Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Femangel

Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door Femangel »

Hoi,

Ik wil het hier even snel hebben over het onaangepaste gedrag dat vele bestuurders tonen ten opzichte van bestuurders met een L. Zelf ben ik al meer dan eens het slachtoffer geworden van zulke pesterijen, ongetwijfeld zullen veel mensen op dit forum het ook al meegemaakt hebben. Ik vraag me nu af hoe je het beste reageert in zulke situaties. Hieronder een paar voorbeeldjes. Zelf rijd ik al enkele maanden rond in mijn egen wagen en al zeg ik het zelf, dat gaat echt heel goed. Ervaren chauffeurs die met mij hebben meegereden zeggen allemaal dat ik zeer vlot rijd en een goed inzicht heb in het verkeer.

-Op de bischoppenhoflaan in Deurne, een baan met telkens 2 rijvakken in 1 richting waar je (tenminste toch op dat stuk) 70 mag rijden. Ik rijd op het rechtste baanvak, links van mij rijd niks. Plots duikter er achter mij een grote Jeep op waar mijn corsatje makelijk 3 keer in past, die zeer agressief tegen mijn bumper komt aanzitten. Ik rijd netjes 70 dus het is niet zo dat ik te traag rijd of zoiets. Er is ook plaats zat om mij voorbij te gaan, als die mens persé rapper wilt rijden dan 70, mij niet gelaten, maar dat hij mj er dan niet mee lastig valt. Hoe moet je nu reageren op zon situatie? Want stél dat je plots moet remmen en die zit in je kont? Wat dan?

-Ingesloten worden bij het parkeren is nog zoiets waar ze mij graag eens met pesten. Onlangs had ik me ergens op een middenberm geparkeerd waar het zij aan zij parkeren was. Toen ik aankwam waren er 3 lege plaatsen naast elkaar, ik heb me netjes in het midden gezet. Toen ik terug kwam van mijn boodschappen had een grote caminote zich langs rechts tot hélemaal tegen mijn zijspiegel aangezet, en een break stond langs links op nog geen 5 cm van de spiegel. tegen dat ik ver genoeg achteruit had gereden om iets ofwat te kunnen draaien zat ik al bijna tege de autos die achter mij gerparkeerd stonden. Ik mss 10 cm ruimte om in te manoevreren, ben zeker 10 x vooruit en achteruit gereden eer ik eruit kon, met een verkeersopstropping tot gevolg. Als je dit nu meemaakt, mag je dan de politie bellen? Aangezien die wagens niet op een reglementaire afstand staan en je zelf wil vermijden van tegen een geparkeerde auto aan te rijden.

-Algemeen gevaarlijk/irritant gedrag: Hieronder versta ik onder meer iemand de pas afsnijden, na amper 1 seconde groen licht al beginnen claxoneren, bumperkleven, onnodig voorrang afdwingen (vooral als ze zelfs geen voorrang hebben!!) enzovoorts... Nog een klein voorbeeldje van gisteren. Ik rijd de gallifortlei af in de richting van de turnhoutsebaan en wil je me gaan parkeren op die plaatsen zij aan zij aan de linkerkant (voor de post voor de mensen die de buurt daar kennen) Dus ik vertraag wat, kijk in mijn spiegels en zie dat er een eindje achter mij nog iemand rijd, maar in mijn ogen ver genoeg om veilig te vertragen en af te draaien naar die parkeerplaats, ik zet dus mijn richtingaanwijzer op en vertraag nog wat verder, net op de moment dat ik links wil afdraaien raast die auto mij langs links in een rotvaart voorbij, ze had bijna mijn bumper mee denk ik. Uiteraard is die vrouw in fout, maar hoe regeer je ne het beste als je zoiets meemaakt?

En vooral, hoe reageer je als er tijdens je examen zoiets voorvalt? Is het dan verstandig om bv luidop een opmerking te maken bv "amai die rijd rap, die gaat precies niet willen stoppen" ik zeg maar iets he, of is het beter dat je gewoon zwijgt maar door pakweg in je spegels te kijken wel laat merken dat je het gevaar wel degelijk gezien hebt? Kortom wat is de juiste manier van handelen.

