winterbanden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
marit2

winterbanden

Bericht door marit2 »

In mijn theorie boek staat dat spijkerbanden (=winterbanden veronderstel ik) toegelaten zijn van 1 november tot 31 maart, bij de oefenvragen staat er echter van 1 oktober tot 30 april...
Wat is nu juist? :?

groetjes
michiel1551
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:01

Re: winterbanden

Bericht door michiel1551 »

marit2 schreef:In mijn theorie boek staat dat spijkerbanden (=winterbanden veronderstel ik) toegelaten zijn van 1 november tot 31 maart, bij de oefenvragen staat er echter van 1 oktober tot 30 april...
Wat is nu juist? :?

groetjes
geen idee maar spijkerbanden zijn niet hetzelfde als winterbanden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: winterbanden

Bericht door Stefan Peeters »

Het Technisch Reglement zegt hierover:
Artikel 1
De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart.


Voor de voorwaarden bij het gebruik van spijkerbanden kan je hier terecht.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: winterbanden

Bericht door Gast »

hoi! heb net het proefexamen gemaakt (hoofdstuk over voortuigen is niet mijn sterkste kant, geef ik toe!) één van de 9 vragen die ik fout had ging over winterbanden. in de theorie staat dat ze het hele jaar mogengebruikt worden, maar enkel aangeraden door fabrikant van die tot die datum. waarom wordt dan de vraag geformuleerd: wanneer zijn winterbanden toegelaten??
merci!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: winterbanden

Bericht door GRO »

Als je een probleem hebt met een vraag, wil je dan het nummer van de vraag vermelden of een beeldafdruk.
Het is moeilijk te antwoorden als we niet exact weten over welke vraag het gaat en hoe ze gefromuleerd is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door de rijprof »

Winterbanden is iets anders dan spijkerbanden.

Met winterbanden mag je volgens het verkeersreglement altijd rijden (winter, lente, zomer en herfst)
alleen dat de fabrikant het afraadt om er ook mee te rijden als de gemiddelde temperaturen boven de 6 graden liggen omwille van extra slijtage. Winterbanden hebben een soepelere rubber samenstelling en daarom gedagen ze zich beter op gladdere ondergrond, maar verslijten veel sneller.

Met spijkerbanden mag je volgens het verkeersreglement enkel rijden van 1 november tot 31 maart. Spijkerbanden hebben, zoals het woord zegt, spijkers om op bevroren ondergrond een betere grip te verkrijgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: winterbanden

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Met winterbanden mag je volgens het verkeersreglement altijd rijden (winter, lente, zomer en herfst)
Op voorwaarde dat hun snelheidsindex voldoende hoog is :!:

Is dat niet het geval, dan mogen ze op een voertuig van de categorie M1 wel gebruikt worden, en wel tussen 1 oktober en 30 april ...


Artikel 34. Lucht- en cushionbanden
§3.
1° Volgende voorschriften zijn van toepassing op de banden die gemonteerd zijn op voertuigen van categorie M1.

De montage van banden van het type M + S (deze aanduiding bevindt zich op de band) waarvan de snelheidscategorie overeenkomt met een lagere snelheid dan die van de origineel gemonteerde banden, zijn toegelaten. In dat geval zal de rijsnelheid aangepast zijn aan deze lagere limiet.

Ter herinnering zal een plaatje met deze limietsnelheid binnenin het voertuig aangebracht worden, op een voor de bestuurder goed zichtbare plaats.
Dat plaatje mag ook gekleefd blijven als banden gemonteerd werden met een hogere snelheidsindex.

Bedoelde banden zijn slechts toegelaten gedurende de periode van 1 oktober tot 30 april.

De bepalingen van dit punt zijn niet van toepassing voor banden van het type M+S met een snelheidscategorie waarvan de overeenstemmende snelheid groter of gelijk aan de voor het voertuig bepaalde maximale snelheid.
Pieter VDB

Re: winterbanden

Bericht door Pieter VDB »

Hallo allemaal,

Ik was aan het zoeken op Google naar info over winterbanden.
Zo kwam ik op dit forum.

Interessante waar heel info op staat.

http://winterbandentest.be" target="_blank

Groetjes hopelijk zijn jullie er iets mee!

marit2 schreef:In mijn theorie boek staat dat spijkerbanden (=winterbanden veronderstel ik) toegelaten zijn van 1 november tot 31 maart, bij de oefenvragen staat er echter van 1 oktober tot 30 april...
Wat is nu juist? :?

groetjes
Gast

Re: winterbanden

Bericht door Gast »

spijkerbanden (=winterbanden veronderstel ik)
Spijkerbandm zijn geen winterbanden
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: winterbanden

Bericht door Jesse »

Winterbanden worden best gebruikt bij temperaturen onder de 7 graden. Vanaf die temperaturen blijft een winterband nog soepel en een zomerband zal al heel wat harder zijn.

Ze hebben ook aangepast profiel voor meer grip, zodat de remafstand aanzienlijk minder is als bij het gebruik van zomerbanden.
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Plaats reactie