terugschakelen voor de bocht

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
lit

terugschakelen voor de bocht

Bericht door lit »

Hallo, ik heb nog maar pas mijn theoretisch examen behaald en ben al zowat op de weg aan het rijden. Ik heb een paar vragen in verband met het terugschakelen. Wanneer moet ik terugschakelen, hoever voor de bocht? En wat als ik in vierde rij, mag ik direct naar 2e schakelen of moet ik eerst naar 3e en dan naar 2e? mijn vorige methode was: in 3e blijven rijden, afremmen tot aan de bocht, naar 2e schakelen en met de koppeling in door de bocht rijden, dit mag nie hebben ze mij verteld dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?
Bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: terugschakelen voor de bocht

Bericht door GRO »

Afremmen doe je voor de bocht en niet in de bocht.
Je hoeft natuurlijk niet van 4de naar 3de naar 2de te schakelen.
en met de koppeling in door de bocht rijden
Mag zeker niet !!!! Het is zelfs gevaarlijk.


In ons praktijkboek leggen we in verschillende hoofdstukken uit hoe en wanneer je moet afremmen en schakelen.
Lees dat eens goed na. Ik ga dat hier allemaal niet overtypen.
Als je met begeleider leert rijden, laat die het dan zeker ook doornemen, want onderzoek heeft uitgewezen dat begeleiders vaak heel wat zaken (met de beste bedoelingen) foutief aanleren.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: terugschakelen voor de bocht

Bericht door de rijprof »

Bv. 70 km/u in 4de, afremmen en rond de 40 km/u naar 2de, koppeling omhoog en nog wat bijremmen tot je de juiste snelheid hebt bereikt om af te slaan.
Kijk heel goed naar het fietspad of fietsers vóór je gaat afslaan!

Je mag soms direct van 4de naar 2de wanneer je voldoende bent afgeremd (rond 40 km/u) om een versnelling te kiezen die op dat moment best bij je snelheid past.

Hoever je vóór het afslaan begint te remmen en terug te schakelen hangt veel af van jouw snelheid en ervaring. Leer best om er vroeg genoeg aan te beginnen. Liever wat te vroeg dan te laat.

Klik ook eens >>> hier zie > terugschakelen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Mike44
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2012, 21:12

Re: terugschakelen voor de bocht

Bericht door Mike44 »

Dat terugschakelen en afremmen op de motor wil je niet in een (gladde) bocht.
En ook niet nog 90m van de bocht vandaan op nog te hoge snelheid.

[moderator= website verwijderd > volgens de forumregels mag je geen reclame maken]
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: terugschakelen voor de bocht

Bericht door de rijprof »

Mike44 schreef:Dat terugschakelen en afremmen op de motor wil je niet in een (gladde) bocht.
En ook niet nog 90m van de bocht vandaan op nog te hoge snelheid.
Beweerde hier iemand dat je moet terugschakelen in de bocht?
En waarom zou een leerling bestuurder die 70 km/u rijdt geen 90 meter op voorhand mogen beginnen met remmen en terugschakelen? :roll:
derijprof.be schreef:...tot je de juiste snelheid hebt bereikt om af te slaan.
... vóór je gaat afslaan!
...rond de 40 km/u naar 2de
...er vroeg genoeg aan te beginnen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Mike44
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2012, 21:12

Re: terugschakelen voor de bocht

Bericht door Mike44 »

Goh, dat een prof het verschil niet kan lezen tussen remmen en afremmen op de motor...

Met koppeling naar beneden de bocht in = halverwege de bocht koppeling omhoog (vaak) = glijpartij.
Er wordt gesproken over terugschakelen naar de 2e versnelling = 30 km/u = haakse bocht = 90 graden.
70 km/u = 4e versnelling
90 meter van te voren remmen = prima (heb ik het helemaal niet over)
90 meter van te voren naar 3e = onnodige handeling (langs alle versnellingen)
90 meter van te voren naar 2e = te vroeg naar 30 km/u en de doorstroming hinderend

http://www.derijprof.be" target="_blank:
"Hoever je vóór het afslaan begint te remmen en terug te schakelen hangt veel af van jouw snelheid en ervaring. Leer best om er vroeg genoeg aan te beginnen. Liever wat te vroeg dan te laat."
Weet de beginner wat zijn/haar ervaring is?
Wat is vroeg genoeg; om 5 uur 's ochtends?
Wat is iets te vroeg en wat is te laat?
Heb je eigenlijk wel eens officieel les gegeven ooit???
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: terugschakelen voor de bocht

Bericht door de rijprof »

Mike44 schreef:Weet de beginner wat zijn/haar ervaring is?
Wat is vroeg genoeg; om 5 uur 's ochtends?
Wat is iets te vroeg en wat is te laat?
Heb je eigenlijk wel eens officieel les gegeven ooit???
Blijkbaar weet een beginner volgens jou wel wat zijn/haar ervaring is...(90 meter?)

Juist omdat een beginner nog niet veel ervaring heeft, kan hij/zij best vroeg genoeg aan het rem- en vertragingstraject beginnen.
Je kan dit niet uitdrukken in afstand, maar je moet het eerder zien in tijd omdat net die ervaring en routine bepalend zijn.

Als daardoor de doorstroming wordt gehinderd, so be it. Iedereen moet de kans krijgen om te leren.
Een leerling-bestuurder rijdt met een L-teken op de achterruit en wie daar geen begrip voor toont, is volgens mij niet erg sociaal.

Ik ben full-time lesgever praktijk en theorie met heel goede resultaten wat betreft geslaagde leerlingen, maak je daarover maar geen zorgen. :D

Nog even herhalen wat ik voorheen schreef:
de rijprof schreef:Bv. 70 km/u in 4de, afremmen en rond de 40 km/u naar 2de, koppeling omhoog en nog wat bijremmen tot je de juiste snelheid hebt bereikt om af te slaan.
Kijk heel goed naar het fietspad of fietsers vóór je gaat afslaan!

Je mag soms direct van 4de naar 2de wanneer je voldoende bent afgeremd (rond 40 km/u) om een versnelling te kiezen die op dat moment best bij je snelheid past.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: terugschakelen voor de bocht

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Mike,

Als je het niet eens bent met de rijprof of iemand anders van ons is dat nog geen reden om direct beledigend te beginnen. :idea:

Hiermee bedoel ik:
Mike schreef:Goh, dat een prof het verschil niet kan lezen tussen remmen en afremmen op de motor...

Heb je eigenlijk wel eens officieel les gegeven ooit???
De rijprof en ook alle anderen staan open voor kritiek, als je gelijk hebt zal je ook je gelijk krijgen. :idea:
Maar wel op een volwassen manier. :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Scooterboy

Re: terugschakelen voor de bocht

Bericht door Scooterboy »

Zo denk ik er ook over Benny...
Trouwens bedankt aan allen voor jullie inzet.
Bedweters en onbeschofterikken zullen er altijd zijn.

Een tevreden forumgebruiker.
Gesloten