Enkele verwarrende zaken

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door de rijprof »

wat bedoel je met "van richting veranderen".
Niet rechtdoor rijden, afslaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door Inazuma »

Vraagje schreef:wat bedoel je met "van richting veranderen".
"afslaan"
wat dan weer volgens mij niet mag aangezien ik nog nooit iemand op de busstrook aan de Dampoort in Gent heb zien rijden:
Afbeelding
De bussen gaan daar ook in de fout, zij dienen verplicht de rijstroken te volgen die aangegeven zijn met de pijlen rechtsaf.
(kant Antwerpsesteenweg zijn die pijlen wel aangebracht op de busstrook)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:De bussen gaan daar ook in de fout, zij dienen verplicht de rijstroken te volgen die aangegeven zijn met de pijlen rechtsaf.
Wat de busstrook -althans naar de letter van de wet- dus ineens zinloos maakt ....

Enerzijds heb je rijstroken met pijlen op het wegdek die de rijstrook aanduiden die je moet volgen om in de aangeduide richting verder te rijden op het kruispunt. Anderzijds stelt de wegcode dat je de bustrook mag volgen om van richting te veranderen op het kruispunt. En dat wie rechts wil afslaan, rechts hoort te houden. Een typisch dubbelzinnige situatie waar de wegcode nog geen rekening mee gehouden heeft.

Hoog tijd om er eens korte metten mee te maken.
Inazuma schreef: (kant Antwerpsesteenweg zijn die pijlen wel aangebracht op de busstrook)
Wat het dan weer dubbelzinniger maakt voor andere bestuurders. Zij mogen immers de busstrook volgen om van richting te veranderen. En pijlen op het wegdek duiden de rijstrook aan, die je moet volgen om op het kruispunt in een bepaalde richting verder te rijden.

Daar zit je dan (als ik 't goed begrijp), met een rechts gelegen busstrook mét pijlen op het wegdek....

Zoals ik hierboven al stelde: hoog tijd om er eens korte metten mee te maken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie