Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
glenn304
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2012, 19:15

Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door glenn304 »

hallo

ik heb een vraagje daarnet passerde ik op deze plek en ik veronderstel dat ik hier mijn pinker niet hoef te gebruiken
omdat er geen verkeersbord aanduid dat ik de hoofdweg verlaat is dit correct of moet ik hier toch mijn richting aanwijzer gebruiken om rechtdoor te rijden ?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

het is misschien onduidelijk maar het gaat hem ervoren dat de baan veranderd in kasseien als je rechtdoorrijd maar dat de bocht verder geasfalteerd is.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door ebo »

http://g.co/maps/69t3x" target="_blank

Je slaat wel af, maar je verandert niet van richting...
Je kan er van alles en nog wat bijhalen zowel voor als tegen het gebruik van een richtingaanwijzer, brengt m.i. echter niet veel op.
Het doel van een richtingaanwijzer is om aan andere weggebruikers te laten weten in welke richting je van plan bent je weg te vervolgen.
Zodat die andere weggebruikers daar rekening kunnen mee houden.
Zodat iedereen veilig van de weg gebruik kan maken.

Dus stel jezelf de vraag:
als je hier richting aangeeft dan is dat 1) veiliger, 2) hetzelfde, 3) gevaarlijker dan niet richting aangeven ?

Het antwoord zal vaak afhangen van het type (voetganger,fiets,auto), de plaats, de snelheid en de intentie (HUN richtingaanwijzer) van de op dat moment aanwezige andere weggebruikers. De vraag is dus of richting aangeven voor hun de veiligheid verhoogd.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door ebo »

Begrijpelijk dat je denkt dat er een hoofdweg is maar eigenlijk is het een kruispunt met 3 aparte wegen die samenkomen.
( als je het straatje rechts naar dat parkeergebied meerekend dus 4 wegen )
Het gebruikte materiaal voor het wegdek is daar eigenlijk bijzaak aan, de drie straten hebben ook elk een andere naam.

Als je kijkt vanaf het punt op jou foto, in welke van volgende situaties verhoog of verminder je de veiligheid, door wel of niet op dat moment al te pinken ?
Combinaties van de verschillende zaken zijn ook nog mogelijk, maar nu even geval per geval.

1) directe achterligger
2) fietser rechts achter
3) auto die van rechts komt, komt dus uit dat parkeergebied en wil vertrekken.
4) rechts-voor, groep voetgangers die tussen de geparkeerde wagens uit komen en zo te zien willen oversteken naar het Fortis gebouw
5) tegenligger, direct voor jou dus
6) links-voor, groep fietsers die op punt staat te vertrekken van voor het Fortis gebouw, jij ziet niet waarheen ze willen
( links kan niemand vandaan komen, is verboden voor iedere bestuurder )

Als je even over die situaties nadenkt, tot welke conclusie kom je dan ?
Gast

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door Gast »

ja naar rechts afslaan is al verbonden en het logishe lijkt mij van niet te pinken maar ja wat is het veiligste ? je kan zeggen als je uw pinkere opzet vertragen de voertuigen achter jouw maar dit is niet nodig want je gaat gewoon rechtdoor
maar het gaat er ook om is het verplicht hier te pinken ?
want daar verschillen ik en mijn begeleider in
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door ebo »

maar het gaat er ook om is het verplicht hier te pinken ?
Ligt eraan welke stelling je aanneemt,
ben je van mening dat je daar rechts afslaat dan wel,
ben je van mening dat je rechtdoor rijdt dan niet.
Voor beide zijn genoeg argumenten te verzinnen, daar ga je niet sluitend uitkomen.

Wat zou jij doen in de gegeven situaties ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door de rijprof »

Het is niet de wegbedekking dat van een weg een hoofdweg (voorrangstraject) maakt.
Het zijn verkeersborden die bepalen wat de hoofdweg is.
VB.
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij moet je, als je rechtdoor rijdt, niet pinken en als je links afslaat, moet je wel naar links pinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door Inazuma »

glenn304 schreef:ik heb een vraagje daarnet passerde ik op deze plek en ik veronderstel dat ik hier mijn pinker niet hoef te gebruiken
omdat er geen verkeersbord aanduid dat ik de hoofdweg verlaat is dit correct of moet ik hier toch mijn richting aanwijzer gebruiken om rechtdoor te rijden ?
Neen, dat is gewoon rechtdoor ...
Je verandert niet van richting, dus ook geen richting aangeven.


Wat een onwaarschijnlijke puinhoop aan verkeersborden is dat daar op dat Cardijnplein zeg ...
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door ebo »

Neen, dat is gewoon rechtdoor ...
Je verandert niet van richting, dus ook geen richting aangeven.
En zie jij dat helemaal los van de aanwezigheid van andere weggebruikers ?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door Inazuma »

ebo schreef:En zie jij dat helemaal los van de aanwezigheid van andere weggebruikers ?
Het feit of men al dan niet verandert van richting heeft toch niets met andere weggebruikers te maken :?:

Men verandert van richting, of men verandert niet van richting ...

In dit geval is het duidelijk rechtdoor, en men volgt ook niet dezelfde (afbuigende) weg, dus is er toch ook geen richtingsverandering :?:
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door ebo »

Er zijn mensen die dat daar wel als een richtingverandering zien, afslaan dus, (ik laat dat even in het midden).

Ik zal de vraag anders formuleren,
wanneer gebruik je daar wel en niet je richtingaanwijzer,
los van het feit of je dat verplicht bent of niet op basis van afslaan of richting veranderen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door Inazuma »

Ik gebruik nooit mijn pinkers als ik rechtdoor moet rijden ...
Dat zou andere weggebruikers op het verkeerde been kunnen zetten, bvb om te beslissen om over te steken, en is dan ook ronduit gevaarlijk.
Plus, indien het bewezen kan worden, zou ik opdraaien voor het ongeval .


Pink jij misschien naar links op de snelweg, als je een afrit gaat voorbijrijden ?
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door ebo »

Nee, maar ik gebruik wel de rechter richtingaanwijzer wel bvb om te parkeren (of bij stilstaan) terwijl er daar ook vaak geen enkele richtingverandering is. Is toch wel handig voor die achterligger of fietser.

En in het geval van de situatie op deze foto zou ik wel de rechterrichting aanwijzer gebruiken,
misschien niet direct op de plaats van de foto maar wel iets verder zodra ik naast de rechterstraat ben,
en zeker indien er direct-voor mij en links-voor mij andere weggebruikers zijn die daar baat bij hebben,
dan weten die tenminste dat ik in iedere geval niet van plan ben die bocht te volgen.

Ook als een fietser achter mij of half of volledig rechts van mij zit zou ik overwegen rechts richting aan te geven,
het laatste wat ik wil is zo'n wielertoerist, of een tiener met een brommer, die even een tandje bijsteekt en mij ineens voorbijgaat denkende dat ik ook die bocht ga nemen. Met mijn richtingaanwijzer rechts zijn die in ieder geval verwittigd dat ze moeten uitkijken met het effect dat ze wel achter mij blijven.
ik heb een vraagje daarnet passerde ik op deze plek en ik veronderstel dat ik hier mijn pinker niet hoef te gebruiken
omdat er geen verkeersbord aanduid dat ik de hoofdweg verlaat is dit correct of moet ik hier toch mijn richting aanwijzer gebruiken om rechtdoor te rijden ?
Dus om op de originele vraag terug te komen,
nee, ik denk ook niet dat je hier een situatie hebt waarbij richting aangeven verplicht is.
Maar afhankelijk van de andere aanwezige weggebruikers kan het aan te raden zijn dat wel te doen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pinker gebruiken onduidelijke "hoofdweg"

Bericht door Inazuma »

ebo schreef:Nee, maar ik gebruik wel de rechter richtingaanwijzer wel bvb om te parkeren (of bij stilstaan) terwijl er daar ook vaak geen enkele richtingverandering is. Is toch wel handig voor die achterligger of fietser.
Je moet dan ook maneuvers aangeven, en volgens Cassatie is elke zijdelingse verplaatsing een maneuver, verplicht aan te geven dus, net zoals het oprijden van een parkeerplaats.

[Nu is "parkeerplaats" verder niet bepaald in de wegcode, het kan dus net zo goed de plaats zijn waar je parkeert - zonder dat deze enige markering heeft.]
Plaats reactie