Van voorlopig Rijbewijs 36Mnd naar voorlopig Rijbewijs 18Mnd

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
mimi1701ap16
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2011, 15:09

Van voorlopig Rijbewijs 36Mnd naar voorlopig Rijbewijs 18Mnd

Bericht door mimi1701ap16 »

Ik heb al een paar onderwerpen bekeken en geanalyseerd, maar nu heb ik ook een vraag.

Ik heb al enige tijd mijn Voorlopig Rijbewijs 36 maand, maar door omstandigheden heb ik nauwelijks tijd om te oefenen met mijn begeleider. We zijn tot een overeenkomst gekomen om mijn Voorlopig Rijbewijs 36 om te zetten door 20u praktijklessen te volgen.

Nu mijn Vraag: Wordt mijn Voorlopig Rijbewijs 36 Maand omgezet naar een van 18 maand? Wat gebeurt er dan met die van 36 maand, wordt die vervangen door die van 18 maand door naar het gemeentehuis te gaan en een van 18 maand aan te vragen na mijn 20u praktijklessen in de rijschool?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Van voorlopig Rijbewijs 36Mnd naar voorlopig Rijbewijs 18Mnd

Bericht door GRO »

Je moet minimum 20 uur praktijkles volgen in een erkende rijschool. Dan kan je een bekwaamheidsattest bekomen. Daarmee ga je naar het gemeentehuis een VR 18 maanden halen, op voorwaarde dat je theorie-examennog geen 3 jaar geleden is.

Als je het een eebtje handig aan boord legt, kan je theorie zelfs 5,5 jaar geldig zijn.

Dit en veel meer vind je uitgelegd in het praktijkboek van Gratis Rijbewijs online.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (info)

Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Van voorlopig Rijbewijs 36Mnd naar voorlopig Rijbewijs 18Mnd

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Als je het een eebtje handig aan boord legt, kan je theorie zelfs 5,5 jaar geldig zijn.
Men kan mits wat handigheid en het overschakelen tussen de modellen, bijna 6 jaar met een voorlopig rijbewijs rijden.
Maar de theorie blijft altijd maar 3 jaar geldig .
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Van voorlopig Rijbewijs 36Mnd naar voorlopig Rijbewijs 18Mnd

Bericht door Inazuma »

mimi1701ap16 schreef:Nu mijn Vraag: Wordt mijn Voorlopig Rijbewijs 36 Maand omgezet naar een van 18 maand?
Het voorlopige rijbewijs B van 36 maand met begeleider wordt dan vervangen door een ander van 18 maanden, zonder begeleider.
Wat gebeurt er dan met die van 36 maand,
Dat wordt ingehouden door de gemeente.
wordt die vervangen door die van 18 maand door naar het gemeentehuis te gaan en een van 18 maand aan te vragen na mijn 20u praktijklessen in de rijschool?
Ja, mits je het bekwaamheidsattest gekregen hebt van de rijschool na die 20 lesuren, en mits nieuwe pasfoto's en opnieuw betalen.

De uitreikingsdatum van je voorlopige rijbewijs B (36m) komt op het nieuwe voorl. rijbewijs B (18m) zodat je niet opnieuw 3 maanden moet wachten om praktijk examen te mogen doen.
mimi1701ap16
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2011, 15:09

Re: Van voorlopig Rijbewijs 36Mnd naar voorlopig Rijbewijs 18Mnd

Bericht door mimi1701ap16 »

Drukke tijd achter de rug, daarmee dat ik niet eerder kon antwoorden.

Ik ben dus van plan om in Augustus mijn 20u Rijopleiding via een Rijschool te doen.

Die Rijschool is wel gelegen in Vlaams-Brabant (Dilbeek) en ikzelf woon in Brussel (St-Jans-Molenbeek).

Maakt het dan uit waar ik mijn Praktijk ga doen (Brussel/Anderlecht of Dilbeek/Asse) of moet ik na mijn 20u-Opleiding in Asse/Dilbeek mijn Praktijk-Examen daar gaan afleggen omdat ik ook daar mijn 20-Uren Rijopleiding deed of mag ik dat zelf kiezen (om dus bijvoorbeeld toch in Brussel (Anderlecht) mijn Praktijk-Examen te gaan afleggen)?

Alvast Bedankt voor de Antwoorden! :)

Mvg
mimi1701ap16 :)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Van voorlopig Rijbewijs 36Mnd naar voorlopig Rijbewijs 18Mnd

Bericht door Wouter »

Het hangt ervan af hoe je examen gaat doen. Als je met je eigen wagen (en eigen begeleidend persoon) examen gaat doen, dat moet je in het examencentrum dat bevoegd is voor je woonplaats.

Als je examen aflegt met de rijschool, dan ga je in het centrum bevoegd voor de vestigingsplaats van de rijschool.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
mimi1701ap16
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2011, 15:09

Re: Van voorlopig Rijbewijs 36Mnd naar voorlopig Rijbewijs 18Mnd

Bericht door mimi1701ap16 »

Bedankt voor de Antwoorden! :)

Mvg
mimi1701ap16 :)
Plaats reactie