Rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Jeroen-Xtreme schreef:@Inazuma: Ik heb hier het geld niet voor het rapen, zou gek zijn nu een motor te kopen om "te leren" rijden
Dat is allesbehalve gek.
De kans dat het ding een keer omvalt in je leerperiode is aanzienlijk - en je leerperiode zal langer zijn dan de tijd om je rijbewijs te halen ...

Maar weinige beginners hebben het lef om met een nieuwe en/of dure motor de maneuvers te gaan oefenen.
Zonde als die platgaat .

Niemand zegt dat dat een geweldig goeie, (bijna) nieuwe, dure motor moet zijn.
Gewoon eentje die technisch nog in orde is, maar waar je geen zonde van hoeft te maken als er een bluts bij in de tank komt of de voetsteuntjes kadul staan.
Je zou dan kunnen zeggen, blijf dan met die beperkte motorfiets rijden, allemaal mooi en wel maar dan ben je ook weer al een x aantal jaar verder en ben je al helemaal uitgekeken op je -25kw motorfiets.
Uitgekeken is ook maar relatief.
37pk voor pakweg 300 kg (motor + motard + pak + helm) is 8.1 kg/pk.
Een auto van 1500kg heeft voor dezelfde verhouding tussen gewicht en vermogen een niet onaardige 185 pk nodig.

Na X-aantal jaar is je (financiële) toestand ook weer wat veranderd, en komen er ongetwijfeld meer mogelijkheden open liggen.
Het feit is dat de meeste ongelukken niet worden veroorzaakt door motorrijders zelf maar door de onoplettendheid van andere bestuurders.
De meeste ongevallen waarin meerdere partijen betrokken zijn.
Er zijn echter ook een hoop eenzijdige motorongevallen.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Rijbewijs A

Bericht door wooter »

Oh, en er ook even op wijzen dat je je met 25 kw ook perfect dood kan rijden.

De meeste motorrijders raken in een ongeval betrokken door een onoplettendheid van een andere weggebruiker die de motorrijder niet zag rijden. Het feit dat heel wat motorrijders snel merken dat je eenvoudig doorheen de kleinste gaatjes in het verkeer kan rijden, verbetert de zichtbaarheid niet. Daarbovenop nog de beperkte rijervaring met eender welk gemotoriseerd voertuig dat met het normale verkeer deelneemt en motorrijden wordt al wat veel voor iemand van 21. Het kan lijken dat je op je 21ste met 3 jaar ervaring en jaren ervaring op fiets en brommer al veel gezien hebt, maar dat is pertinent onwaar :).

Maar leeftijd en vermogen zijn twee arbitraire bepalingen. Iemand van 24 kan even goed nog nooit gereden hebben, en zoals ik net zei kan je je perfect dood rijden met 25kw terwijl andere motoren met meer dan 100pk sloom kunnen aanvoelen.

Een oefenmotor kopen is zeker een goed idee. Ik heb de opleiding en het rijexamen volledig met de rijschool gedaan, maar heb het eerste jaar met een slomere 600cc van 70pk rondgereden die ik voor weinig geld ergens had gevonden. En neem sloom maar met een flinke korrel zout, want zoiets trekt nog altijd harder op dan het merendeel van het verkeer.
klaas

Re: Rijbewijs A

Bericht door klaas »

neem nu alsj met je eigen motor gaat om uw lessen te volgen..
aan wat moet uw moto dan allemaal voldoen?
weet wel dat <=25kW maar kwil bedoelen naar reflectoren, pinkers, spiegels, claxon,..?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs A

Bericht door Benny Stinkens »

Met je eigen motorfiets lessen volgen gaat niet, ik neem aan dat je bedoelt met je eigen motorfiets examen afleggen :?:
Hij moet in dit geval gewoon aan de technische eisen voldoen.
Deze kan je vinden op: http://wegcode.be/secties/kb/kb-101074" target="_blank
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Hey jongens,

Hier ben ik weer na 1 jaar :)
Het is ondertussen bijna zover, in januari ben ik 21 jaar.

Ik zou meteen van zo snel het kan na januari mijn lessen willen nemen.
Ik opteer van meteen van 6u + 2u te doen zodat ik met de motor van de rijschool meteen mijn praktijk kan doen aangezien ik nog geen motor heb. Zo dan heb ik tegen volgende lente/zomer mijn vast A+ rijbewijs.

Nu heb ik nog 1 vraagje, mocht ik nu deze week al voor mijn theorie gaan voor mijn rijbewijs A en dan gewoon op mijn 21 jaar mijn lessen nemen dan heb ik toch het A+ rijbewijs he? Of moet ik voor mijn theorie ook wachten tot mijn 21 jaar om het onbeperkt rijbewijs te behalen?

Hoelang blijft die theorie geldig voor ik mijn lessen gedaan heb? Want als ik nu theorie doe kan het misschien nog 3 maand duren alvorens ik mijn lessen kan doen.

Ik hoor het graag!

Groetjes Jeroen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs A

Bericht door de rijprof »

Slagen voor theorie is 3 jaar geldig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

de rijprof schreef:Slagen voor theorie is 3 jaar geldig.
Bedankt!
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Theorie vandaag gaan doen, deze is al binnen. :wink:
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jesse »

En je zou je motorrijbewijs nog sneller kunnen hebben als je denkt.
Ik had mijn theoretisch examen afgelegd en 48 dagen later had ik mijn vast A rijbewijs (wel <25kw).

Veel succes!
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Plaats reactie