Motorfietsen tussen file

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Beterlaatdannooit

Motorfietsen tussen file

Bericht door Beterlaatdannooit »

Beste

Mijn code is inmiddels vervallen - blijkbaar werkt het per datum en staat ze niet 36u te uwer beschikking.
Ik maakte zopas een proefexamen op de site van VAB. Daar wordt beweerd dat motorrijders niet
tussen de files mogen rijden. Hoewel dit oogluikend wordt toegestaan, is dit wettelijk verboden.
Op deze site staat dat het wel mag, maximum 50km/u en maximum 20km/u sneller dan de andere
voertuigen. Wat is nu correct?

Mvg
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Motorfietsen tussen file

Bericht door jurgends »

Dit is twee jaar geleden gelegaliseerd.

http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... orrijders2
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Motorfietsen tussen file

Bericht door Wouter »

Het mag. Wij raden af om andere sites of boeken te gebruiken om dergelijke verwarring te voorkomen.

Artikel 16. Inhalen
16.2bis.
Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.



Jammer van die code, maar er staat toch duidelijk op de site bij de instructies om ze aan te vragen dit (ik heb even aangeduid wat belangrijk is...):
Je ontvangt onmiddellijk via SMS de 6-cijferige toegangscode waarmee je gedurende twee dagen (de dag dat je ze krijgt en de volgende dag) .....
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Motorfietsen tussen file

Bericht door GRO »

Mijn code is inmiddels vervallen - blijkbaar werkt het per datum en staat ze niet 36u te uwer beschikking.
Waar haal jij die 36 uur?
Op de site staat toch:
"De dag dat je ze aanvraagt en de volgende dag" (gewone code) of
"De dag dat je ze aanvraagt en de twee volgende dagen (alles-code).
Als je de code ontvangt via je gsm, staat in hetzelfde bericht tot wanneer ze geldig is.
Ik maakte zopas een proefexamen op de site van VAB. Daar wordt beweerd dat motorrijders niet
tussen de files mogen rijden. Hoewel dit oogluikend wordt toegestaan, is dit wettelijk verboden.
Op deze site staat dat het wel mag, maximum 50km/u en maximum 20km/u sneller dan de andere
voertuigen. Wat is nu correct?
Wij houden Gratis Rijbewijs Online en onze vragen up-to-date met de wetgeving.
Plaats reactie