**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

U hebt gelijk maar het was knipperlicht en het werd oranje maar ik heb gereden toen het nog aan het knipperen was. Ze zei dat het werd oranje toen de neus van mijn auto voorbij was dus ik kon het niet zien. Ze zei dat zelf.
Maakt niet meer uit maar ik hoop dat ze het niet met opzet deed.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Wanneer het onderste licht, een oranje knipperlicht is dat het groene licht vervangt, moet je heel alert zijn, extra voorzichtig en weten dat het verkeerslicht kan overslaan naar vast oranje en daarna rood.

Je mag een vast oranje licht niet voorbijrijden, behalve als je niet veilig meer kan stoppen en je geen andere weggebruikers in gevaar brengt.

Als je normaal veilig had kunnen stoppen en je rijdt toch verder, doe je een zware overtreding.
Als beoordeling op je examen krijg je dan onvoldoende of slecht naargelang hoe lang het reeds oranje was.

Als je dit vast oranje niet tijdig ziet, ben je nog niet klaar voor een vast rijbewijs.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Wij waren er niet bij, dus we kunnen uiteraard nooit 100 % zeker weten of je nog veilig had kunnen stoppen of niet.

We weten wél, dat wanneer het onderste licht knippert, dit voor veel (zelfs ervaren) bestuurders verraderlijk is. Ten eerste omdat velen er zich niet aan verwachten dat het alsnog rood kan worden. Ten tweede, omdat de overgang van knipperend oranje naar vast oranje iets lastiger op te merken is, dan de overgang van groen naar oranje. Je bent (helaas) zeker nog niet de eerste die zich hierdoor laat verrassen....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

-In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter, instructeur van de rijschool naast mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Vrije keuze met veel plaats.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zei op tijd: "Parkeer je maar achter die auto." Er was veel plaats achter de auto, dus ging goed.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten + claxon + waar meet men het niveau van de motorolie + zithouding in de auto + ontvriezen van achterruit.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
20u rijschool: VAB in Mechelen.

Was geslaagd van de eerste keer.

Fun fact 1: voelde mij tijdens het hele examen ok, niet te zenuwachtig, tot ik geparkeerd was (wat trouwens zeer ok was). Ik stapte uit en stond op de stoep en toen ik opnieuw moest instappen werd ik plots echt zenuwachtig. Iets à la 'nee, ik heb geen zin meer om te rijden :P .' Eens diep inademen en het was opnieuw voorbij.

Fun fact 2: toen ik terug in de buurt was van het examencentrum, lag er een grote tak op de baan (van containerpark in de buurt ). Mijn instructeur had me ooit gezegd: 'Maakt niet uit hoe diep een put is op het wegdek, op het examen rij je er met gepaste snelheid over, zodat je geen plotse uitwijkingen doet.' Toen ik de tak naderde was mijn plan dan ook om er traag over te rijden. Toen zei de examinator: 'Daar ga je toch niet overrijden zeker?' :oops: Ik dus pinken en uitwijken. Om maar te zeggen dat er op een examen vanalles kan gebeuren!

Daarbij ook even zeggen dat examinatoren geen monsters zijn, mijn ervaring bewijst zelfs het tegendeel!

Veel succes!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Mmm.

Ik zou toch eerder wat je veilig kan ontwijken, eventueel na wat afremmen, ook effectief ontwijken.

Plotse, bruuske uitwijkmaneuvers op hogere snelheid kunnen echter meer kwaad doen dan goed.
In dat geval ben je doorgaans beter af met remmen, en dan er maar over rijden als je niet veilig kan uitwijken .
Maar dan heb je de put of hindernis eigenlijk ook al wat te laat gezien hé.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Om maar te zeggen dat er op een examen vanalles kan gebeuren!
Niet enkel tijdens een praktijkexamen ..... blijf dus altijd geconcentreerd. Proficiat, trouwens.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Anathema
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:52

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anathema »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse
- Zat de examinator naast of achter jou?
Op de achterbank rechts
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Mocht de plaats in de straat zelf kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zei achter welke auto ik moest parkeren, plaats genoeg. Dan uitstappen alsof ik naar de winkel zou gaan.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Had getrokken: bandenslijtage uitleggen. Dan pinkers (links/rechts), standlichten, claxon, remlicht.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
"begeleider"
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in)
Met de papa van me vriend. Vriend was me begeleider maar de papa had vrij vandaag.

Van de eerste keer geslaagd.
Lage zon was behoorlijk storend maar dan iets trager gereden zodat ik niets overzag.
Op het einde zei de examinator dat het een prima rit was, dus ik content!

Nu de route ik weet het meeste nog van:
aan examencentrum naar rechts - tot rond punt, 2 de afslag centrum in. De Huinegemstraat rechtdoor volgen - naar rechts de steenweg op tot aan het kruispunt. Dan naar links (dus voorsorteren) de Nieuwstraat in, 2de straat naar links (bloklaan). Aan het rond punt 3de afslag (muurveld), dan naar Links de kattestraat tot op einde en dan naar Rechts de stationsstraat op.
Rechtdoor, sporen over n naar rechts volgen richtings Brusselsesteenweg. 2 de straat rechts (Bergveld) rechtdoor volgen (je gaat even naar links moeten gaan om te blijven volgen), in het tweede stuk van de straat mocht ik keren.
Nadien moest ik eigenlijk links maar per ongeluk rechts gereden, 1ste rechts (lindelaan), dan 2de naar rechts (vaal), op einde rechts (lindendries) rechtdoor. aan het rond punt, 2de afslaf (lindendries) en achter auto moeten parkeren. Dan einde straat naar rechts (benedenstraat) blijven volgen tot grote baan en dan naar rechts de steenweg weer op.
Rechtdoor en Asse even uitrijden, tot aan rondpunt, 1ste afslag tot examencentrum
Laatst gewijzigd door Anathema op 02 okt 2013, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Anathema schreef:Van de eerste keer geslaagd.
Lage zon was behoorlijk storend maar dan iets trager gereden zodat ik niets overzag.
Op het einde zei de examinator dat het een prima rit was, dus ik content!
Proficiat :!:

De laagstaande zon heeft al vaker bijgedragen aan ongevallen.
Leg een zonnebril in de auto, ook in de winter.

En hoe minder je ziet, hoe trager je inderdaad moet rijden.
Of dat nu door de zon, door mist, door obstakels op of naast de weg, of ... is maakt niet uit.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Erembodegem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Op de achterbank rechts
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Mocht de plaats in de straat zelf kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zei achter welke auto ik moest parkeren, plaats genoeg.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Pinkers (links/rechts), remlicht, alle lichten, claxon, voor en achterruit ontwaseming. Kaartje getrokken voor oliepeil (gewoon stok aangewezen..)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in)
Partner

Route: links aan examcentrum, links de Churchillsteenweg op, op de rotonde afslaan in de Dennelaan, verder door tot Hoezekouterdreef, daar invoegen voor "Den Haring" op te rijden, dan richting Parklaan, inslaan op Desiré De Wolfstraat, dan De Vilanderstraat. Hier moest ik parkeren. Dan de Burchtstraat in, direct links Alfred Nichelsstraat, en dan eerste rechts (richting Pontstraat). Hier staat stopbord dus moet je onmiddellijk links inrijden de Houtmarkt op (insteker!). Er waren werken in de Zonnestraat dus ben ik de Louis D'Haeseleerstraat ingereden, Windmolenstraat, Zonnestraat. Dan via Alfred Nichelsstraat de Parklaan op (stond vrachtwagen uit laden, dus naast gereden), terug naar "Den Haring". Dan richting E40 oprijden en richting Ninove volgen. Daar moest ik richting Erembodegem af, daar ergens moeten keren in de straat en dan terug naar examencentrum via Ninovesteenweg.

Veel opmerkingen gekregen, maar van de eerste keer geslaagd.
Jeefff

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jeefff »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Geel.
- Hoeveelste examen?
4e
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de begeleider.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Volledige straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Vloeiend in S-vorm achter een voertuig.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenspanning, lichten & signalisatie, zitpositie
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Vader.
Resultaat.
GESLAAGD!
gastje

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door gastje »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse.
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achterbank rechts, begeleider zat naast mij en had van mij absoluut spreek- en prutsverbod gekregen.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Examinator heeft me in een doodlopende straat gestuurd om te keren. Was wel een smalle straat, heb het manoeuvre in 5 keren moeten uitvoeren. Was correct, in 3 keren lukt niemand.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator duidde een auto aan, plaats zat achter de auto.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage + pinkers + alle lichten (ook remlicht), claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Eerst 20 lesuren gevolgd met een rijschool, daarna bijna 1,5 jaar gereden met begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in)
Mijn man.

Geslaagd van de eerste keer :P
En ja, dit dankzij deze site waar ik nog veel praktische info heb opgedaan - DANK :P :P :P

Wel terechte opmerking gekregen dat ik op een bepaald punt niet goed voorgesorteerd had. De vrachtwagen achter me is me rakelings gepasseerd :oops: . Waar dit juist was, weet ik niet (ben niet van Asse, ken geen straatnamen). Op dat punt is maar een heel korte voorsorteerplaats en ik had deze slecht ingeschat wegens laagstaande zon. Is geen excuus natuurlijk...

Grappige quote 5 minuten na het verlaten van het examencentrum: band lekgereden!!!!!!

Veel succes iedereen!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest? Geel
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? straat ingereden en examinator zei kies een plaats om te keren
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? in een vlotte s beweging achter een geparkeerde auto gaan staan, meer dan plaats genoeg
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? ruitenwisservloeistof, controle van de lichten en claxon, hoe de stoel en spiegels goed instellen
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? rijschool
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
TR_
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2013, 16:11

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door TR_ »

In welk examencentrum ben je geweest?
- Examencentrum Alken.

