Rijden over fietspad om in te halen

Vraag hier tips en hulp van anderen.
mandy

Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door mandy »

Geachte,
In mijn boek van flor koninkcx staat er dat je op een fietspad mag rijden om een voertuig dat links afslaat langs rechts in te halen, op voorwaarde dat je de gebruikers van het fietspad niet hindert. Kan dit?

Dank bij voorbaat en groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

We hebben deze vraag toevallig juist behandeld in dit topic.

Het antwoord is: neen, je mag met een auto niet over het fietspad rijden in de langsrichting. Of je al dan niet fietsers hindert of in gevaar brengt, verandert hier niets aan (wel aan de bestraffing als je, ondanks het verbod, toch met een auto op het fietspad rijdt).

Onthoud het als volgt. Als jij een restaurant binnenkomt, dan ga je toch ook niet aan een tafel zitten waar een bordje "gereserveerd" op staat, ook niet eventjes omdat de gasten voor wie de tafel gereserveerd is, er nog niet zijn? Welnu, het fietspad is voorbehouden (gereserveerd) voor fietsen en tweewielige bromfietsen (in de bebouwde kom enkel bromfietsen klasse A).

Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn even de passage uit het boek van Flor Koninck te posten waarover je het had? Mogelijk is er een misverstand in het spel, dat we graag willen verhelpen.
mandy

passage flor koninckx

Bericht door mandy »

Ik heb dit terug gevonden in het hoofdstuk 'houding tegenover andere weggebruikers' met name de houding tegenover voetgangers, fietsers en bromfietsers. Op pagina 199 staat: 'op een fietspad dat op de rijbaan afgebakend is door een onderbroken witte streep mag je uiteraard niet stilstaan of parkeren. Je mag er wel op rijden om een voertuig dat links afslaat langs rechts in te halen, op voorwaarde dat je de gebruikers van het fietspad niet hindert.'
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

In het topic staat er dat er nu eindelijk duidelijkheid is. Ik geloof jullie wel en het meest voor de hand liggende antwoord is ook neen. Maar waarom staat dit dan in mijn handboek? Zou je zo vriendelijk willen zijn dit toch even na te kijken aub? dank u
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Je mag er wel op rijden om een voertuig dat links afslaat langs rechts in te halen, op voorwaarde dat je de gebruikers van het fietspad niet hindert.'
Deze regel staat nergens in het verkeersreglement.

In het verkeersreglement staat wel uitdrukkelijk dat je op een fietspad niet mag rijden.

Als je op een examenvraag antwoordt dat het mag (omdat het in het boek van Flor staat), dan is het antwoord wel fout, want op het examen volgen ze de echte verkeersregels.

Wat Flor misschien bedoelt is dat sommige politiemannen het misschien door de vingers zullen zien.
mandy

Bericht door mandy »

Ok bedankt, ik zal onthouden dat het niet mag.
groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Goed nieuws: de Flor weet intussen wel beter.

Surf naar http://www.traffix.be/.Kies als taal Nederlands.Kies "Vraag en Antwoord".Kies "Verkeerswetgeving".Klik op "Volgende" tot je bij de vragen 81-90 komt.Klik op vraag 81 en lees het antwoord.
Quote: Neen dat mag niet.

Vroeger kon daarover nog discussie bestaan, omdat het verkeersreglement voorziet dat (onder bepaalde voorwaarden) men bij het inhalen gebruik mag maken van de gelijkgrondse berm. En het was niet duidelijk of een gelijkgronds gelegen fietspad al dan niet als een berm kon beschouwd worden.

Maar nu is een definitie van de term "gelijkgrondse berm" in het verkeersreglement opgenomen, en het staat nu vast dat een fietspad geen gelijkgrondse berm is en ook geen deel uitmaakt van de rijbaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dus Flor schrijft in zijn boek dat het mag en op zijn site dat het niet mag.

Dat is het nadeel van handboeken. Als er per vergissing iets foutief in staat, kan je het niet meer verbeteren.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Tenzij je natuurlijk in het handboek de raad geeft om geregeld even bijwerkingen en errata te raadplegen op de website van de auteur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: passage flor koninckx

Bericht door digital »

mandy schreef: 'op een fietspad dat op de rijbaan afgebakend is door een onderbroken witte streep mag je uiteraard niet stilstaan of parkeren. Je mag er wel op rijden om een voertuig dat links afslaat langs rechts in te halen, op voorwaarde dat je de gebruikers van het fietspad niet hindert.'
Quote: Art 74: Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
Het is dus geen fietspad.
Quote: Art 75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
1° een witte, doorlopende streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden om deze beter zichtbaar te maken.
Quote: Art 75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.
Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
Het is dus ook geen aanduiding van de rand van de rijbaan.
Quote: Art 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Je MOET er zelfs over rijden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Op de keper beschouwd heeft digital natuurlijk gelijk, en het is belangrijk een situatie correct weer te geven in verkeersaangelegenheden.

Ik vermoed echter dat het wel degelijk om een fietspad gaat dat door twee evenwijdige witte onderbroken strepen afgebakend is, en Mandy het enkel over die ene witte onderbroken streep aan de kant van de rijbaan had. Klopt dat, Mandy?

@ digital:
Voor politieagenten ben ik zéér streng, maar voor leerlingen is er de mantel der liefde.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: verduidelijking

Bericht door digital »

mandy schreef: ja mijn bericht hierboven is precies wel een beetje onduidelijk. Ik bedoel dus dat er geschreven staat dat het om een fietspad gaat dat afgebakend is door een onderbroken witte streep. En erlangs staat een foto met een rijbaan afgebakend aan beide kanten met een witte onderbroken streep en een witte doorlopende streep. Sorry als ik hierdoor jullie in verwarring gebracht heb. Had dat zelf ook niet opgemerkt totdat digital dat schreef. Maar zou iemand me nu kunnen zeggen of je hier dan wel op mag rijden? wat is dan het verschil? ik kan er niet meer aan uit...
Ik heb de foto wel degelijk gecontroleerd. Het is geen fietspad omdat het afgebakend is door één onderbroken streep.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

mandy schreef: Nog even iets voor digital: dat vind ik toch maar raar. Waarom staat er dan 'een fietspad dat afgebakend is door...' als het geen fietspad is? En je 'moet' er op rijden is toch ook niet logisch?
Dit is een fout in het boek. Je moet het eigenlijk beschouwen als een fietssuggestiestrook. De wegbeheerder heeft daar bewust geen fietspad van gemaakt omdat anders 2 voertuigen elkaar niet kunnen kruisen zonder een overtreding te begaan. De weg is hiervoor niet breed genoeg.

Laatst aangepast door digital op Za Jul 09, 2005 11:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: hartelijk bedankt allemaal!

Bericht door digital »

mandy schreef: Ah ok. Waarschijlijk diep ik de dingen weer te fel uit. maar door uit verschillende bronnen te leren raak ik soms wel in de war. Zo las ik in mijn boek van flor dat een praatpaal nooit verder als 1 km verwijderd was en in mijn oefenboek was het 2 km. Maarja hopen dat ze dat dan maar niet vragen he
Wees gerust, dit is ook geen examenvraag. Blijkbaar willen de auteurs van de boeken duidelijk maken dat je geen conditie hoeft te hebben om 10 km te wandelen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Mandy,

Kijk eens even vooraan in je boek van welk jaar dit is?
Plaats reactie