afslagen Bisschoppenhoflaan

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Thomass

afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door Thomass »

De laatste keer was ik er niet door met mijn praktisch rijexamen en het zou een ramp zijn dat ik deze keer nog is dezelfde fouten maak.
Daarom heb ik geprobeerd de situatie na te schetsen met paint....

Afbeelding

Informatie: Dit is de Bisschoppenhoflaan(Deurne), een rijbaan van 2x2 rijstroken (met middenberm) waar je maximaal 70 mag rijden. Links is de Santvoortbeeklaan en daar ligt het examencentrum.

Situatie: Ik ben aan het rijden met de zwarte auto en ik wil links afslaan in de Santvoortbeeklaan. Normaal gezien zou ik dan rechts van de middenberm moeten gaan staan(B) maar de blauwe auto van de andere kant wilt keren en staat op de plaats waar ik normaal zou moeten staan.
Vervolgens besluit ik dan om links te gaan staan (A) om zo de straat te kunnen inrijden.
Volgens de examinator is dit een zware overtreding omdat ik eigenlijk aan het spookrijden ben. Dus hij zegt dat ik had moeten wachten tot B werd vrijgemaakt.

vraag:
1) Had ik inderdaad moeten wachten? denk eraan we rijden hier op een drukke baan waar auto's tegen 70 km/h rijden en ik sta dan gewoon stil op het linkse rijvak.
2) Is de blauwe auto in fout? had hij niet op (A) moeten staan om te keren?

Nog even ter informatie... er stonden geen wegmarkeringen op de middenberm dus volgens het reglement zouden we elkaar moeten kruisen (blauw op A en zwart op B).


Gelieve zo snel mogelijk een reactie te plaatsen.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door BuBbA »

Volgens de wegcode moeten jullie elkaar inderdaad achter elkaar kruisen. Dus blauwe auto via A en zwarte auto via B. Maar natuurlijk is dat de theorie, in de praktijk durft men die regels wel eens aan zijn laars te lappen. Ik doe het zelf ook hoor, bijna dagelijks zelfs. Maar op het examen moet het natuurlijk correct zijn. Dus best even wachten en dan je weg verder zetten.
Thomass

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door Thomass »

Ok bedankt voor je reactie.

Ik zal er volgende keer rekening met houden, toch hoop ik deze situatie niet meer tegen te komen. :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door de rijprof »

Het beste wat je kunt doen als een andere bestuurder zich verkeerd opstelt, is wachten en hem eerst laten gaan zodat je zelf de juiste plaats kunt innemen.
Anderzijds sta je daar op de linkse rijstrook toch wat gevaarlijk en hinderlijk.
Het is daar toch een redelijk brede middenberm en als je je daar zo rechts als mogelijk opstelt, naast B dan vind ik het nogal zwaar aangerekend dat je enkel daarvoor zou gebuist zijn. Je kiest dan in de eerst plaats voor een veiligere opstelling.
Waren er nog andere opmerkingen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Thomass

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door Thomass »

Ik stond zo opgesteld dat ik er geen andere auto van de tegenrichting zou kunnen passeren.

Dit was niet de enige fout...tijdens de rit zou ik niet altijd mijn pinker hebben opgezet en met het keren had ik niet de hele rijbaan gebruikt, nochtans deed ik het manoeuvre perfect en in een goed tempo maar wel in 2x. Volgens mij wou de examinator dat in 1 keer ging terugdraaien zonder achteruit te rijden...

Op het eindverslag stond er wel "tussenkomst van de examinator " en "verkeersgevaarlijk rijden" dus die fout op de Bisschoppenhoflaan zal wel doorslaggevend zijn geweest.
Inazuma
Berichten: 11367
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door Inazuma »

Links kruisen is een derdegraadsovertreding.

Binnen de eerste 2 jaar dat je het rijbewijs B hebt, kost de vaststelling van dergelijke overtreding je je rijbewijs ... best mee uitkijken dus.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door de rijprof »

De kandidaat had m.i. 2 mogelijkheden:
1. wachten tot de blauwe auto wegrijdt en zich dan correct opstellen.
2. zich zo rechts mogelijk naast de blauwe auto opstellen om veilig van de linkse rijstrook weg te rijden. (praktische en aanvaardbare oplossing omwille van de veiligheid)
De doorsteek van de middenberm is tamelijk breed zodat andere voertuigen daar nog links van hem konden kruisen als je toch minstens voorbij de helft en zo rechts als mogelijk staat opgesteld.

Waarschijnlijk stond de kandidaat te links en was er geen doorgang mogelijk voor tegenliggers die normaal willen kruisen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ThomasS

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door ThomasS »

Een jaar later...

De dagen na mijn examen had ik geen zin meer om me te verdiepen in deze discussie en zo komt het dat ik de laatste antwoorden heb gemist.
Volgende week ga ik voor de 2 de keer proberen om mijn examen met succes af te leggen en wou ik absoluut dit forum nog eens bekijken.

@ DeRijprof: Het klopt inderdaad dat ik nogal ver verwijderd was van de blauwe auto, met als gevolg dat ik schuin de straat overstak om zo de zijstraat in te rijden
Indien er nog dergelijke situaties voorkomen zal ik je 2de suggestie hanteren, dit lijkt mij de veiligste oplossing.

Bedankt voor het advies!

Thomas
Gast

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door Gast »

Goedemiddag, ik had ook nog een vraag over dit kruispunt. Als je van de Santvoortbeeklaan komt, en link de bisschoppenhoflaan oprijdt, moet j dan in het midden van de berm staan, of rechts?
Groetjes
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: afslagen Bisschoppenhoflaan

Bericht door de rijprof »

Iets vòòr het midden van de doorsteek.
M.a.w. zo links mogelijk, maar zonder de tegenliggers te hinderen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie