benzine vs diesel

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
JR1981
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:51

benzine vs diesel

Bericht door JR1981 »

In april/mei heb ik een 7-tal rijlessen genomen. Omdat dit heel slecht ging (deels veroorzaakt door een slechte instructeur) ben ik overgeschakeld naar het leren rijden met begeleider wat mij heel wat beter afging. Ik oefen nu met een Opel Corsa benzinewagen.
Om eens te testen hoever ik nu sta heb ik nog eens een les gedaan met de rijschool. Deze rijlessen gebeuren met een dieselwagen, het merk weet ik niet.
Tijdens deze les heb ik een aantal keer voorgehad dat tijdens het links of rechts afslaan in een smalle straat na het remmen de wagen uit zichzelf terug begon te versnellen. Ik heb tijdens de les gereden in Deurne-centrum nam de bochten in 2de versnelling.
Met de benzinewagen waar ik mee oefen heb ik dit niet.
Ik vroeg mij af wat de verklaring hiervoor is want ik vond het wel vervelend dat die auto plots sneller reed dan ik zou willen door het uit zichzelf versnellen.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: benzine vs diesel

Bericht door ebo »

Een diesel motor levert bij lage toeren meer kracht dan een benzine motor, dat is alles.

Als je rijdt zonder gas geven, gewoon in 1e (of 2e), levert de motor voldoende kracht om de auto traag te doen rijden.
Bij een diesel ga je in meeste gevallen iets sneller omdat die dus iets meer kracht levert.
Dit verschil is wat je hebt gemerkt.
( waarschijnlijk )

( Het enige andere wat ik me kan voorstellen is dat je te vroeg gas bent beginnen geven, maar dat zou je dan waarschijnlijk zelf wel hebben gemerkt. )
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: benzine vs diesel

Bericht door Rafael »

Het heeft te maken met de verhoudingen van de versnellingsbak. Hoe (ver) liggen de versnellingen t.o.v. elkaar.

Als de rijschool bijvoorbeeld met een Volkswagen Golf diesel rijdt, dan zal deze op zijn stationaire toerental (ongeveer 800-900 toeren per minuut) in 2de versnelling ongeveer 20 km/u rijden. Als je dan de bocht nam met de koppeling ingedrukt en in 2de versnelling aan ongeveer 10-15 km/u, dan zal de auto als je de koppeling laat opkomen terug versnellen naar 20 km/u, ook al geef je geen gas. De motor wil niet lager draaien dan zijn stationaire toerental. Je Opel Corsa zijn versnellingsbak zal anders liggen waardoor die bijvoorbeeld in 2de versnelling op stationaire toerental rond 10-15 km/u rijdt, waardoor je dat niet zal merken als je je bocht ook aan 10-15 km/u nam.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: benzine vs diesel

Bericht door de rijprof »

Wanneer je vertraagt, zonder gasgeven, in 2de zal op een gegeven ogenblik (bij het laagste toerental) het motormanagement automatisch even wat extra brandstof inspuiten zodat de motor niet stilvalt en je blijft rijden.
Daarom krijg je het effect dat je heel even wat gaat versnellen, (even een korte boost) maar na een seconde of zo blijft de auto terug constant rijden.
Met een diesel rijd je op de lage toeren doorgaans iets sneller (rond de 18 km/u) dan met een benzine (rond de 14 km/u).
Een diesel draait op lage toeren rond de 900 t/m en een benzine kan toch iets lagere toerentallen aan (eerder rond de 700 t/m).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
JR1981
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:51

Re: benzine vs diesel

Bericht door JR1981 »

Ik heb het vandaag nog eens getest. De lesauto van de rijschool blijft in 2de versnelling rond de 1000 toeren aanhouden als ik op geen enkele pedaal druk (stationair toerental genoemd denk ik). Om bepaalde bochten naar rechts te nemen duw ik op de rem en zakt het toerental naar 700 toeren, als ik dan de rem los gaat de auto automatisch terug naar die 1000 toeren. Tijdens deze periode versnelt de auto dus licht. Dit is dus hetgene ik in mijn originele vraag bedoelde.
Ik hier nog enkele vragen bij:
1. In mijn Opel Corsa (benzinewagen) waarmee ik met een begeleider oefen heb ik dit niet (of toch minder zodat ik het niet merk). Is de reden dat bij mijn wagen het stationair toerental lager ligt?
2. Ik dacht altijd dat ik mijn koppeling moest indrukken als een wagen trager rijdt dan het stationair toerental omdat deze anders zou stilvallen. Dit is dus blijkbaar niet het geval?
3. Ik merk natuurlijk wel dat rond de 700 toeren de wagen bijna begint te schokken. Op dat moment duw ik op de koppeling zodat de wagen niet stilvalt. Bij nemen en uitkomen van de bocht laat ik de koppeling opkomen en speel wat met de rem en gas. Ik doe dit enkel bij bochten die ik zeer traag moet nemen (bv. smalle straatjes in Antwerpen-Noord) aangezien ik weet dat het in principe niet mag. Kan het echter kwaad? Mijn instructeur had er geen opmerkingen over. De enige andere mogelijkheid is om terug naar 1ste te schakelen voor dergelijke bochten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: benzine vs diesel

Bericht door de rijprof »

Bij lage toerentallen (- 1000 t/m) waarbij je traag rijdt (-20 km/u), mag je ontkoppelen zodat de motor niet sputtert of stilvalt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie