PARKEREN

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
smustie

PARKEREN

Bericht door smustie »

Is parkeren in een goot toegestaan ?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: PARKEREN

Bericht door GRO »

Dat mag.

Waarschijnlijk heb jij ons praktijkboek nog niet doorgenomen. Dat staat daar allemaal in uitgelegd.

DOWNLOAD ONS PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (info)

Afbeelding

Zie ook dit:
UITLEG OVER PARKEREN
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: PARKEREN

Bericht door jurgends »

Bij Wegcode.be is men het daarmee blijkbaar niet eens.
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... in-de-goot" target="_blank

Persoonlijk zou ik ze gelijk geven omdat de goot idd niet bedoeld is om in te rijden, maar dat het in praktijk niet veel uitmaakt.
Of is er een (nieuwe) regel die wel duidelijk zegt dat dit mag?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PARKEREN

Bericht door de rijprof »

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

3° in één enkele file.
= zo dicht mogelijk naast de boord
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: PARKEREN

Bericht door jurgends »

@de rijprof
1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;
Het gaat hierover of de goot onderdeel is van de rijbaan of niet, deze regel die je aanhaalt zegt dan enkel dat je ofwel exact naast ofwel altijd in de goot moet parkeren, toch?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: PARKEREN

Bericht door GRO »

Jongeren stellen op dit forum deze vraag omdat ze willen weten wat ze tijdens het praktijkexamen mogen of niet mogen doen.

Antwoord: het mag.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PARKEREN

Bericht door de rijprof »

Het gaat hierover of de goot onderdeel is van de rijbaan of niet, deze regel die je aanhaalt zegt dan enkel dat je ofwel exact naast ofwel altijd in de goot moet parkeren, toch?
Maakt de goot deel uit van de rijbaan? Ik denk het wel. Wat zou het anders zijn?
De rijbaan eindigt waar de boordsteen begint.
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht
. Je kan en mag de goot gebruiken.
In de nogal smalle straat waar ik woon moet ik zelfs de goot gebruiken als er een tegenligger mij wil kruisen.

Zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan betekent zoveel mogelijk aan de kant maar net niet op de trottoir, dus in de goot.

Sommige examinatoren hanteren de norm dat je op minder dan 30 cm van de boord moet parkeren. Dat is meestal in de goot.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: PARKEREN

Bericht door bert.covens »

Bovendien, hoor je in beginsel niet op de rijbaan te parkeren. Maar wel op de berm. ttz: In de bebouwde kom op de gelijkgrondse berm, en buiten de bebouwde kom op eender welke berm. Pas wanneer de berm te smal is (bvb omdat er voetgangers er gebruik van moeten maken en er geen begaanbare strook van 1,5 m over blijft), ga je je voertuig pas geheel of gedeeltelijk op de rijbaan moeten opstellen. Is er geen bruikbare berm, dan moet je je voertuig volledig op de rijbaan parkeren.

Twee. Als de goot geen onderdeel van de rijbaan zou zijn, waarvan zou de goot dan wél deel uitmaken? Zeker niet van he trottoir, en van de berm al evenmin.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie