Theoretisch examen in verschillende centra

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Saraatje

Theoretisch examen in verschillende centra

Bericht door Saraatje »

Hoi,

Ik weet dat op jullie info-pagina staat dat het niet mag maar wegens een andere ervaring toch deze vraag:
Mijn zus ging vandaag haar theoretisch examen afleggen en was net niet geslaagd. Ze is (ook vandaag dus) dan naar een ander examencentrum gegaan (van een andere regio) en mocht daar toch gewoon nog een keer proberen en is nu wel geslaagd.

Kan dit? En geeft dit in de toekomst problemen bij het praktijkexamen of aanvragen rijbewijs?


Thanks!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Theoretisch examen in verschillende centra

Bericht door bert.covens »

Saraatje schreef:Hoi,

Ik weet dat op jullie info-pagina staat dat het niet mag maar wegens een andere ervaring toch deze vraag:
Mijn zus ging vandaag haar theoretisch examen afleggen en was net niet geslaagd. Ze is (ook vandaag dus) dan naar een ander examencentrum gegaan (van een andere regio) en mocht daar toch gewoon nog een keer proberen en is nu wel geslaagd.

Kan dit?


Blijkbaar is het haar toch gelukt om nog dezelfde dag in een ander examencentrum een nieuwe poging af te leggen. Persoonlijk zou ik denken dat het met de huidige technologie (netwerken etc.) perfect mogelijk zou moeten zijn om dit meteen te ontdekken, en haar elke poging tot herkansing diezelfde dag te ontzeggen. Ongeacht of ze in een ander examencentrum gaat proberen. Ma bon, blijkbaar is het haar toch gelukt om door de mazen van het net te glippen.

Het is echter hoegenaamd niet toegelaten om nog dezelfde dag te herkansen, ook niet in een ander examencentrum.
Saraatje schreef: En geeft dit in de toekomst problemen bij het praktijkexamen of aanvragen rijbewijs?
Ze kan inderdaad dikke miserie krijgen:

Artikel 24
Is nietig, elk rijbewijs afgegeven zonder dat aan de bepalingen van dit besluit is voldaan
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Theoretisch examen in verschillende centra

Bericht door GRO »

Jij bent zeer bezorgd over je zus.

Wettelijk is het niet.
Zeg tegen je zus dat ze morgen best eens naar het tweede examencentrum belt en uitlegt wat er gebeurd is, voor men binnen een aantal maanden moeilijk doet.

Wil je ons laten weten hoe het afloopt?
Dirk C

Re: Theoretisch examen in verschillende centra

Bericht door Dirk C »

Niet te gek veel van aantrekken. Hadden ze haar maar toegang moeten weigeren.
Bij de keuring weten ze ook niets van mekander, ik ga ook soms na afkeur naar een andere station en krijg daar dan goedkeur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Theoretisch examen in verschillende centra

Bericht door Stefan Peeters »

Dirk C schreef:Niet te gek veel van aantrekken. Hadden ze haar maar toegang moeten weigeren.
Bij de keuring weten ze ook niets van mekander, ik ga ook soms na afkeur naar een andere station en krijg daar dan goedkeur.
Niets door mekaar halen... niemand houdt je tegen om na afkeur zelfs onmiddellijk en in hetzelfde station weer binnen te rijden. Het is echter niet toegestaan om op 1 dag 2maal theorie examen af te leggen voor dezelfde categorie.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Saraatje

Re: Theoretisch examen in verschillende centra

Bericht door Saraatje »

GRO schreef:Jij bent zeer bezorgd over je zus.

Wettelijk is het niet.
Zeg tegen je zus dat ze morgen best eens naar het tweede examencentrum belt en uitlegt wat er gebeurd is, voor men binnen een aantal maanden moeilijk doet.

Wil je ons laten weten hoe het afloopt?
Wel ja, ik ben degene die haar nu doet stressen omdat ik zei dat dit helemaal niet mag, ik wil wel zeker zijn dat ik haar geen stress bezorg voor niks :). Blijkbaar heeft men in het 2de examencentrum haar rijksregisternummer niet ingevuld, enkel naam, geboortedatum en adres. Volgens mij kan het daar wel aan liggen dat ze niet gezien hebben dat ze die dag al eens examen heeft afgelegd.

Ze gaat morgen eens naar daar gaan om uit te leggen wat er gebeurd is en indien nodig doet ze het examen gewoon opnieuw, enkel jammer van die €15 maar ja, eigenlijk had ze het wel moeten weten...
Saraatje

Re: Theoretisch examen in verschillende centra

Bericht door Saraatje »

In het examencentrum zei men het volgende: wij willen je met dat attest gerust een afspraak geven voor het praktisch examen en op de gemeente zullen ze je ook zonder probleem een voorlopig rijbewijs geven. Je loopt wel het risico dat je rijbewijs binnen enkele maanden of zelfs later nog wordt ingetrokken als iemand deze fout in 't oog krijgt. Ze heeft het examen dan maar opnieuw afgelegd en is opnieuw geslaagd dus eind goed, al goed zeker :)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Theoretisch examen in verschillende centra

Bericht door Benny Stinkens »

Prima, het mag dan wel 15 euro meer gekost hebben.
Ze is nu gerust dat alles verlopen is hoe het moet, en ze achteraf (wanneer dan ook) geen problemen zal krijgen.
Het zou natuurlijk spijtig geweest zijn, als ze gebuisd zou zijn, maar daar is gelukkig geen sprake van. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie