keer dezelfe examinator krijgen hoop ik?
Het kan wel, maar het gebeurd zelden of nooit. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
Je kan toch geen 2 keer dezelfe examinator krijgen hoop ik?
Het kan wel, maar het gebeurd zelden of nooit. :idea:
Wat is jou mening van de parkeren-opmerking?

Ben ik verplicht het trucje met de spiegel en voetpad toe te passen dat zelden lukt bij mijn auto? Of mag ik in het vervolg nog steeds mijn eigen techniek gebruiken die 8 uit de 10 keer wel voor mij lukt om perfect te parkeren (en wat ook perfect gelukt was tijdens vorig examen)? Lag het aan de examinator of ben ik echt in fout? Het is niet alsof ik de auto ging raken, ik zat er gewoon een beetje dicht bij, maar ik kijk wel naar mijn auto-snuit terwijl ik dit doe...
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Gast schreef:
Benny Stinkens schreef:
Je kan toch geen 2 keer dezelfe examinator krijgen hoop ik?
Het kan wel, maar het gebeurd zelden of nooit. :idea:
Wat is jou mening van de parkeren-opmerking?

Ben ik verplicht het trucje met de spiegel en voetpad toe te passen dat zelden lukt bij mijn auto? Of mag ik in het vervolg nog steeds mijn eigen techniek gebruiken die 8 uit de 10 keer wel voor mij lukt om perfect te parkeren (en wat ook perfect gelukt was tijdens vorig examen)? Lag het aan de examinator of ben ik echt in fout? Het is niet alsof ik de auto ging raken, ik zat er gewoon een beetje dicht bij, maar ik kijk wel naar mijn auto-snuit terwijl ik dit doe...
Ik wou net aantonen dat ik ook tussen 2 autos kan parkeren door mij zo kort mogelijk in te steken... ik kan in het vervolg gewoon een beetje meer naar achter rijden als dat het probleem is...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: [*]Ik "gokte" teveel bij het parkeren, ik zat te dicht bij de andere auto tijdens het afdraaien.
Tikje verder achteruit rijden dan je gebruikelijk doet.
Of zijdelings een tikje verder van de geparkeerde auto gaan staan, en iets langer schuin achteruit rijden.

Als je al instuurt terwijl je achteras nog voor het einde van de geparkeerde auto is, kom je daar dichter tegen.
[*]Ik reed soms te dicht bij de geparkeerde auto's... dit deed ik omdat het een heel smalle straat was en geen hinder wou zijn voor tegenliggers
Als het zo smal wordt dat je er maar amper kan kruisen, stop voor de geparkeerde wagens en verleen de tegenliggers voorrang.
Het is niet omdat je er nét door kan, dat je dat ook moet doen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik wou net aantonen dat ik ook tussen 2 autos kan parkeren door mij zo kort mogelijk in te steken... ik kan in het vervolg gewoon een beetje meer naar achter rijden als dat het probleem is...
Het "manoeuvre" heet tegenwoordig parkeren ACHTER een auto ... niet meer er tussen.

Je krijgt op het examen merkelijk meer plaats dan je in de stad ooit zal vinden ... maak er gebruik van :wink:
EVG

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door EVG »

hallo,

ik moet volgende week in Kontich mijn rijexamen doen.

Heeft iemand tips waar ik examenroutes terug kan vinden? en/of tips van moeilijke punten in de routes waar je zeker op moet letten?

Bedankt alvast!

Groetjes,
Evelien
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Beste jongeren,

Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest? Brugge
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Instructeur zei enkel: in deze straat mag je keren, zonder meer
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Instructeur zei enkel: parkeer achter deze auto, zonder mee
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Koelvloeistof aanduiden, wat is een juiste zithouding?
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met een begleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) vader

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.


Enkel met een begleider (die wel ex-examinator is en de routes wel wist :P )


Conclusie: Geslaagd, alles was goed en examen duurde totaal maar 25 minuten. Enigste puntje van kritiek was : Coördinatie - koppeling + gaspedaal te verbeteren. De wagen waarmee ik het examen aflegde is een 14 jaar oude benzine die snel stilvalt, dus ik gaf wat extra gas om zeker niet stil te vallen :lol:
LTE

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door LTE »

Gast schreef:Net examen gedaan in Haasrode. Vrouwelijke examinator. Zag er niet zo goed gezind uit...