Alvast bedankt!
FemkeVM
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012, 11:30

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door FemkeVM »

Ik kan enkel maar beamen dat het gedrag van sommige chauffeurs echt niet door de beugel kan. Velen zijn al vergeten dat ze ooit zelf moeten leren rijden hebben. Jammer dat dit ten koste gaat van het zelfvertrouwen van beginnende chauffeurs, maar tijd en stress zijn tegenwoordig blijkbaar voor alles een uitvlucht... :(

Ik heb zelf ook al meerdere situaties meegemaakt, waarin een ongeval niet veraf was. (telkens dan nog veroorzaakt door de zogenaamde ervaren chauffeurs) Maar uiteindelijk kan je maar 1 ding doen, dat is trots zijn op het feit dat je zelf op goede weg bent en zo snel mogelijk zo'n voorvallen vergeten. Gewoon blijven doorgaan!

En vooral later zelf niet vergeten, dat je het ook hebt moeten leren.

Veel succes nog met het oefenen!
Een mede-L-bestuurder :)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door wooter »

Femangel schreef:Nog een klein voorbeeldje van gisteren. Ik rijd de gallifortlei af in de richting van de turnhoutsebaan en wil je me gaan parkeren op die plaatsen zij aan zij aan de linkerkant (voor de post voor de mensen die de buurt daar kennen) Dus ik vertraag wat, kijk in mijn spiegels en zie dat er een eindje achter mij nog iemand rijd, maar in mijn ogen ver genoeg om veilig te vertragen en af te draaien naar die parkeerplaats, ik zet dus mijn richtingaanwijzer op en vertraag nog wat verder, net op de moment dat ik links wil afdraaien raast die auto mij langs links in een rotvaart voorbij, ze had bijna mijn bumper mee denk ik. Uiteraard is die vrouw in fout, maar hoe regeer je ne het beste als je zoiets meemaakt?
Voor zover ik kan lezen ga je hier met wat geluk enkel een gedeelde verantwoordelijkheid uit halen, als je kan bewijzen dat je achterligger er een overdreven snelheid op nahield. Je richtingsaanwijzer opzetten is niet voldoende om plots voorrang te krijgen ten opzichte van verkeer dat de rijbaan volgt. Je kan in weze enkel veilig links afslaan als je weet dat er geen tegenliggers naderen, en de achterliggers ofwel ver genoeg zijn, ofwel merkbaar vertraagd hebben voor jou. In weze kijkt een ervaren chauffeur in zo een situaties tussen naderen en effectief links inslaan een keer of drie-vier in zijn spiegels om te bevestigen wat de achterliggende chauffeur aan het doen is, en dan moet je nog kijken naar je voorliggers en het vak waar je wil in parkeren. En waarschijnlijk net voor het afslaan nog snel een blik over de linkerschouder.
Femangel schreef:En vooral, hoe reageer je als er tijdens je examen zoiets voorvalt? Is het dan verstandig om bv luidop een opmerking te maken bv "amai die rijd rap, die gaat precies niet willen stoppen" ik zeg maar iets he, of is het beter dat je gewoon zwijgt maar door pakweg in je spegels te kijken wel laat merken dat je het gevaar wel degelijk gezien hebt? Kortom wat is de juiste manier van handelen.
Allereerst moet jij de verkeersregels goed kennen, en ze goed weten toe te passen. Zo had je in bovenstaande situatie dan gewoon gewacht tot de andere bestuurder voorbij was en probleemloos links geparkeerd. In andere situaties zoals bijvoorbeeld bij een Voorrang Van Rechts waarbij diegene die van links komt niet zinnens lijkt om voorrang te geven, scheelt het meer door je snelheid te regelen om ofwel ruim voor de mogelijke voorrangnegator in te voegen, ofwel je snelheid te temperen zodat je zowiezo achter de mogelijke voorrangnegator kan invoegen. Aan een kruispunt aankomen, links en rechts kijken, iemand op 70 meter zien naderen en dan zeggen "oei, ik denk dat die snel komt" en dan gewoon gaan wachten terwijl je voorrang hebt, geeft de indruk aan de examinator dat je nog niet het verkeer snel genoeg kan lezen om je er veilig in te begeven.
femangel

