Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Wouter »

Epco schreef:Ik weet niet waarom jullie zo tegen moderne snufjes zijn. Ik geef toe dat men manueel ook nog moet kunnen parkeren, maar als je dit hebt, en het werkt heel erg goed en snel... waarom dan niet? Als ik zie hoe de gemiddelde chauffeur zijn wagen parkeert, zou het een goede zaak zijn moest iedereen dat hebben...
We zijn hier niet tegen de moderne snufjes hoor, het is heel mooi, en inderdaad zeer nuttig! Maar zoals ik eerder al zei, het zou gevaarlijk zijn niet meer van kandidaten te verwachten om op het examen even te laten zien dat ze ook zonder snufje kunnen. Uiteindelijk zegt de term "modern snufje" het zelf: de meeste wagens waarmee men gaat rijden beschikken nog niet over dit hulpmiddel!

En je geeft zelf nog meer bewijs dat het nodig is om "manueel" parkeren te blijven evalueren op het examen:
Epco schreef:Als ik zie hoe de gemiddelde chauffeur zijn wagen parkeert
Stel je voor wat er gebeurt, als "dat soort mensen" hun rijbewijs vanaf nu kan halen zonder ooit eens iet of wat te moeten leren parkeren! Het zal alleen maar erger worden... (tenzij ze natuurlijk eeuwig en drie dagen enkel en alleen met een wagen mét zo'n hulpsysteem gaan rijden, maar hoewel het in opmars is, is het nog niet voor morgen dat zoiets standaard zal zijn)

EDIT: merk op dat ik hier over het toelaten van dit systeem op het examen, in de toekomstige tijd spreek. (onbewust) Dat komt waarschijnlijk omdat ik stiekem nog altijd hoop dat het niet toegelaten zal zijn, maar aan de tekst van de folder te lezen vrees ik er wat voor.
Veel succes op het examen, en laat ons weten wat het verdict geworden is :wink:
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door bert.covens »

accer schreef:[EDIT: merk op dat ik hier over het toelaten van dit systeem op het examen, in de toekomstige tijd spreek. (onbewust) Dat komt waarschijnlijk omdat ik stiekem nog altijd hoop dat het niet toegelaten zal zijn


Let op. De wegcode stelt nog steeds dat:

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
.

Op zich is nog het bezit, noch het gebruik van dit snufje verboden.

Maar wanneer iemand nooit geleerd heeft, zelfstandig zijn voertuig te kunnen parkeren, zou dat mijns inziens wel eens een inbreuk hiertegen kunnen zijn.
accer schreef: maar aan de tekst van de folder te lezen vrees ik er wat voor.
Het zal mij in elk geval benieuwen of Goca een auto die voorzien is van dit snufje toelaat op het praktijkexamen. En of het voor de examinator zou volstaan wanneer de kandidaat er gebruik van zou maken bij het verplichte parkeermaneuver.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Wouter »

bert.covens schreef:Het zal mij in elk geval benieuwen of Goca een auto die voorzien is van dit snufje toelaat op het praktijkexamen.
Een auto voorzien van dit systeem zal wel toegelaten zijn zeker, da's nog niet hetzelfde als het gebruiken...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

@ iedereen,

De vraag is gesteld, het antwoord is gegeven.
We wachten nog op de feedback van onze gast Epco

En voor de rest wil ik iedereen vragen, om er rekening mee te houden dat dit geen discussie-forum is :idea:
Ik hoop dan ook dat ik het topic niet moet gaan sluiten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Inazuma »

Epco schreef:Lach er maar mee; eenmaal je het systeem goed kent parkeert het je snel, van de eerste keer, en altijd perfect in elke parkeerplaats.
Tot het mis gaat.
Of je in een andere auto rijdt zonder dit snufje, en het blik niet geparkeerd krijgt ...
Zelf op plaatsen die zo krap zijn dat je oorspronkelijk denkt dat het niet gaat lukken.
In dat geval mag je er niet parkeren.
Minimaal is 2m extra nodig om tussen 2 voertuigen te parkeren.
25.1.1°

Minstens 1 merk maakt er reclame mee dat hun snufje maar 0.8 m nodig heeft om geparkeerd te geraken.
Ik geef toe dat men manueel ook nog moet kunnen parkeren, maar als je dit hebt, en het werkt heel erg goed en snel... waarom dan niet?
Omdat niet de bestuurder, maar de technologie dan het examen aflegt.
De bedoeling is uiteraard dat de bestuurder laat zien dat hij kan parkeren, en niet de auto.
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Sebbe73 »

Ik snap OP toch niet zo goed; het feit dat hij die vraag hier komt stellen, wijst er toch op dat hij ook wel beseft dat er eigenlijk iets schort aan de regelgeving moest het worden toegelaten. Als je met een automaat het examen aflegt, krijg je een rijbewijs die enkel geldig is voor dergelijke auto's. Waarom? Omdat je nooit hebt leren schakelen, en het dus niet kan.

Als je dan leert parkeren en examen aflegt met behulp van zo'n systeem, dan heb je eigenlijk nooit manueel leren parkeren. Dan zou het ergens logisch zijn dat dezelfde beperking wordt opgelegd, zeker vermits parkeren zo'n essentieel onderdeel uitmaakt van zich in het verkeer begeven.

Akkoord, de technologie is leuk en tof en super, maar tot op het moment dat 80% van de auto's dit systeem hebben (en dan nog), vind ik het toch maar logisch dat je het ook zonder kan...

