Parkeren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast uit Gent

Parkeren

Bericht door Gast uit Gent »

Goeieavond,
Vandaag kwam ik een parkeersbord tegen dat ik toch wel verwarrend vind.
Afbeelding
Ik interpreteerde het als volgt: als je je wilt parkeren nog voor het bord moet ik als niet bewonder betalen. Want: parkeerplaats voor bewoners (onderste 2 borden) en anderen moeten betalen (bovenste bord, waar betalend opstaat) Gezien mensen met een bewonerskaart niet moeten betalen, lijkt mij dat vrij logisch. Toch blijkt dit niet zo te zijn, en dat snap ik niet. Kan iemand me meer uitleg geven?
Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren

Bericht door de rijprof »

Dat voorbeeld is nogal verwarrend voor een doorsnee bestuurder.

Een foutje in de plaatsingsvoorwaarden, want de pijl geldt normaal voor de parkeerregeling dat er boven staat...
Een pijl mag normaal niet bij een zonebord worden geplaatst.
Mij lijkt het dat de bedoeling is dat je vanaf de borden een betaalzone binnen rijdt.
Denk die pijl onder het zonebord even weg, want die mag er niet bij staan..
Staan er voorbij de borden parkeerautomaten?

De pijl naar beneden moet je enkel zien bij het onderste bord E9b.
Het bord met de auto afgebeeld betekent:
Afbeelding E9b. Parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.
+ onderbord "bewoners"
d) een onderbord met de vermelding "parkeerkaart", "bewoners" of "autodelen" duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor voertuigen waarop op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, respectievelijk de gemeentelijke parkeerkaart, de bewonerskaart of de parkeerkaart voor autodelen is aangebracht.
Dan een pijl naar beneden
Afbeelding betekent: einde van de reglementering.

Samengevat:
Tot vóór dat bord mag je parkeren enkel als je een bewonerskaart hebt.
Voorbij de borden kom je in een betaalzone.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast uit Gent

Re: Parkeren

Bericht door Gast uit Gent »

de rijprof schreef:Staan er voorbij de borden parkeerautomaten?
Er staan inderdaad betaalmeters, verder op, nà het bord. Ik heb er mijn ticketje gekocht, maar kreeg er 50 euro boete boven op. Mijn eerste boete en het is vaneens een goeie. 't Zal me geen twee keer overkomen.
Bedankt voor de uitleg!
Gast

Re: Parkeren

Bericht door Gast »

Misschien toch nog een extra vraag:
als de pijl enkel onder het E9b mag staan, hoe moet het dan wel afgebeeld worden om correct te zijn wanneer enkel de bewoners toegelaten zijn te parkeren? Of is dat niet mogelijk?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren

Bericht door de rijprof »

Een afzonderlijke paal.

Anderzijds is deze combinatie niet echt fout (eerder verwarrend voor een doorsnee bestuurder) omdat je zou moeten weten dat een pijl niet geldt bij een zonebord.

Waarom kreeg je een boete? Stond je auto vóór de borden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Parkeren

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:
Waarom kreeg je een boete? Stond je auto vóór de borden?
Inderdaad. Foto is genomen vanuit mijn auto. Ik kan er wel inkomen. Maar tegelijkertijd vind ik mijn redening (bewoners mogen parkeren, niet bewoners moeten betalen, en dat tot aan die borden zoals de pijl aanduidt) ook nog altijd een beetje logisch. Want als de pijl fout geplaatst is, en dus geldt voor een bord ééntje hoger, dan kan hij evengoed ook verkeerd geplaatst zijn voor dat bovenaan.

Als nu een extra pijl naar boven had gestaan, net onder het bovenste bord, dan zou het al iets duidelijker geweest zijn.

Ze hadden me tenminste een boete mogen geven van 50 euro min 1,7 (mijn ticketje) :wink: want ik was me echt van geen kwaad bewust.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Parkeren

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Want als de pijl fout geplaatst is, en dus geld voor een bord ééntje hoger, dan kan hij evengoed ook verkeerd geplaatst zijn voor dat bovenaan.
Voor zones wordt niet gewerkt met pijlen, maar met aparte begin- en eind-broden.

Het bord dat je hier helemaal bovenaan ziet betekent: BEGIN van een zone waar betalend parkeren geldt. Het einde-bord is dan (net zoals bijvoorbeeld met zone 30 borden) een zwart-wit versie van dit bord met een grijze streep door.

En nog tot slot: stel nu dat er waar jouw auto stond ook al "zone betalend parkeren" was, dan had je er nog niet mogen staan volgens mij. Vergelijk het met een plaats voorbehouden voor gehandicapten, dat is misschien makkelijker te begrijpen. Zo'n voorbehouden plaatsen kunnen denk ik ook gemaakt worden binnen een betaal-zone. En of de plaats nu voorbehouden is voor gehandicapten of voor bewoners, dat komt eigenlijk op hetzelfde neer.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Parkeren

Bericht door Gast »

Ok bedankt. Een harde les, die fout bega ik geen 2 keer..
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren

Bericht door Inazuma »

Gast uit Gent schreef:Goeieavond,
Vandaag kwam ik een parkeersbord tegen dat ik toch wel verwarrend vind.
Afbeelding
Ik interpreteerde het als volgt: als je je wilt parkeren nog voor het bord moet ik als niet bewonder betalen.
Dat was dus verkeerd.

Het gaat enerzijds om het begin van een zone betalend parkeren (bovenste zonebord) ;
en anderzijds om het einde van een parkeerregeling voor bewoners (onderste 2 borden en de hierbij horende pijl naar beneden).

Zover ik kan zien is deze plaatsing correct, tot op de verplicht oranje kleur van de paal toe.

Theorie inzake parkeren herhalen dus ...
Want: parkeerplaats voor bewoners (onderste 2 borden)
ENKEL voor bewoners ...
en anderen moeten betalen (bovenste bord, waar betalend opstaat)
Voorbij het zonebord moet iedereen betalen ...
Gezien mensen met een bewonerskaart niet moeten betalen, lijkt mij dat vrij logisch.
Dat staat er hier echter niet.
Plaats reactie