Hondje in de auto

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Hondje in de auto

Bericht door Benny Stinkens »

Een vriend van mij had de vraag of een (klein) hondje achter los in de auto mag plaatsnemen

Dat hij niet in een kinderstoeltje hoeft plaats te nemen wist ik al maar hoe zit het met de veiligheid als je zo een klein ding op vier poten meeneemt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hondje in de auto

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Een vriend van mij had de vraag of een (klein) hondje achter los in de auto mag plaatsnemen
Een hond is geen bestuurder, geen passagier, bijgevolg is het is lading.


Algemeen moet de bestuurder steeds zijn voertuig kunnen besturen :
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

en mag hij daarbij in het bijzonder niet gehinderd worden door de lading :

45.1. De lading van een voertuig moet zodanig geschikt en zo nodig vastgemaakt, overdekt worden met een dekzeil of met een net dat ze:

1° de zichtbaarheid van de bestuurder niet kan hinderen
2° geen gevaar voor de bestuurder, de vervoerde personen, en de andere weggebruikers kan vormen
(...)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Binnen de 5 minuten antwoord als dit geen sneldienst is
Quote: Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Hier had ik ook al aan gedacht maar volgens mij slaat dit eerder op het feit dat ik de dieren die ik bestuur goed in de hand moet hebben.
Quote: Een hond is geen bestuurder, geen passagier, bijgevolg is het is lading.
Niet aan gedacht dat dit wel eens als lading kon bekeken worden maar het zal waarschijnlijk wel juist zijn.

Dus moeten we eigenlijk melden dat we alle dieren in een doos of speciale kooi moeten steken alvorens we ze mogen vervoeren
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Binnen de 5 minuten antwoord als dit geen sneldienst is
Quote: Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Hier had ik ook al aan gedacht maar volgens mij slaat dit eerder op het feit dat ik de dieren die ik bestuur goed in de hand moet hebben.
Dat is ook zo - maar van het moment dat de hond je verhindert je voertuig goed in de hand te hebben ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Voor het dier zelf verkies ik een harnasje met een band die in het slot van een veiligheidsgordel of, beter nog, aan een ISO-fix bevestiging kan vastgemaakt worden.

Een uitvoerige vergelijking van de verschillende mogelijkheden vind je op de website van de ADAC.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote:
Dat is ook zo - maar van het moment dat de hond je verhindert je voertuig goed in de hand te hebben ...
Quote: Voor het dier zelf verkies ik
Even voor de duidelijkheid mijn vraag gaat niet over wat ik het beste verkies of Als mijn hondje .....

Maar gewoon over de wet: dus eigenlijk is de vraag Als mijn hondje braaf blijft zitten mag het dan los in de auto of moet ik dan nog een harnasje, doos, kooi of iets anders volgens de wet gebruiken.

Ik weet dat het niet verstandig is omdat ik ook niet kan garanderen dat dat beestje braaf blijft zitten
Maar mijn vraag is dus niet wat het verstandigste is maar wat de wet erover zegt
Moet ik het nu vastleggen of mag ik naar mijn eigen (gezond ) verstand handelen en het dus ook los vervoeren in mijn auto.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Een piepkleinhondje wordt aanzien als lading en moet ik dus als lading zijnde ervoor zorgen dat dit diertje niet door mijn voorruit kan vliegen (moet al een straf beest zijn om door een gelaagde ruit te geraken)
Ik citeer uit Uitweg nr. 51:
Quote: De impact bij een aanrijding met een snelheid van 50 km/ uur komt overeen met 35 maal het gewicht van de persoon. Zo verandert een kind van 25 kg in een massa van bijna 900 kg. Een volwassen persoon van 75 kg wordt dan vergelijkbaar met een massa van meer dan 2,5 ton.
Zelfs een hondje van slechts 5 kg heeft bij een snelheid van 50 km/h al een impact van 5 kg x 35 = 175 kg. Aangezien de impact recht evenredig is met het kwadraat van de snelheid, bedraagt de impact van dat hondje bij 100 km/h 175 kg x 4 = 700 kg.

