autoweg en autosnelweg

Vraag hier tips en hulp van anderen.
jorisl
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2006, 00:00

autoweg en autosnelweg

Bericht door jorisl »

hallo
mogen op een autoweg fietsers rijen?
wat zijn bestuurders van rijwielen? wat houd dat juist in?
ik ben mijn theorie al eens gaan afleggen en kreeg toen een vraag of je vooralleer je op een autosnelweg de afrit pakt , voor je op de afrit zelf gaat rijden, mag je dan al beginnen met remmen, of moet je met dezelfde snelheid dit vak oprijden, en mag je al je pinker aandoen vooralleer je op de afrit gaat invoegen?
ik hoop op een antwoord...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: mogen op een autoweg fietsers rijen?
wat zijn bestuurders van rijwielen? wat houd dat juist in?
Beste,

Hoe is het mogelijk dat jij al eens examen gaan doen bent en je weet niet of een fietser op een autoweg mag rijden of niet.

Dat mag niet.

Afremmen doe je zodra je op de afrit bent.
Rechterknipperlicht ontsteken doe je al voor je naar de afrit rijdt.

Als je nog eens examen moet gaan doen, leer dan of lees dan minstens de theoriepagina's heel aandachtig. Dat staat daar allemaal uitgelegd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

jorisi schreef: wat zijn bestuurders van rijwielen? wat houd dat juist in?
Quote: AR 2.15.1. &quotRijwiel&quot: een fiets, een driewieler, een vierwieler, die door middel van pedalen door één of meer van zijn berijders wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

Bevestiging van een elektrische hulpmotor die slechts kan werken als de pedalen worden gebruikt, waarvan het vermogen niet hoger mag zijn dan 0,3 kW, brengt evenwel geen wijziging in de classificatie van het voertuig.

De niet-bereden fiets wordt niet als voertuig beschouwd.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een rijwiel brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.
Een fiets is een rijwiel met 2 wielen.

Driewielers en vierwielers zijn bijvoorbeeld die karrekes die je aan de kust kunt huren.

Die &quotelektrische hulpmotor&quot slaat op die fietsen die onder meer door oudere mensen gebruikt worden en waarbij je nog wel moet trappen, maar dat motortje je helpt.

Vreemde woorden allemaal, niet? Ik zie al een politieman aan een jongetje van 8 jaar, in plaats van &quotReed jij met die fiets?&quot vragen &quotWas U de bestuurder van dat rijwiel?&quot
Plaats reactie