Gebuisd omdat:
  • Ik even 50 rijd in een zone-30 (terecht, zowel begeleider als ik hadden nergens een bord gezien, maar goed fout is fout)
  • Ik "gokte" teveel bij het parkeren, ik zat te dicht bij de andere auto tijdens het afdraaien... compleet onterecht, het is dezelfde parkeertechniek die ik zelf al 9 maand bijna iedere dag toepas (ik heb een voorlopig rijbewijs waarbij ik alleen kan rondrijden) en nog Nooit heb ik ergens tegen gereden =/
  • Ik reed soms te dicht bij de geparkeerde auto's... dit deed ik omdat het een heel smalle straat was en geen hinder wou zijn voor tegenliggers, blijkbaar moest ik gewoon volledig stoppen ook al konden we perfect naast elkaar rijden o_O
Voor de rest was alles ok, ze vond mij niet defensief genoeg, maar komaan ik heb niets fout gedaan kwa voorrang of wat dan ook.


Dus... slechts 1 verkeersregel-fout (zone 30)... reden om te buizen? In mijn mening niet, maar ja... ze moeten hun quotas halen van aantal % gebuisd per jaar he :(
Het zou me verwonderen dat je in een 'heel smalle straat' perfect naast elkaar kan rijden. Als jij aan de kant van de geparkeerde auto's rijdt, er komt een tegenligger en het is krap voor 2 auto's (maar wel 'mogelijk') dan is de normale reactie om te wachten. Dicht tegen geparkeerde wagens rijden is niet veilig en gevaarlijk. Je laat toch ook voldoende afstand als je een fietser of voetganger passeert en blijft er netjes achter tot de tegenligger gepasseerd is? Stel: Er komt een grotere, bredere wagen aanrijden. Wat doe je dan? Stoppen of tegen de spiegel van de geparkeerde wagen rijden? Daar heb jij terecht een opmerking over gekregen. Hoffelijkheid in het verkeer is ook erg belangrijk. Het verkeer ophouden of ervoor zorgen dat je tegenligger ook moet uitwijken: niet goed bezig.

Ik rijd elke dag door Reet dorp om naar mijn werk te gaan. Daar moet je beurtelings parkeren. Ook al zou je in principe vaak met twee kunnen passeren, ik wacht ALTIJD. Ik wil allesbehalve met mijn wagen dicht tegen een andere gaan rijden (langs twee kanten dan, want je passeert je tegenligger én de geparkeerde wagens). Als je wacht kunnen de anderen ook vlot door, en JIJ ook wanneer er geen tegenliggers meer zijn.
De meesten rijden door wanneer ze mij in mijn - toch wel redelijk smalle - Corsa zien aankomen, maar ik heb geleerd om gewoon niet meer naar rechts uit te wijken. Ze moeten maar wachten... Ik krijg weleens vieze blikken, maar daar trek ik me niets van aan. En het sporadische getoeter achter mij wanneer ik wacht tot de tegenliggers gepasseerd zijn hoor ik al niet meer.

Hetzelfde geldt voor het parkeren. Je rijdt er misschien niet tegen, maar je rijdt wél te dicht. De kans dat er dan iets misloopt is véél groter dan wanneer je voldoende afstand neemt. Dat is ook een teken van niet goed kunnen inschatten. Bijgevolg dus ook niet erg veilig...

Goed rijden heeft niet enkel te maken met het kennen van verkeersregels. :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

LTE schreef:Ook al zou je in principe vaak met twee kunnen passeren, ik wacht ALTIJD. Ik wil allesbehalve met mijn wagen dicht tegen een andere gaan rijden (langs twee kanten dan, want je passeert je tegenligger én de geparkeerde wagens).
Volgens het Hof van Cassatie de correcte toepassing van de voorrangsregels bij een hindernis aan jouw kant ...

Nu, het is altijd zien wat er kan, hoeveel plaats er is.
In situaties waar het langs 2 kanten wringen wordt, wacht je beter.

Maar soms is het ook vlot te doen om te kruisen - ook al blijft in principe de voorrangsplicht bestaan voor de bestuurder die de hindernis moet ontwijken.

En vaak zit je zo tussenin ...

Wegbeheerders zouden beter duidelijk kiezen, en de wegen zodanig aanleggen zodat dergelijke vaak dubieuze keuzes niet moeten gemaakt worden.
Straten zoals Mechelsesteenweg in Kontich-dorp - een klassieker in het genre in de buurt tijdens de rij-examens - horen stomweg of geen tweerichtingsverkeer te hebben, of geen geparkeerde auto's.
Plaats reactie