Regels links afslaan T-Kruispunt

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Catherine

Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Catherine »

Ik heb een vraagje voor jullie?

Volgende maand leg ik mijn rijbewijs b af. Nu snap ik niet hoe je naar links moet afslaan als je een T-kruispunt nadert. Ik ben op de rechterrijstrook aan het rijden en ik vertraag een beetje om goed naar het verkeer te kijken die van links en rechts komen, moet ik mij dan even verplaatsen om mij naar links te begeven of blijf ik gewoon op de rechterrijstrook rijden en zodra er niemand is mijn ruine bocht maken om mij op de rechterrijstrook te begeven.

Want eerlijk gezegd ik begrijp er niks van?


Jenny
Gast

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Gast »

vraag 2:

aan welke snelheid mag je rijden in een smalle doorgang BORD 19 en voor diegene die hun examens afgelegd hebben graag zou ik weten waar ik precies op moet letten?

vriendelijk bedankt aan iedereen die mij hierbij wil helpen?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door GRO »

een smalle doorgang BORD 19
Je bedoelt vermoedelijk B19. Er zijn veel borden met nr 19.

De snelheid bij een smalle doorgang hangt af van waar die zich bevindt.
In een zone 30? In de bebouwde kom? op een rijbaan waar je 70 km/uur mag rijden? enz...
Verder moet je de snelheid aanpassen aan de omstandigheden.

Als je B19 ziet staan, moet je trouwens ook voorrang verlenen en misschien vanuit stilstand vertrekken.

T-kruispunt.
Je rijdt zo links mogelijk op je rijstrook en je kijkt of je kunt afslaan.
Als je op een weg met eenrichtingsverkeer rijdt, rijd je zo links mogelijk op de rijbaan.

Neem ons praktijkboek toch maar goed door als je volgende maand examen hebt.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Gast

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Gast »

wat zijn de grootste fouten die je kan maken tijdens de praktijkexamen rijbewijs B?

kan u mij daarop een antwoord geven aub?

Catherine
Gast

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Gast »

en sorry, ook nog deze vraag:

wanneer je verkeerslichten nadert en het is rood, maar voor de lichten is er een verhoogde inrichting, mag je erop blijven stilstaan of moet je vlak voor de verhoogde inrichting stilstaan en zodra het groen is erover rijden.

CATHERINE
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Wouter »

Gast schreef:wat zijn de grootste fouten die je kan maken tijdens de praktijkexamen rijbewijs B?
De grootste fout? (bijna) een ongeval veroorzaken...

Een gevaar vormen voor jezelf en/of anderen, dat is zowat het ergste dat je kan mispeuteren op je examen...

Neem ONS PRAKTIJKBOEK en http://www.derijprof.be al eens rustig door. Je gaat daarmee veel te weten komen over hoe het praktijkexamen precies in zijn werk gaat, wat er van jou verwacht wordt, en daarbovenop krijg je nog een heel aantal nuttige tips mee.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Gast »

Ok, ik zal jullie praktijkboek eens bekijken!

Wat betreft mijn vorige vraag ivm de verhoogde inrichting moet je erop blijven stil staan als hij voor een verkeerslicht is of moet je er vlak voor staan?

Dank voor een antwoord
Catherine
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Wouter »

Er is niets dat je verbiedt om te stoppen op een verhoogde inrichting.

Je moet voor het licht stoppen (of als er een stopstreep staat voor die streep). Je moet dus niet per se voor de verhoogde inrichting wachten.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Gast »

hallo,
graag had ik geweten wanneer je 70 aan het rijden bent en je nadert de rode lichten aan en voorbij de lichten moet ik dan nog 70 rijden of is het gewoon 50?

vriendelijk bedankt voor een antwoord.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Wouter »

Op die vraag is geen antwoord te geven.
De geldende snelheidsbeperking wordt bepaald door een hele hoop regels, met daarbovenop nog eens een hele hoop borden. Ik stel voor dat je die regels nog eens doorneemt op onze site.

Een "rood licht" heeft NIETS te maken met snelheidsbeperkingen...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Gast »

Gast schreef:en sorry, ook nog deze vraag:

wanneer je verkeerslichten nadert en het is rood, maar voor de lichten is er een verhoogde inrichting, mag je erop blijven stilstaan of moet je vlak voor de verhoogde inrichting stilstaan en zodra het groen is erover rijden.

CATHERINE
Als er voor de verkeerslichten nog e verhoogde inrichtig blijkt e je moet stoppen liefsd voor de verhoogde inrichting maar er zeker niet op blijven staan.anders moet je were vertrekken op e verhoging, als je dat opmerkt er zeker niet op gaan staan . op en examen word dat niet op prijs gesteld .wat je ook kan doen je merkt in de vertte al rood , je gaat vertragen , als er een lange rij auto's staat word het even aanschuiven , maar tydens ht aanschuiven merk je een verhoogde inrichting , denk dan de auto voor jou vertrekt maar u blifd waakzaam voor de verhoogde inrichting , wand kan je nog door rijden , op dat momend word het vast orangje , goed zo als je merkt dat je toch moet stil staan omwille van uw voorliger die met slakke gang vertrekt .onthou groen geeds u toelating om te vertrekken, u mag voor het groene licht blijven staan als u merkt dat ht kruispund niet ontruimd mag zyn. ook al claxoneerd men u blijfd staan.
Gast schreef:hallo,
graag had ik geweten wanneer je 70 aan het rijden bent en je nadert de rode lichten aan en voorbij de lichten moet ik dan nog 70 rijden of is het gewoon 50?

vriendelijk bedankt voor een antwoord.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Inazuma »

Catherine schreef:Nu snap ik niet hoe je naar links moet afslaan als je een T-kruispunt nadert. Ik ben op de rechterrijstrook aan het rijden en ik vertraag een beetje om goed naar het verkeer te kijken die van links en rechts komen, moet ik mij dan even verplaatsen om mij naar links te begeven of blijf ik gewoon op de rechterrijstrook rijden
Wat je moet doen, hangt af van het feit of je al dan niet op een rijbaan met éénrichtingsverkeer rijdt.

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.


2 a) Tweerichtingsverkeer
Het volstaat om je naar de middenstreep te begeven als de rijstroken door een streep gescheiden zijn, of naar het midden van de rijbaan indien er geen rijstrookmarkeringen aangebracht zijn.

Als er geen tegenliggers zijn, MAG je ook naar de linkerrijstrook of de linkerkant van de rijbaan gaan rijden.
Het moet echter niet.
Je ziet echter zeer weinig mensen dat doen :wink:
Als je er eentje ziet, is de kans groot dat ik het ben :lol: 8)


2 b) eenrichtingsverkeer
In de linkerrijstrook gaan rijden, of links op de rijbaan als er geen rijstroken zijn.
(Eventueel uitkijken voor fietsers die in 2 richtingen mogen rijden.)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Regels links afslaan T-Kruispunt

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Als er voor de verkeerslichten nog e verhoogde inrichtig blijkt e je moet stoppen liefsd voor de verhoogde inrichting maar er zeker niet op blijven staan.anders moet je were vertrekken op e verhoging, als je dat opmerkt er zeker niet op gaan staan . op en examen word dat niet op prijs gesteld .
Waarop baseer je je daarvoor ?

Je moet probleemloos kunnen vertrekken op zo'n lichte helling ...
Er is niets dat verbiedt om op een verhoogde inrichting gestopt te staan voor een rood licht ...
Plaats reactie