Soit, ben ook benieuwd naar het antwoord, maar ik heb zo het gevoel dat als het niet mocht, we er niets meer van zullen terughoren :) Prove me wrong!
bert.covens schreef:Ik hoop alleen dat jouw kandidaat er minstens 10x vlotter mee omkan dan deze kwibus.
:lol: :lol: :lol:
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

Zoals beloofd hier het resultaat:

we zijn in Sint-Denijs-Westrem naar het examen geweest, en hebben geparkeerd met Park Assist. De examinator vond dit geen probleem, en zei dat alle parkeerhulpmiddelen die aanwezig zijn gebruikt mogen worden. Na het parkeren zei hij zelfs dat dit echt wel erg goed en snel werkte. De auto was perfect geparkeerd, en dat is wat uiteindelijk telt.

Ik vermoed dat er nu wel wat reacties gaan komen hier... :-)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Wouter »

Ik had het wel verwacht, uiteindelijk zijn dat hun eigen voorschriften, en zou een kandidaat kunnen gaan klagen als hij het niet zou toelaten, het staat uiteindelijk zo in de folder.

Maar dat verandert niets aan mijn mening op die regeling....
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Sebbe73 »

En nu maar wachten tot uw dochter voor de eerste keer met haar eigen autootje probeert te parkeren :mrgreen:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door de rijprof »

Goca schreef:Parkeerhulpsystemen, camera’s en
prisma’s bedoeld om de kandidaat te helpen bij de manoeuvres zijn toegelaten.
De hulpsystemen moeten wezenlijk deel uitmaken van het voertuig.
Nu weten we het zeker. Ik zie er geen probleem in. Bedankt voor het melden.
ps: was jouw zoon/dochter geslaagd? Waren er opmerkingen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

Sebbe73 schreef:En nu maar wachten tot uw dochter voor de eerste keer met haar eigen autootje probeert te parkeren :mrgreen:
Sorry dat ik uw pret moet bederven, maar dat heeft ze al dikwijls succesvol gedaan... We hebben namelijk zowel met haar als met mijn wagen geoefend.

Ik weet niet waarom jullie er sowieso bevooroordeeld vanuit gaan dat iemand met zo'n systeem niet zou kunnen parkeren?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door de rijprof »

Ik zie er geen probleem in. Bedankt voor het melden.
ps: was jouw zoon/dochter geslaagd? Waren er opmerkingen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Sebbe73 »

Epco schreef:
Sebbe73 schreef:En nu maar wachten tot uw dochter voor de eerste keer met haar eigen autootje probeert te parkeren :mrgreen:
Sorry dat ik uw pret moet bederven, maar dat heeft ze al dikwijls succesvol gedaan... We hebben namelijk zowel met haar als met mijn wagen geoefend.

Ik weet niet waarom jullie er sowieso bevooroordeeld vanuit gaan dat iemand met zo'n systeem niet zou kunnen parkeren?
Voor de duidelijkheid: ik heb er geen pret in hoor :) Als ze het ook zonder kan, dan is dat des te beter.

De reden waarom ik (persoonlijk) "bevooroordeeld" ben, is omwille van het volgende: als je examen aflegt met behulp van zo'n systeem, zijn er twee mogelijkheden:
1.ofwel kan je parkeren met behulp van het systeem, én ook zonder (zoals uw dochter dus blijkbaar)
2.ofwel wordt het feit dat je niet goed kan parkeren, op het examen gemaskeerd door het systeem, waardoor je dus niet alleen een onredelijk voordeel hebt ten opzichte van anderen, maar nadien ook een potentieel gevaar bent voor anderen wanneer je er niet in slaagt te parkeren zonder dit systeem.

Ik blijf de analogie met het automatisch schakelen versus manueel schakelen nog altijd logisch vinden; het staat je vrij van technologische hulpmiddelen gebruik te maken die een taak die je normaal zelf moet doen overnemen, maar dan is het maar normaal dat men er nadien niet van uitgaat dat je dit ook zonder had gekunnen.

Maar goed, de logica is soms ver te zoeken en zóveel interesseert het mij eigenlijk niet :) Zolang er niemand door het praktijkexamen raakt met zo'n systeem in de auto van de papa, en dan nadien met haar tweedehandsbakkie tegen mijn auto aanknalt tijdens het parkeren, heb ik er geen probleem mee!

P.S.Ik vind het persoonlijk knap van mezelf dat ik doorhad dat het hier om een vader en zijn dochter ging :mrgreen: Het plaatje dat ik me voorstelde klopt blijkbaar perfect!
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

de rijprof schreef:Ik zie er geen probleem in. Bedankt voor het melden.
ps: was jouw zoon/dochter geslaagd? Waren er opmerkingen?
Gelukkig wel, ja, maar er waren wel wat opmerkingen (gebruik van ontkoppelingspedaal (soms te lang inhouden), plaats op de weg (een bocht blijkbaar iets te ruim genomen), en soms te lang gewacht alvorens een weg op te rijden)
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

Sebbe73 schreef:P.S.Ik vind het persoonlijk knap van mezelf dat ik doorhad dat het hier om een vader en zijn dochter ging :mrgreen: Het plaatje dat ik me voorstelde klopt blijkbaar perfect!
Ja, dat getuigt van psychologisch inzicht :-)
Plaats reactie