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door femangel »

Dat eerste snap ik toch niet zo goed...
Als je nu eenmaal daar moet zijn? Ik bedoel er rijd bijna ALTIJD wel verkeer achter je, wil dat dan zeggen dat je nergens kan afslaan om te parkeren zolang ze achter je aanrijden? Dan kan je denk ik wel 4 keer blokje om rijden eer je zogezegd kan en mag parkeren.... Nog even verduidelijken zij was de énige andere wagen in de straat er kwamen géén tegenliggers en toen ik het plaatsje zag, ik heb me ook zodanig opgesteld (is een relatief brede straat) dat ze me makkelijk langs rechts kon voorbij zijn gegaan én ik hinderde geen tegenliggers met mijn positie. Bon ik zie er echt de logica niet van in.

Over het tweede: ik ben zéker en vast geen bange kip die aan elk kruispunt quasi tot stilstand komt wanneer ze voorrang heeft, Uiteraard pas ik hierbij mijn snelheid aan aan de situatie want elk kruispunt is nu eenmaal anders, maar soms zijn er gewoon chauffeurs die het straal negeren, en die maken het wel gevaarlijk voor ons en dat is NIET een gevaarlijke situatie die we zelf creëren!
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door ebo »

Dat eerste snap ik toch niet zo goed...
Ik denk dat misschien je timing er net een beetje naast.

Mogelijkheid 1
Als het inderdaad zo is dat je net voor het afslaan naar links die andere bestuurder links jou voorbij zag gaan,
dan had je ook moeten zien in je spiegel dat die op dat moment reeds was begonnen met jou in te halen,
en had je die bestuurder dat inhalen moeten laten afwerken vooraleer links af te draaien,
dan was je helemaal niet geschrokken maar had je even stil gestaan om die langs te laten.
Waarschijnlijk heb je de spiegel gebruikt, je dan gaan concentreren op de parkeerplaats en dan niet opnieuw die spiegel gechecked.

Mogelijkheid 2
Je zet de richtingaanwijzer aan en vertraagd,
de achterligger ziet dat en vertraagd ook,
jij wacht even met links afslaan,
je achterligger verliest zijn geduld, of denkt misschien dat je niet gaat afslaan, of denkt dat je wacht tot iemand uit een parkeerplaats wegrijdt,
en begint jou vervolgens links in te halen.
Op dat moment is je achterligger je waarschijnlijk al tamelijk dicht genaderd en zal het inhalen voor jou inderdaad verrassend zijn.

In beide gevallen beheers je die situatie beter door consequent net voor het links afdraaien je spiegel te checken en eventueel over je schouder te kijken.


Mogelijkheid 3
Je had te maken met een 'asshole' met zware voet.

Reden te meer om net voor het afdraaien nogmaals te checken of het op dat moment kan.
Je kan dit beschouwen als een onderdeel van defensief rijden.
Jij zorgt ervoor dat je veilig aan het verkeer deelneemt, los van wat andere weggebruikers aan toeren uitsteken.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door ebo »

Als je nu eenmaal daar moet zijn? Ik bedoel er rijd bijna ALTIJD wel verkeer achter je, wil dat dan zeggen dat je nergens kan afslaan om te parkeren zolang ze achter je aanrijden?
Direct voordat je afslaat naar links bekijk je de situatie achter je en desnoods stop je gewoon om te wachten tot je veilig naar links kan.
Soms is het veiliger door te rijden en een blokje om te doen, maar meestal kan je gewoon stoppen en even wachten.

Is er geen achterligger of is die nog ver weg, kan je direct afslaan.
Is er een achterligger die achter jou is gestopt of sterk vertraagd, kan je afslaan.
Is die achterligger begonnen met inhalen, moet je hem eerst voor laten, blijven staan dus.

Is er een achterligger die met relatief hoge snelheid op je af komt zou ik eerst even blijven staan en kijken en zien wat die doet, proberen anticiperen.
Als die vervolgens vertraagd, kan je afslaan.
Als die langs rechts gaat rijden om jou voobij te gaan, kan je afdraaien.
Als die begint in te halen, (eigenlijk voorbijrijden gezien jij al stilstaat), laat die dan passeren.

Als die echter met hoge snelheid blijft komen, en je kan je geen idee vormen wat die gaat doen, zal je moeten beslissen op het moment zelf,
of blijven staan en zien waar hij naartoe rijdt, links, rechts, stoppen,
of gas geven en maken dat je uit de weg komt.
Ter plekke beslissen.

Hoedanook, het begint allemaal bij het kijken naar wat er achter je gebeurt direct voordat je wil afslaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door de rijprof »

Ik denk niet dat dit pesterijen tegenover enkel L-rijders zijn. Gelijkaardige situaties maak je dagelijks mee als gewone bestuurders en het wordt er met de dag niet beter op.
Probeer heel defensief (preventief, goed rondkijken) te rijden en maak je vooral niet te druk in het onbeschofte, soms roekeloze rijgedrag van sommigen. Ga er vanuit dat 97% nog wel behoorlijk rijdt.

Op je rij-examen reageer je best niet verbaal. Blijf rustig en rij defensief. De examinator ziet ook wel het wangedrag van sommige bestuurders en als jij daar rustig en verstandig op anticipeert, maak je een goede indruk en laat je zien dat je om kunt met cowboys in het verkeer en je niet snel uit je lood laat slaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Zoebidoebidoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2012, 13:36

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door Zoebidoebidoe »

Dat is nu eens echt waar!

Ik word constant voorbijgestoken, zelfs als ik de maximumsnelheid netjes aanhoud.
Dan komen ze eerst nog een hele tijd in uw gat hangen ook hé.

Overlaatst verleende ik voorrang van rechts (op een straat waar bijna niemand dat doet trouwens, dit is me al opgevallen) En achter mij beginnen ze meteen te claxoneren!

Ik krijg het ervan, en het zijn zelfs vaak van die jonge gastjes die precies zelf nog maar net hun rijbewijs hebben en een stom sportbakske hebben. Of mensen met van die grote dikke dure auto's zonder geduld.. Ik vind het echt heel erg irritant.

Je bent dus niet de enige persoon die er last van heeft !
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door Jari »

Zoebidoebidoe schreef:Ik word constant voorbijgestoken, zelfs als ik de maximumsnelheid netjes aanhoud.
Wees gerust, dat gebeurt niet alleen als je met een L rijdt...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door Inazuma »

Welkom in het meest verkeersONveilige land van West-Europa.
Waar de politie enkel bezig is met snelheidsboetes en een beetje met parkeren, maar vooral niet met verkeersgevaarlijk weggedrag.
Femangel schreef:En vooral, hoe reageer je als er tijdens je examen zoiets voorvalt? Is het dan verstandig om bv luidop een opmerking te maken bv "amai die rijd rap, die gaat precies niet willen stoppen" ik zeg maar iets he,
Je kan zoiets gerust luidop zeggen, de examinator weet dan zeker dat je het ook tijdig gezien hebt en hoe je het ingeschat hebt.
Idem in voorrangssituaties waarbij de voorrangsplichtige niet gaat stoppen.
jensen

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door jensen »

dat probleem had ik ook toen ik net mijn 20 uren gedaan had. sommigen willen altijd koste wat het kost voor mij geraken omdat ik met een l rij. die L heeft er welgeteld 2 dagen gehangen en toen was ik het beu en heb ik ze weggedaan.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pesterijen ten opzichte van "L" bestuurders

Bericht door Inazuma »

En dit kan het gevolg zijn ...
In de auto die werd ingehaald, zat Tim Pieters (23). De prille chauffeur ging vol op de rem staan toen hij het ongeval zag gebeuren.
Bron en © : GvA.be

Geremd, gestopt, en ter plaatse gebleven omdat hij een mogelijke betrokkene is in het ongeval.
Plaats reactie