Hoi,
Ik hoorde net op de radio dat rij-instructeurs tegenwoordig de raad geven om het stuur vast te houden met de handen op "kwart voor drie" in plaats van "tien over tien", zoals in de theoriecursus staat.
Dit zou te maken hebben met het feit dat de armen op een "tien over tien" stand in de weg zitten wanneer de airbag naar buiten komt?
Klopt dit, en zijn de theorie-examens hieraan al aangepast?
Hopelijk kan iemand me hier snel een antwoord op geven, want ik ga morgenvroeg mijn examen afleggen
Alvast bedankt!
Lieta
Tien over tien of kwart voor 3 ?
Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?
Alle twee goed.
Als je antwoordt wat op de site staat, zit je voor de examens goed.
Als je antwoordt wat op de site staat, zit je voor de examens goed.
Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?
Niet overdrijven.Lieta schreef:Ik hoorde net op de radio dat rij-instructeurs tegenwoordig de raad geven om het stuur vast te houden met de handen op "kwart voor drie" in plaats van "tien over tien", zoals in de theoriecursus staat.
Dit zou te maken hebben met het feit dat de armen op een "tien over tien" stand in de weg zitten wanneer de airbag naar buiten komt?
"Kwart voor 3" zou iets minder airbag-letsels opleveren bij een ongeval dan "10 voor 2".
Je handen en armen staan dan ietsjes verder uit elkaar - maar doe dat maar eens in je auto: het verschil is minimaal.
In sommige sturen zitten inkepingen waar de fabricant je duimen wil zien terechtkomen, die zitten geregeld ook hoger dan "kwart voor 3".
Belangrijkste is je handen breed op de stuurvelg te plaatsen, zeker niet op de stuurspaken want dat is erg dicht bij de plaats waar de afdekking van de airbag openklapt of openscheurt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G4U35EH25" target="_blank
Eerlijk gezegd zie ik niet direct in hoe men dit onderzoekt.
Na een ongeval weten velen niet eens meer wat er eigenlijk gebeurde - hoe zouden ze nog op een paar cm na weten waar hun handen effectief stonden
Om het stuur te plooien of vervormen waar je handen staan, moet je verdorie al hard crashen.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?
Ik kan er naast zitten, maar ik denk zelfs dat de meeste mensen net voor de aanrijding zelfs hun stuur niet meer vast hebben.Inazuma schreef: Eerlijk gezegd zie ik niet direct in hoe men dit onderzoekt.
Na een ongeval weten velen niet eens meer wat er eigenlijk gebeurde - hoe zouden ze nog op een paar cm na weten waar hun handen effectief stonden
Om het stuur te plooien of vervormen waar je handen staan, moet je verdorie al hard crashen.
Als je "het moment" ziet aankomen denk ik dat je automatisch je handen (armen) voor je gezicht brengt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?
De logica dat kwart-voor-drie beter is is dat je dan de beste controle krijgt op je stuur: je handen staan het verst van de as, en kunnen zo de beste krachten op het stuur zetten.
Bij de handen op positie tien-voor-twee is dat minder. Goed genoeg voor dagelijks rijden, niet goed genoeg voor correcties in noodsituaties.
Pure fysica.
Waar de fabrikant je duimen laat terechtkomen is vaak zo dat je palmen perfect geplaatst zijn voor kwart-voor-drie.
Bij de handen op positie tien-voor-twee is dat minder. Goed genoeg voor dagelijks rijden, niet goed genoeg voor correcties in noodsituaties.
Pure fysica.
Waar de fabrikant je duimen laat terechtkomen is vaak zo dat je palmen perfect geplaatst zijn voor kwart-voor-drie.
Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?
Toevallig deze week op "myth busters" een onderzoekje gezien. Zoals wel vaker in dit programma werden poppen gebruikt (die dezelfde krachten kunnen verdragen als mensen) en werden frontale botsingen gesimuleerd. Bij elke min of meer normale houding was er nauwelijk schade zichtbaar aan de handen.Inazuma schreef:
Eerlijk gezegd zie ik niet direct in hoe men dit onderzoekt.
Na een ongeval weten velen niet eens meer wat er eigenlijk gebeurde - hoe zouden ze nog op een paar cm na weten waar hun handen effectief stonden
Om het stuur te plooien of vervormen waar je handen staan, moet je verdorie al hard crashen.
Wanneer de handen echter zo geplaats werden dat de duimen naar binnen wezen (dus op het "stuk" waar airbag zit) ipv rond het stuur was er wel aanzienlijke schade. De duimen plooiden volledig naar achter en de pop was op deze plaats ook gescheurd. In werkelijkheid zou dat minstens overeenkomen met gebroken duimen.
Maar... dat lijkt me wel een zeer uitzonderlijke houding om met de wagen te rijden?
Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?
Veel bestuurders houden hun stuur fout vast.Maaike14 schreef: Wanneer de handen echter zo geplaats werden dat de duimen naar binnen wezen (dus op het "stuk" waar airbag zit) ipv rond het stuur was er wel aanzienlijke schade. De duimen plooiden volledig naar achter en de pop was op deze plaats ook gescheurd. In werkelijkheid zou dat minstens overeenkomen met gebroken duimen.
Maar... dat lijkt me wel een zeer uitzonderlijke houding om met de wagen te rijden?
Rond of op 1 van de "spijlen" ipv rond/op de rand is een veel gemaakte misser.
Als de airbag dan af gaat, zit je duim dik in de weg.