verkeerslichten op knipperstand

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

verkeerslichten op knipperstand

Bericht door Lieve »

Wanneer verkeerslichten niet werken moet je rekening houden met de verkeersborden.

tijdelijk op knipperstand = niet werken

Bij een oranje knipperend verkeerslicht met een stopbord naast is volledig tot stilstand komen vooraleer verder te rijden dan juist, veronderstel ik?
groetjes, Lieve
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: verkeerslichten op knipperstand

Bericht door Wouter »

Stoppen en ook voorrang verlenen indien nodig uiteraard :)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: verkeerslichten op knipperstand

Bericht door Lieve »

Bedankt.

Ik zat even te twijfelen aan het begip "niet werken". Knipperen is niet helemaal "niet werken" maar moet dus wel zo geïnterpreteerd worden, begrijp ik.
groetjes, Lieve
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verkeerslichten op knipperstand

Bericht door bert.covens »

Lieve schreef:Bedankt.

Ik zat even te twijfelen aan het begip "niet werken". Knipperen is niet helemaal "niet werken" maar moet dus wel zo geïnterpreteerd worden, begrijp ik.
Niet echt correct.

Als het middenste oranje knippert, klopt dat. Dan is het systeem buiten werking. Wanneer echter het onderste licht oranje knippert (dus in de plaats van het groene licht), kan het verkeerslicht nog altijd overgaan naar vast oranje, en verder door naar rood. Nogal wat bestuurders gaan er ten onrechte van uit dat ook dan het systeem buiten werking is, en laten zich verrassen door de roodfase ....

Zorg dus dat je goed dat verschil kent.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslichten op knipperstand

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Ik zat even te twijfelen aan het begip "niet werken". Knipperen is niet helemaal "niet werken" maar moet dus wel zo geïnterpreteerd worden, begrijp ik.
Er is ook nog zoiets als de verkeersknipperlichten.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /245-art64" target="_blank

64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.

Het kan zijn :

1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.


Dat zijn dus lichten die wel degelijk normaal werken.

Maar in dat geval gelden de voorrangsborden WEL :!:


6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht
en voor de lichten boven de rijstroken.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: verkeerslichten op knipperstand

Bericht door Lieve »

Helemaal begrepen :D
groetjes, Lieve
Plaats reactie