Vraag 992

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Elel
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2014, 13:31

Vraag 992

Bericht door Elel »

Deze vraag staat naast het aanwijzingsbord 'woonerf':

Je hebt een rijbewijs B.
Wanneer je meer dan (...) km/uur te snel rijdt, zal de rechter een verval tot recht van sturen uitspreken.
(Typ een nummer in en druk op OK)

Ik typte 20 in, maar het juiste antwoord zou 30 zijn? Ik was nochtans heel overtuigd van mijn antwoord :?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 992

Bericht door Benny Stinkens »

Overtuigd of niet, het juiste antwoord is toch 30km/u. :idea: :wink:

Hier kan je de wettekst terugvinden:
http://wegcode.be/informatief/boetetarieven
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Vraag 992

Bericht door Gast »

Ah ja, nu zie ik het! Bedankt!
Vanaf 20 km/u teveel RISKEER je verval op sturen, maar vanaf 30km/u teveel is het ZEKER dat je verval op sturen kijgt.
Zo heb ik het toch juist he?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 992

Bericht door Benny Stinkens »

Klinkt al beter :wink:

Bij +20 tot 30 is het zelfs niet zeker of je naar de rechtbank moet :idea:
Bij +30 moet je wel naar de rechtbank en zelfs dan heb je nog een kleine (lees zeer kleine) kans dat je zonder verval er vanaf geraakt.
3. Een rechter kan in uitzonderlijke gevallen afwijken mits uitdrukkelijke motivatie in het vonnis
Buiten dit alles moeten we wel ook nog rekening houden met bestuurders die minder dan twee jaar houder zijn van het rijbewijs B
In dit geval is de rechter zelfs verplicht om het verval uit te spreken (zelfs al vanaf +20) :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie