Tweede voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
jsmekens

Tweede voorlopig rijbewijs

Bericht door jsmekens »

Hallo,

Mijn eerste voorlopig rijbewijs vervalt 31 augustus.. maar ik heb nog geen werk gemaakt van het oefenen en voor deze einddatum praktijkexamen afleggen wordt dus moeilijk.

Mijn probleem is: ik zou naar het buitenland willen vertrekken voor een jaar eind oktober...

Dus, mijn vraag: is het mogelijk om nu een nieuwe theorie-examen af te leggen (voor mijn vorige voorlopig rijbewijs is afgelopen), zodat ik bij wijze van spreken een goeje maand win, en daardoor mijn praktijk na drie maand kan doen, in oktober nog?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Tweede voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Het attest dat je geslaagd bent voor je theorie-examen, is 3 jaar geldig. Een optie zou erin kunnen bestaan om een nieuw voorlopig rijbewijs aan te vragen vooraleer dat attest vervalt. Binnen de geldigheid van dat voorlopige rijbewijs kan je dan praktijkexamen afleggen en een rijbewijs behalen, zelfs als dat attest dat je geslaagd bent voor je theorie-examen tegen dan al vervallen is. Zo op het eerste zicht, lijkt me dat een iets eenvoudigere oplossing.

Het is mij niet duidelijk welk model voorlopig rijbewijs je nu bezit? Want om nu nog (minimaal) 20u praktijklessen te kunnen boeken, begint de tijd wel stilaan te dringen. Al hangt dat laatste ook grotendeels af van hoeveel tijd je zelf beschikbaar bent.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tweede voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Welk model voorlopig rijbewijs heb je nu ?
Wanneer vervalt je theoretische examen (dat is 3 jaar na het afleggen ervan) ?

Bij het veranderen van model van voorlopig rijbewijs blijft de stageperiode van 3 maanden geldig.

Als je opnieuw theorie moet afleggen wegens verlopen, en dan opnieuw een voorlopig rijbewijs moet gaan halen na afloop van de geldigheid van het eerdere, dan zit je ook met een nieuwe stageperiode van 3 maanden ...
Plaats reactie