parkeren voetgangers

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
twijfelaarhelp

parkeren voetgangers

Bericht door twijfelaarhelp »

Geachte

Je mag niet stilstaan of parkeren 5 m voor een oversteekplaats voor voetgangers
ik was aan een film aan het bekijken daar zei men 5m op rijbaan en op de Berm

is het op rijbaan enkel of ook op de berm graag een verwijzing naar de juiste artikel

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

mvg
Hoemeerikstudeerhoemeeriktwjfel
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: parkeren voetgangers

Bericht door Stefan Peeters »

Ik weet niet welke film jij aan het kijken was, maar dit is de wettekst die je zocht:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en
op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
twijfelaar987

Re: parkeren voetgangers

Bericht door twijfelaar987 »

http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles25.htm" target="_blank
film tussen 2.59 en 3.4
stilstaan en parkeerverbod
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: parkeren voetgangers

Bericht door GRO »

Filmpje goed en voledig bekijken en beluisteren.
Er wordt toch gezegd dat PARKEREN en STILSTAAN verboden is op de RIJBAAN en de BERM "OP" een oversteekplaats (voor voetgangers).

Wat verder leer je in het filmpje dat PARKEREN en STILSTAAN ook verboden zijn OP DE RIJBAAN tot "5 M VOOR" een oversteekplaats.

Goede raad als je leert.
Gebruik de site en ga niet in wetteksten artikels zitten opzoeken. Dat zorgt alleen maar voor verwarring.
Wat op de site staat is correct.
Gast

Re: parkeren voetgangers

Bericht door Gast »

Beste

Filmpje goed en volledig bekijken en beluisteren.(uw raad)

ps heb 2 keer filmpje gekeken

"Er wordt toch gezegd dat PARKEREN en STILSTAAN verboden is op de RIJBAAN en de BERM "OP" een oversteekplaats (voor voetgangers)." (Gro)

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod (van uw collega)

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen

Geachte ik weet steeds niet op welke artikel u baseert dat parkeren en stilstaan op rijbaan en berm is
op bovenstaande artikel weet ik dat op rijbaan is
volgens mijn theorie instructeur is het het Op rijbaan en niet berm

Dat u beweert dat het hier correct is geloof ik maar ik sta sterker in mijn schoenen als ik het juiste artikel heb.

mvg
twijfelaar
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: parkeren voetgangers

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Geachte ik weet steeds niet op welke artikel u baseert dat parkeren en stilstaan op rijbaan en berm is
op bovenstaande artikel weet ik dat op rijbaan is
Op hetzelfde artikel :idea:
Gast schreef:Dat u beweert dat het hier correct is geloof ik maar ik sta sterker in mijn schoenen als ik het juiste artikel heb.
Dat heb je dus gekregen. Voor alle duidelijkheid zal ik het even voor u ontleden
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren (...):
op de oversteekplaatsen voor voetgangers (...) en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen
Met andere woorden: parkeren OP de oversteekplaatsen is altijd verboden (zowel op de rijbaan als op de berm), parkeren op minder dan 5 meter VOOR de oversteekplaatsen is verboden op de rijbaan.

Simpel toch? 8)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: parkeren voetgangers

Bericht door GRO »

Stel als "OP" oversteekplaatsen enkel op de rijbaan zou betekenen ...

Vraag dan eens aan je instructeur hoe een voetganger of een fietser die oversteeplaats moet bereiken. Door over een geparkeerde auto te rijden of te kruipen die zogezegd op de berm vlak naast die oversteekplaats mag staan van uw instructeur.

Uw instructeur is fout.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeren voetgangers

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Filmpje goed en voledig bekijken en beluisteren.
Er wordt toch gezegd dat PARKEREN en STILSTAAN verboden is op de RIJBAAN en de BERM "OP" een oversteekplaats (voor voetgangers).
Stilstaan en parkeren is op een oversteekplaats eender hoe verboden, dus waarom er nog bij vermelden wààr - op de rijbaan en berm ?
Dat is niet relevant, en geeft verwarring ...QED.
Plaats reactie