In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door Lieve »

In de De Pintelaan in Gent vraag ik me soms af of
wanneer er geen of weinig auto's geparkeerd staan
ik dan tegen de rechter rand van de rijbaan moet gaan rijden, of gewoon in rechte lijn blijf rijden?
Afbeelding
groetjes, Lieve
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door de rijprof »

Je moet overal zo dicht mogelijk bij de rechterrand rijden (behalve de uitzonderingen),
ook in éénrichtingsverkeer, tenzij je links gaat voorsorteren.
Hou wel, indien het mogelijk is, ongeveer 1 meter afstand naast geparkeerde auto's.

Dus, zoveel mogelijk rechts rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door ebo »

Ja, rechts dus.
Je zou kunnen denken dat rechts alleen voor parkeren is,
maar dat is alleen het geval indien er een witte doorlopende lijn zou zijn getrokken die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt en dus alles rechts van die lijn is dan voor parkeren. Gezien die lijn er niet is moet je bij afwezigheid van geparkeerde auto's dus zoveel mogelijk rechts.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door Lieve »

Ik vraag dat omdat we onlangs telkens voorbij een geparkeerde wagen terug naar rechts gingen en de auto vlak achter ons deed dat niet
en dus leek het telkens of hij ons zou gaan voorbijsteken.
Voelde echt wel vervelend :(
Aan een geparkeerde auto pink ik en ga naar links voor de achter-mij-rijdende auto. Dit doe ik tekens opnieuw tot het einde van die baan.
Op het examen zou de examinator mij dan niet opmerken dat ik de achterligger hinder?
Zou het wijs zijn om te vertragen en die wagen mij te laten inhalen? Of behoud ik beter mijn eigen snelheid?

Nog een extra vraagje: dat terug naar rechts gaan vanaf welke opening moet dat? Wanneer er plaats is voor 4 of 5 of 6... auto's?
groetjes, Lieve
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door ebo »

dat terug naar rechts gaan vanaf welke opening moet dat? Wanneer er plaats is voor 4 of 5 of 6... auto's?
Dat is niet echt ergens bepaald, als afstand dus. Moet je dus als bestuurder zelf inschatten. In principe is het "zodra mogelijk..."
Zou het wijs zijn om te vertragen en die wagen mij te laten inhalen? Of behoud ik beter mijn eigen snelheid?
Ook hier is geen sluitend antwoord op.
Als jij op dat moment beoordeeld dat de achterligger jou inhaalt moet je hem toelaten dat te beeindigen vooraleer je terug naar links gaat.
Dus rechts achter de volgende geparkeerde auto wachten tot de achterligger voorbij is en je bent ingehaald.
Op een examen zou ik dat doen als de achterligger inderdaad "vlak achter ons" rijdt.

Is hij echter nog redelijke afstand achter en beoordeel je dat hij je niet inhaald en je naar links kan uitwijken zonder hem te hinderen dan kan je doorrijden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door Inazuma »

De uitzondering om niet zo rechts mogelijk te moeten rijden , is er in dit geval enkel wanneer de verkeersdrukte dat rechtvaardigt :!:

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;


De rijbaan is hier wel binnen de bebouwde kom, maar is niet in rijstroken verdeeld.
Men kan hier dus ook niet de meest geschikte rijstrook gaan volgen (Art 9.4.1° ) ...



Het bord F19 Afbeelding is hier overigens ten onrechte geplaatst.

Dit is een rijbaan met eenrichtingsverkeer, geen WEG met eenrichtingsverkeer.

12.6. Verkeersbord F19. Openbare weg met éénrichtingsverkeer.

2° Het verkeersbord F19 mag niet geplaatst worden indien het verbod opgelegd door het verkeersbord C1 niet het geheel van de openbare weg betreft.


ALS er al een C1 Afbeelding geplaatst is aan de andere kant, staat die - ook weer onterecht - bij het weggedeelte dat dan links gelegen is, en betreft deze dus niet het geheel van de weg.


Gent is een totaal fiasco op het gebied van naleving van de regelgeving inzake de plaatsing van verkeerstekens.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 02 mei 2012, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Ik vraag dat omdat we onlangs telkens voorbij een geparkeerde wagen terug naar rechts gingen en de auto vlak achter ons deed dat niet
dus leek het telkens of hij ons zou gaan voorbijsteken.
Zou het wijs zijn om te vertragen en die wagen mij te laten inhalen? Of behoud ik beter mijn eigen snelheid?
Dit is het soort weg waar men beter ineens een parkeerzone langs de rand zou leggen, zodat men niet telkens naar rechts zou moeten , of rijstroken aanleggen ...


ALS de achterligger je begint in te halen, of lijkt te willen gaan inhalen, moet je hem dat wel laten doen !
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door de rijprof »

Als ik aan de hand van de foto mag beoordelen, ziet het er mij uit dat je daar met al die geparkeerde auto's niet veilig kan inhalen. Je moet in principe zo rechts mogelijk rijden, maar hou anderzijds genoeg zijafstand van de geparkeerde auto's (ongeveer 1 meter).

Wanneer er slechts een klein gedeelte is waar geen geparkeerde auto's staan, is het beter om niet teveel naar rechts te gaan rijden als je onmiddellijk daarna opnieuw naar links moet opschuiven.
Blijf dan liever min of meer in rechte lijn rijden. (een beetje vergelijkbaar met onmiddellijk opnieuw inhalen).
Zou het wijs zijn om te vertragen en die wagen mij te laten inhalen? Of behoud ik beter mijn eigen snelheid?
Indien je aan een normale snelheid rijdt, zou ik niet teveel uiterst recht gaan rijden of vertragen om jouw achterligger uit te nodigen om je te laten inhalen, terwijl het daar te smal is. Je gaat jezelf onnodig in de problemen rijden.

Conclusie: rij niet te rechts als je onmiddellijk daarna opnieuw moet gaan uitwijken.
Tracht zachte rijlijnen te maken. Nodig de achterligger niet teveel uit om jou in te halen als het wat nipt wordt en blijf eerder rijden aan een normale snelheid.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door Lieve »

Dus voorbij een geparkeerde auto naar rechts pinken en een beetje naar rechts gaan (van uiterst links van de rijbaan naar midden op de rijbaan)
en aan de volgende geparkeerde auto naar links pinken om die voorbij te rijden?
Of zou het gewoon zonder te pinken kunnen?
groetjes, Lieve
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door de rijprof »

Als je min of meer in rechte lijn rijdt, hoef je niet te pinken.
Je zou verwarrende signalen kunnen uitsturen.
Lees nog eens even mijn vorig bericht.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: In enkel richtingstraat moet je dan ook rechts houden?

Bericht door Lieve »

OK.
't Is dus weer geen exacte wetenschap, maar aanvoelen nglv de situatie.
groetjes, Lieve
Plaats reactie