Zou een gelaagde voorruit daartegen bestand zijn? Om nog maar te zwijgen van het risico dat die 700 kg niet tegen de voorruit, maar tegen je hoofd terechtkomen.
Benny schreef: Maar als iemand een handtas op de achterbank plaatst die 2 keer zo groot is als het hondje
Met zo een handtas los in het interieur vertrek ik niet. Die hoort in de bagageruimte.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Met zo een handtas los in het interieur vertrek ik niet. Die hoort in de bagageruimte.
Dit is het antwoord waarop ik aan het wachten was

Dus even sammenvatten:
Dieren hoe klein dan ook best behandelen als lading (niet in de koffer steken maar wel vastleggen)

Andere dingen dus wel in de bagageruimte plaatsen want elk los voorwerp kan dus inderdaad zeer gevaarlijk worden
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Alle voorwerpen of dieren wat in het voertuig niet is vastgemaakt dat bij bv. bruusk remmen, etc... in beweging zal komen kan worden beboet. Als je dit artikel te nauw neemt dan zou 99 % van de weggebruikers in fout zijn, ikzelf ook.

Persoonlijk zou ik enkel het artikel 45.1 weerhouden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Patte schreef: Alle voorwerpen of dieren wat in het voertuig niet is vastgemaakt dat bij bv. bruusk remmen, etc... in beweging zal komen kan worden beboet. Als je dit artikel te nauw neemt dan zou 99 % van de weggebruikers in fout zijn, ikzelf ook.

Persoonlijk zou ik enkel het artikel 45.1 weerhouden.
Nog even vermelden dat losliggende voorwerpen in een wagen voor ernstig persoonlijk letsel kunnen zorgen als ze een airbag doorboren.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Even voor de duidelijkheid mijn vraag gaat niet over wat ik het beste verkies of Als mijn hondje .....

Maar gewoon over de wet: dus eigenlijk is de vraag Als mijn hondje braaf blijft zitten mag het dan los in de auto of moet ik dan nog een harnasje, doos, kooi of iets anders volgens de wet gebruiken.
AR 45, dat Inazuma reeds aanhaalde, is terzake overduidelijk:
Quote: AR 45.1. De lading van een voertuig moet zodanig geschikt en zo nodig vastgemaakt, overdekt worden met een dekzeil of met een net dat ze:

...
2° geen gevaar voor de bestuurder, de vervoerde personen, en de andere weggebruikers kan vormen
Zonder enige voorzorgsmaatregel te treffen, voldoe je niet aan deze verkeersregel, aangezien je er niet voor zorgt dat de hond geen gevaar kan vormen.

Als bij een aanrijding de hond door de voorruit op de weg terecht komt, bega je op dat ogenblik ook nog een overtreding tegen:
Quote: AR 7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
en eventueel ook nog tegen:
Quote: AR 7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
Indien een bevoegd persoon vaststelt dat je AR 45.1 niet naleeft, kan hij volgend artikel toepassen:
Quote: AR 59.7. Bij overtreding van de bepalingen van de artikelen 45 en 46 van de voorwaarden van de overeenkomstig artikel 48 verleende vergunning, moet de bestuurder zijn voertuig afladen, uitspannen of bergen in de dichtsbijgelegen plaats, zoniet zal het voertuig opgehouden worden.

Dit is ook het geval bij overtreding van de bepalingen van het technisch reglement van de auto's betreffende het hoogste toegelaten gewicht of het gewicht in beladen toestand van de voertuigen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

ok ik schreef dus al dat Inazuma zijn uitleg best aanvaardbaar is maar hier kunnen we dus wel oneindig over verder gaan.

Een piepkleinhondje wordt aanzien als lading en moet ik dus als lading zijnde ervoor zorgen dat dit diertje niet door mijn voorruit kan vliegen (moet al een straf beest zijn om door een gelaagde ruit te geraken )

Maar goed er zijn nog andere gevaren waardoor ik dus inderdaad dat beestje best als lading behandel.
Maar als iemand een handtas op de achterbank plaatst die 2 keer zo groot is als het hondje zou die dan ook maar eens best nadenken wat die met deze lading moet doen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie