Voorlopig Rijbewijs B, gepakt door vrienden vervoeren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ianraes11

Voorlopig Rijbewijs B, gepakt door vrienden vervoeren

Bericht door Ianraes11 »

Hallo,
Mijn verhaal,
Ik heb een voorlopig rijbewijs B (18 maanden) dus 20u rijschool, op een avond belden 3 vrienden dat ze hun bus gemist hebben. Ik woon dicht van die bushalte en het was een kalme dinsdag avond (21.00)-u) en wou hen helpen. Ik ging hen het dorp verderop brengen. Na 200 meter was er namelijk een politie controle, ze hebben mijn papieren gecontroleerd en een PV opgestelt voor het vervoeren met een voorlopig rijbewijs B. Ik heb wat opgezochte de laatste 2 dagen wat mijn sanctie zal zijn, op het internet heb ik dus gevonden dat mijn boete 275-2750 euro zal liggen. Het is een zware boete, maar ik zal er wel voor opdraaien, mijn vrienden helpen deze boete ook te betalen. Het is onze domme fout en we zijn er uit geleert. Nu, ik heb al in mijn omgeving een paar keer gehoort dat ik een rijverbord van 3 jaar erbij zal krijgen. Op het internet is dat nergens te vinden dat ik deze sanctie zou erbij krijgen.
Weet iemand iets meer? Het zou een grote help zijn!
Alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorlopig Rijbewijs B, gepakt door vrienden vervoeren

Bericht door GRO »

Wat jij gedaan hebt is passagiers vervoeren zonder dat je daarvoor een geldig rijbewijs hebt.

De uiteindelijke boete zal van de uitspraak afhangen.
Bij een veroordeling komen daar nog de gerechtskosten en een verplichte bijdrage van 137,5 euro aan het fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden bovenop. Dergelijke veroordeling komt bovendien op je strafblad.

Meer uitleg vind je in het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online P.40

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER

Afbeelding
Ianraes11

Re: Voorlopig Rijbewijs B, gepakt door vrienden vervoeren

Bericht door Ianraes11 »

Zal er een veroordeling volgen? De kans is klein, niet?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig Rijbewijs B, gepakt door vrienden vervoeren

Bericht door Inazuma »

Ianraes11 schreef:Nu, ik heb al in mijn omgeving een paar keer gehoort dat ik een rijverbord van 3 jaar erbij zal krijgen. Op het internet is dat nergens te vinden dat ik deze sanctie zou erbij krijgen.
Hoe gek het ook mag zijn, er is GEEN verval van het recht tot sturen voorzien voor het overtreden van de voorwaarden inzake de scholing.

Je moet bij vervolging zeker zien dat je niet vervolgd wordt voor Artikel 30 §1 (rijden zonder rijbewijs), maar correct volgens Art 30 §2 (overtreden van de bepalingen inzake de scholing) van de verkeerswet.
Vervolgt men je toch voor Art 30§1, advocaat verzet laten aantekenen tegen de klassering van de overtreding !

Zal er een veroordeling volgen? De kans is klein, niet?
Vervolging is hier het normale gevolg.
De kans voor vervolging en veroordeling is dus groot.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig Rijbewijs B, gepakt door vrienden vervoeren

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Wat jij gedaan hebt is passagiers vervoeren zonder dat je daarvoor een geldig rijbewijs hebt.
Neen, de voorwaarden voor de scholing zijn overtreden ...
Vraagsteller heeft een (voorlopig) rijbewijs.
Plaats reactie