Tien over tien of kwart voor 3 ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Lieta

Tien over tien of kwart voor 3 ?

Bericht door Lieta »

Hoi,

Ik hoorde net op de radio dat rij-instructeurs tegenwoordig de raad geven om het stuur vast te houden met de handen op "kwart voor drie" in plaats van "tien over tien", zoals in de theoriecursus staat.

Dit zou te maken hebben met het feit dat de armen op een "tien over tien" stand in de weg zitten wanneer de airbag naar buiten komt?

Klopt dit, en zijn de theorie-examens hieraan al aangepast?

Hopelijk kan iemand me hier snel een antwoord op geven, want ik ga morgenvroeg mijn examen afleggen ;-)

Alvast bedankt!

Lieta
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?

Bericht door GRO »

Alle twee goed.
Als je antwoordt wat op de site staat, zit je voor de examens goed.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?

Bericht door Inazuma »

Lieta schreef:Ik hoorde net op de radio dat rij-instructeurs tegenwoordig de raad geven om het stuur vast te houden met de handen op "kwart voor drie" in plaats van "tien over tien", zoals in de theoriecursus staat.

Dit zou te maken hebben met het feit dat de armen op een "tien over tien" stand in de weg zitten wanneer de airbag naar buiten komt?
Niet overdrijven.
"Kwart voor 3" zou iets minder airbag-letsels opleveren bij een ongeval dan "10 voor 2".
Je handen en armen staan dan ietsjes verder uit elkaar - maar doe dat maar eens in je auto: het verschil is minimaal.

In sommige sturen zitten inkepingen waar de fabricant je duimen wil zien terechtkomen, die zitten geregeld ook hoger dan "kwart voor 3".

Belangrijkste is je handen breed op de stuurvelg te plaatsen, zeker niet op de stuurspaken want dat is erg dicht bij de plaats waar de afdekking van de airbag openklapt of openscheurt.


http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G4U35EH25" target="_blank

Eerlijk gezegd zie ik niet direct in hoe men dit onderzoekt.
Na een ongeval weten velen niet eens meer wat er eigenlijk gebeurde - hoe zouden ze nog op een paar cm na weten waar hun handen effectief stonden :?:
Om het stuur te plooien of vervormen waar je handen staan, moet je verdorie al hard crashen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: Eerlijk gezegd zie ik niet direct in hoe men dit onderzoekt.
Na een ongeval weten velen niet eens meer wat er eigenlijk gebeurde - hoe zouden ze nog op een paar cm na weten waar hun handen effectief stonden :?:
Om het stuur te plooien of vervormen waar je handen staan, moet je verdorie al hard crashen.
Ik kan er naast zitten, maar ik denk zelfs dat de meeste mensen net voor de aanrijding zelfs hun stuur niet meer vast hebben. :?
Als je "het moment" ziet aankomen denk ik dat je automatisch je handen (armen) voor je gezicht brengt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?

Bericht door wooter »

De logica dat kwart-voor-drie beter is is dat je dan de beste controle krijgt op je stuur: je handen staan het verst van de as, en kunnen zo de beste krachten op het stuur zetten.

Bij de handen op positie tien-voor-twee is dat minder. Goed genoeg voor dagelijks rijden, niet goed genoeg voor correcties in noodsituaties.

Pure fysica.

Waar de fabrikant je duimen laat terechtkomen is vaak zo dat je palmen perfect geplaatst zijn voor kwart-voor-drie.
Maaike14

Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?

Bericht door Maaike14 »

Inazuma schreef:
Eerlijk gezegd zie ik niet direct in hoe men dit onderzoekt.
Na een ongeval weten velen niet eens meer wat er eigenlijk gebeurde - hoe zouden ze nog op een paar cm na weten waar hun handen effectief stonden :?:
Om het stuur te plooien of vervormen waar je handen staan, moet je verdorie al hard crashen.
Toevallig deze week op "myth busters" een onderzoekje gezien. Zoals wel vaker in dit programma werden poppen gebruikt (die dezelfde krachten kunnen verdragen als mensen) en werden frontale botsingen gesimuleerd. Bij elke min of meer normale houding was er nauwelijk schade zichtbaar aan de handen.

Wanneer de handen echter zo geplaats werden dat de duimen naar binnen wezen (dus op het "stuk" waar airbag zit) ipv rond het stuur was er wel aanzienlijke schade. De duimen plooiden volledig naar achter en de pop was op deze plaats ook gescheurd. In werkelijkheid zou dat minstens overeenkomen met gebroken duimen.

Maar... dat lijkt me wel een zeer uitzonderlijke houding om met de wagen te rijden?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tien over tien of kwart voor 3 ?

Bericht door Inazuma »

Maaike14 schreef: Wanneer de handen echter zo geplaats werden dat de duimen naar binnen wezen (dus op het "stuk" waar airbag zit) ipv rond het stuur was er wel aanzienlijke schade. De duimen plooiden volledig naar achter en de pop was op deze plaats ook gescheurd. In werkelijkheid zou dat minstens overeenkomen met gebroken duimen.

Maar... dat lijkt me wel een zeer uitzonderlijke houding om met de wagen te rijden?
Veel bestuurders houden hun stuur fout vast.

Rond of op 1 van de "spijlen" ipv rond/op de rand is een veel gemaakte misser.
Als de airbag dan af gaat, zit je duim dik in de weg.
Plaats reactie