Zat de examinator naast of achter jou?
- Links achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
- We reden een straat in ergens dichtbij het ziekenhuis van Hasselt en hij vertelde dat ik daar ergens mocht keren. Plaats was vrij te kiezen en het was een erg ruime straat zonder veel geparkeerde auto's.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
- Ongeveer 100meter op voorhand vertelde de examinator dat ik mocht parkeren 'achter de blauwe auto'. Dus netjes langs de blauwe auto gereden en ik parkeerde met een vlotte S-beweging. Dan zei hij dat ik moest uitstappen en doen alsof ik zou weg gaan. Ik merkte op dat hij zijn knopje van de deur aan zijn kant niet naar beneden had gedaan, dus ik vertelde dat ik dat eigenlijk moest doen. Hij zei dat hij dat liever niet had en dat dat ok was, dus liet ik het zo. Ik keek in mijn spiegels, stapte uit, keek nog eens, sloot de auto en dubbelcheckte of hij echt gesloten was. Ik liep een rondje rond de auto, keek, sloot de auto open en stapte weer in. Toen vertelde hij dat ik opnieuw mocht deelnemen aan het verkeer.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
- Ik moest enkel voor vertrek de ruitenvloeistof aanduiden onder de motorkap. Moest hem niet eens openzetten, gewoon de kap even vasthouden. Mijn begeleider mocht nog niet bij mij komen staan, die moest wachten aan de deur van het examencentrum. Daarna moest ik in de auto gaan zitten en checkte hij of al mijn lichten werkten en hoe ik mijn voorruit en achterruit zou ontwasemen. Nadien moest ik vertellen en tonen hoe ik de perfecte houding aan nam in de auto en hoe ik dat wist. Dan riep hij mijn begeleider, die toen in de auto mocht stappen naast mij. Hij zelf ging achter mij zitten en legde uit welke twee manoeuvres ik zou moeten doen ergens (draaien in een straat en parkeren met een S-beweging). Wanneer iets onderweg niet duidelijk was, mocht ik hem dat vragen, zei hij.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Begeleider.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
- Mijn eigen auto viel twee dagen voor het examen in panne. Bijgevolg zocht ik snel een andere auto en ik mocht de auto van de buurvrouw lenen. Zij werd dus ook mijn begeleider.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
- 20 uur rijschool VAB.
- 2 uur rijschool Minerva.

Ik ben geslaagd. Ik leerde rijden in mei en we zijn nu november. Er zat niet vaak iemand met mij in de auto, waardoor ik ook veel zelf leerde aangezien ik continu voor mijn werk op de baan zit momenteel.

Persoonlijk had ik enorm veel stress voor het examen. Het meisje voor mij had haar praktijk-examen zonet afgelegd met een rij-instructeur en dus ook de auto van de rijschool. Ze was er niet door en leek vrij boos. Bijgevolg had ik de moed al opgegeven toen ik zag dat ik dezelfde examinator kreeg. Niets was eigenlijk minder waar: de examinator was enorm vriendelijk. Ik vertelde dat ik wel wat stress had en dat het mogelijk zou zijn dat ikzelf per ongeluk iets zou zeggen of mompelen. Hij vertelde toen dat dat helemaal ok zou zijn als dat mij zou helpen. Bijgevolg werd er zelfs wel wat gepraat met mijn rij-instructeur in de auto, wat mij enorm op mijn gemak stelde. Hij zei dat ik perfect reed afgezien van een voorrang van rechts negeren (industrieterrein; vrachtwagen stopt maar komt wél van rechts. Ik dacht dat hij uit een privé terrein kwam, maar dit was dus niet zo.)

Liefst zo weinig mogelijk stress hebben dus, en anders misschien gewoon even meedelen aan de examinator. Er wordt vaak vermeld dat examinatoren onredelijk zouden zijn, maar mijn examen ging heel soepel en vlot en hij stelde mij echt enorm op mijn gemak.
Succes.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Uiteraard mag een examen van de ene kandidaat, NOOIT het examenresultaat van een volgende kandidaat bij dezelfde examinator beïnvloeden. Noch in de positieve, noch in de negatieve zin.

Een examinator weet ook wel dat de kandidaat wat zenuwachtig is. Hij houdt er dan ook rekening mee, dat er een (beperkt) aantal kleinere foutjes gemaakt kunnen worden. Het mogen er uiteraard nooit teveel, of geen te zware zijn. Er zijn en blijven grenzen ....

Proficiat met je welslagen en hou het veilig.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Siegfried

PRAKTIJKEXAMEN Roeselare

Bericht door Siegfried »

Hoi,

Een vriendin van mij deed haar examen in examencentrum Roeselare, ik functioneerde als begeleider.

dit was de gevolgde route:

https://maps.google.be/maps?saddr=Brugs ... 6&t=m&z=14" target="_blank



examinator zat rechts vooraan , ik (begeleider) zat links achteraan


voorafgaande controles: examinator vroeg om aan te duiden waar de ruitensproeiervloeistof bijgevuld werd


betreft het parkeren: dit werd op volgende wijze aangegeven "we gaan ons eens parkeren achter die zwarte peugeot daar", er was zeker voldoende plaats, ik vermoed parking voor vijf auto's


Er werd een straat aangeduid waar ze moest keren op de weg, ze kon zelf kiezen waar ze wilde keren
Plaats reactie