3379

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

3379

Bericht door Gast »

vraag 3379 is iets mis mee.

Moet de bestuurder van de zwarte auto voorrang verlenen aan voetgangers die van rechts komen en de rijbaan willen oversteken?
(JA of NEEN)

Het goede antwoord volgens de site is NEEN.

Maar een voetganger is een voorzienbare hindernis waar je altijd voor moet stoppen.
Dus technisch gezien wat je ook doet moet je hem toch voorrang verlenen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 3379

Bericht door Benny Stinkens »

2 dingen die je niet moet doen. :idea:

Te technisch denken en logica zoeken in verkeerswetgeving. :wink:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De voorrang van rechts moet je dus aan een bestuurder geven en niet aan een voetganger. :idea:
Er is niets mis met deze vraag.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 3379

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Maar een voetganger is een voorzienbare hindernis waar je altijd voor moet stoppen.
Waar heb jij geleerd dat je altijd voor een voetganger moet stoppen :?: :!:
Ik hoop dat jij als voetganger niet denkt dat auto's steeds voor jou moeten stoppen, want dat kan wel eens lelijk aflopen...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: 3379

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:2 dingen die je niet moet doen. :idea:

Te technisch denken en logica zoeken in verkeerswetgeving. :wink:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De voorrang van rechts moet je dus aan een bestuurder geven en niet aan een voetganger. :idea:
Er is niets mis met deze vraag.
Dat is waar meneer, ik heb het geleerd in mijn handboek C+D WeesWegwijs vanin In het hoofdstuk defensief rijden.

Ik zal citeren wat er staat.
Om de rijbaan over te steken moeten voetgangers de oversteekplaats gebruiken, als die op minder dan 30 meter afstand gelegen is. Hij mag zich niet op een oversteekplaats begeven waarover een tramspoor of een eigen trambedding loopt, als een tram nadert, tenzij verkeerslichten dit wel toelaten

Voetgangers mogen de rijbaan niet zomaar oversteken, ze moeten voorzichtig zijn en rekening houden met naderende voertuigen. Toch moet ook jij voorzichtig zijn, want de overstekende voetganger kan een voorzienbare hindernis vormen voor wie je moet kunnen stoppen.

Samenvatting van het boek :

Voetgangers hebben geen voorrang als ze een rijbaan zonder oversteekplaats naderen
Je moet voetgangers wel voorrang verlenen als ze de rijbaan oversteken waarin jij wilt afslaan
Voetgangers hebben voorrang als ze een oversteekplaats naderen of oversteken


Het is echt niet om lastig te doen of iets en nee ik denk dat niet als voetganger maar, ik wil het zeker weten als ik mijn examen doe welke intrepetatie ik moet nemen.

Alvast bedankt
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 3379

Bericht door Wouter »

Je moet daar niet voor stoppen. Je moet laten zien dat je weet dat jij eigenlijk voorrang hebt.
Je moet wel zodanig voorzichtig zijn dat moest de voetganger toch oversteken en jou geen voorrang verlenen je hem niet het ziekenhuis in kegelt, maar dat je in dat geval dus nog wel zou kunnen stoppen.
Maar gewoon sowieso de voetganger voorrang verlenen is fout.

Deze manier werkt eigenlijk overal zo: als je op een voorrangsweg rijdt, dan heb je voorrang. Moest er toch iemand de weg opkomen, dan ga je niet toch doorrijden, dan probeer je nog om een ongeval te vermijden. En daar moet je eigenlijk constant op voorbereid zijn: altijd nadenken wat je opties zijn als er iets gebeurt dat niet de bedoeling was (meestal is dat dan een stommiteit van een ander :D )

Belangrijk: kijk goed naar de voetganger (maar vergeet ook de rest van de omgeving niet uiteraard), en zoek oogcontact. Als je hem in de ogen gekeken hebt kan je vaak zien of hij je gezien heeft of niet, en of hij gaat blijven staan of niet.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: 3379

Bericht door Gast »

Wouter schreef:Je moet daar niet voor stoppen. Je moet laten zien dat je weet dat jij eigenlijk voorrang hebt.
Je moet wel zodanig voorzichtig zijn dat moest de voetganger toch oversteken en jou geen voorrang verlenen je hem niet het ziekenhuis in kegelt, maar dat je in dat geval dus nog wel zou kunnen stoppen.
Maar gewoon sowieso de voetganger voorrang verlenen is fout.

Deze manier werkt eigenlijk overal zo: als je op een voorrangsweg rijdt, dan heb je voorrang. Moest er toch iemand de weg opkomen, dan ga je niet toch doorrijden, dan probeer je nog om een ongeval te vermijden. En daar moet je eigenlijk constant op voorbereid zijn: altijd nadenken wat je opties zijn als er iets gebeurt dat niet de bedoeling was (meestal is dat dan een stommiteit van een ander :D )

Belangrijk: kijk goed naar de voetganger (maar vergeet ook de rest van de omgeving niet uiteraard), en zoek oogcontact. Als je hem in de ogen gekeken hebt kan je vaak zien of hij je gezien heeft of niet, en of hij gaat blijven staan of niet.
Heel erg bedankt :) Dus als op mijn examen staat?

Heeft deze voetganger voorrang?

En er is geen oversteekplaats en ik sla niet af moet ik antwoordden nee?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 3379

Bericht door GRO »

@ Gast:
Maak het toch niet te ingewikkeld.
Als op het examen een vraag gesteld wordt als 3379, dan is het antwoord NEEN.
De VVR geldt niet ten opzichte van voetgangers.
ik wil het zeker weten als ik mijn examen doe welke intrepetatie ik moet nemen.
De vraag lezen, afbeelding bekijken en antwoorden.
En niets bijfantaseren in de aard van als... als... als...
Als die "als" belangrijk is, staat het in de vraag of zie je het op de afbeelding.
Plaats reactie