Over bushalte rijden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Over bushalte rijden

Bericht door Gast »

Mag je met een auto over een bushalte rijden?

Dan heb ik het over de op de rijbaan geschilderde witte vak met in het midden BUS geschreven. Aan beiden uiteinden van het vak zijn witte schuine lijnen zoals bij een verdrijvingsvak geschilderd.

Mag ik hier over rijden?

(ik heb het dus niet over een busstrook of bijzondere overrijdbare bedding)
Gast

Re: Over bushalte rijden

Bericht door Gast »

Hier een foto:
Afbeelding
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Over bushalte rijden

Bericht door GRO »

Ja dat mag.

Ja dat mag.

Afbeelding

Deze auto mag erover rijden en eigenlijk moet hij dat, want de plaats is rechts op de rijbaan.
Arne2906

Re: Over bushalte rijden

Bericht door Arne2906 »

Indien er in plaats van de bushalte in dit voorbeeld een parkeerplaats voorzien is, mag men daar dan over rijden?

Ik rijd dus in de bebouwde kom op een rijweg zonder middenstreep. Aan de rechterkant zijn er afzonderlijke witte rechthoeken voorzien waar mensen kunnen parkeren. Als er geen auto's op die parkeerplaatsen staan, mag ik er dan over rijden?
Ook is er een plaats waar er een verdrijvingsvlak vóór een parkeerstrook is. Wanneer er geen auto's in de parkeerstrook staan, mag ik daar ook niet op rijden?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Over bushalte rijden

Bericht door bert.covens »

Arne2906 schreef:Indien er in plaats van de bushalte in dit voorbeeld een parkeerplaats voorzien is, mag men daar dan over rijden?

Ik rijd dus in de bebouwde kom op een rijweg zonder middenstreep. Aan de rechterkant zijn er afzonderlijke witte rechthoeken voorzien waar mensen kunnen parkeren. Als er geen auto's op die parkeerplaatsen staan, mag ik er dan over rijden?
Bedoel je zoiets:

Afbeelding

De wegbeheerder kan een brede, doorlopende markering op het wegdek aanbrengen. (zie artikel 75.2), en die dan vervolgens onderverdelen in parkeervakken. Over dergelijk gesignaleerde parkeerzone, mag je niet rijden. Je mag er enkel stilstaan of parkeren. Maar zoals men hier op bovenstaande foto geprobeerd heeft om (nu ja) parkeervakjes met enkel en alleen dergelijke dunne markeringen aan te brengen. Dat is in feite een wegmarkering die niet eens voorzien is door de wegcode.

En dat heeft dan gevolgen. Want ja, daar mag je overheen rijden. Zoals het hier geschilderd is, MOET dat in feite zelfs. Je plaats is immers zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan (behoudens voorziene uitzonderingen).

Nog wat extra leesvoer hierover vind je >>> hier.
Arne2906 schreef: Ook is er een plaats waar er een verdrijvingsvlak vóór een parkeerstrook is. Wanneer er geen auto's in de parkeerstrook staan, mag ik daar ook niet op rijden?
Over die gearceerde vlakken, mag je dan weer niet rijden. Post anders eens een foto, voor meer duidelijkheid.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Arne2906

Re: Over bushalte rijden

Bericht door Arne2906 »

Wat mijn eerste deel van de vraag betreft: dat was het inderdaad. Ik dacht het wel, maar dan zou je dezelfde logica kunnen volgen voor de volgende vraag.

Ik heb via maps de plaats teruggevonden en dit is het: Afbeelding (als het een beetje te wazig is, het adres op Maps is Edingseweg 438 Moerbeke, Geraardsbergen)
Gast

Re: Over bushalte rijden

Bericht door Gast »

Afbeelding
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Over bushalte rijden

Bericht door bert.covens »

Dit is al iets anders. Hoe breed is die streep?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Over bushalte rijden

Bericht door Gast »

Ik denk dat ze even breed zijn dan de lijnen die de virtuele rand van de rijweg weergeven.
Ze zijn alleszins breder dan de lijn in het midden van de weg en diegene die de werkelijke rand van de rijweg afbakenen.
Gast

Re: Over bushalte rijden

Bericht door Gast »

Ok, ik ben eraan uit nu: Deze vakken zijn naast de denkbeeldige rand van de rijbaan (25cm) en ik mag er dus niet op rijden, enkel stilstaan en parkeren.
Bij gewone vakken met een zeer dunne lijn (10cm) moet ik erover rijden.
Bedankt voor de info.
storm
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:17
Locatie: deurne 2100

Re: Over bushalte rijden

Bericht door storm »

bert.covens schreef:Dit is al iets anders. Hoe breed is die streep?
Waneer mag je hier dan wel over rijden ...op deze vakken voor ht parkeren en enkel stil staan ...op deze plaats.. :?: zyn er uit zonderingen ..e zo ja welke ...groeten
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Over bushalte rijden

Bericht door bert.covens »

storm schreef:Waneer mag je hier dan wel over rijden ...op deze vakken voor ht parkeren en enkel stil staan ...op deze plaats.. :?: zyn er uit zonderingen ..e zo ja welke ...groeten
Tenzij je zou kunnen aantonen dat die streep niet breed genoeg is om te voldoen aan 75.2, mag je hier niet overheen rijden.

>>> hier gaf Inazuma daarover al uitleg:
Inazuma schreef:de brede markering van een parkeerzone volgens Artikel 75.2 die de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.
Buiten de snelwegen, is deze markering 25 cm breed op wegen met rijstroken ; en 20 cm op de wegen zonder rijstroken.

:arrow: Hier mag je dus niet over rijden, je mag er enkel stilstaan en parkeren, buiten de autosnelwegen en autowegen :!:

of

- De werkelijke rand van de rijbaan, indien die aangegeven is met een wegmarkering, met rechts daarvan parkeervakjes gemarkeerd op een gelijkgrondse berm.
Op gewone wegen is de werkelijke rand van de rijbaan normaal 15 cm breed.

:arrow: normaal volg je netjes de werkelijke rand van de rijbaan, en rij je hier NIET over :!:
:arrow: Maar ... bij het kruisen van een tegenligger, mag je of moet je zelfs indien nodig hierover rijden (Art 15.3) :!:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Dirk M

Re: Over bushalte rijden

Bericht door Dirk M »

Op de foto die 'gast' toonde mag ik deze (parkeerstrook)nu gebruiken om te kruisen of uit tewijken bij een hindernis komende van een tegenligger?
ik twijfel even...(ik mag deze parkeerstrook toch niet gebruiken om over te rijden :roll: )
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Over bushalte rijden

Bericht door bert.covens »

Dirk M schreef:Op de foto die 'gast' toonde mag ik deze (parkeerstrook)nu gebruiken om te kruisen


Neen. Een parkeerzone is géén gelijkgrondse berm. Je mag er niet overheen rijden om te kruisen.
Dirk M schreef: of uit te wijken bij een hindernis komende van een tegenligger?
Tsja, als dat werkelijk de énige manier is om een ongeval alsnog te vermijden, zal wellicht niemand het je kwalijk nemen als je het dan TOCH doet..
Dirk M schreef: ik twijfel even...(ik mag deze parkeerstrook toch niet gebruiken om over te rijden :roll: )
Inderdaad. Je mag ze niet gebruiken om overheen te rijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Over bushalte rijden

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Afbeelding
Aan de breedte te zien, is dat een denkbeeldige rand van de rijbaan, met rechts ervan een parkeerzone.
Daar mag je dus niet overheen rijden.
(Over de verdrijvingsvlakken al evenmin.)

Voorrang verlenen gebeurt indien nodig reeds VOOR de parkeerzone.
Plaats reactie