Pinkers invoegen + voorrang van rechts > schakelen nr 1ste

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
fre19
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2011, 09:33

Pinkers invoegen + voorrang van rechts > schakelen nr 1ste

Bericht door fre19 »

Binnen een paar weken heb ik mijn praktisch rijexamen en ik heb nog enkel vragen.

*Als je ergens wilt invoegen moet je u pinker aanzetten. Moet deze dan ook aan blijven, tot dat je de invoegstrook verlaat?
(afrit autosnelweg, rode lichten links afdraaien) Of mag je deze uitzetten na dat je het manoeuvre hebt uitgevoerd? (dus op de invoegstrook rijd)

*Ben je verplicht bij een voorrang van rechts waar je 30 rijdt, terug te schakelen naar 1ste? Of mag je je ontkoppelingspedaal induwen en in 2de blijven?

Mvg
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Pinkers invoegen + voorrang van rechts > schakelen nr 1ste

Bericht door Wouter »

fre19 schreef:*Als je ergens wilt invoegen moet je u pinker aanzetten. Moet deze dan ook aan blijven, tot dat je de invoegstrook verlaat?
(afrit autosnelweg, rode lichten links afdraaien) Of mag je deze uitzetten na dat je het manoeuvre hebt uitgevoerd? (dus op de invoegstrook rijd)
:|
Ik begrijp het niet goed. Zolang je nog op de "invoegstrook" rijdt, heb je toch nog geen manoeuvre uitgevoerd... :?:

Als je aan een rood licht staat en je moet naar links, dan moet je uiteraard links pinken.
Als je een "zijdelingse verplaatsing" maakt moet je ook pinken (dus bijvoorbeeld van rijstrook wisselen).

Neem nu dat je een autosnelweg oprijdt: dus je draait linksaf aan die rode lichten (waarbij je gepinkt hebt ;)) dan rij je gewoon verder op de oprit (niet pinken dus); en dan op het moment dat je van plan bent de oprit te verlaten en dus in te voegen op de autosnelweg, dán moet je pinken. En dat pinken moet stoppen, van zodra die zijdelingse verplaatsing gestopt is (dus wanneer je helemaal op de autosnelweg rijdt)
fre19 schreef:*Ben je verplicht bij een voorrang van rechts waar je 30 rijdt, terug te schakelen naar 1ste? Of mag je je ontkoppelingspedaal induwen en in 2de blijven?
Niks is verplicht, behalve zorgen dat je voorrang kan verlenen als dat nodig is. (Dat geldt trouwens niet alleen voor zone 30, maar voor elke voorrang van rechts...)

Het kan zijn dat je zodanig weinig ziet, dat je eigenlijk praktisch stil moet staan vooraleer je veilig kan verder rijden.

Het kan even goed zijn dat je tegen 90 door kan rijden (niet in een zone 30 natuurlijk :D) Er zijn heel wat kleine binnenweggetjes waar je nog 90 mag, en waar behalve grasvelden, kilometers ver niets te zien is. Omdat je zicht daar dan wel héél ver rijkt, zie je natuurlijk al van ver of er iets in de buurt van het kruispunt is, en of je voorrang gaat moeten verlenen of niet.
Als er niemand in de buurt is, is al wat je dan moet doen duidelijk aan de examinator laten zien dat je wel heel goed gekeken hebt, maar dat je dus gezien hebt dat je gewoon tegen 90 kan blijven rijden.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
fre19
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2011, 09:33

Re: Pinkers invoegen + voorrang van rechts > schakelen nr 1ste

Bericht door fre19 »


Als je aan een rood licht staat en je moet naar links, dan moet je uiteraard links pinken.
Als je een "zijdelingse verplaatsing" maakt moet je ook pinken (dus bijvoorbeeld van rijstrook wisselen).

Neem nu dat je een autosnelweg oprijdt: dus je draait linksaf aan die rode lichten (waarbij je gepinkt hebt ;)) dan rij je gewoon verder op de oprit (niet pinken dus); en dan op het moment dat je van plan bent de oprit te verlaten en dus in te voegen op de autosnelweg, dán moet je pinken. En dat pinken moet stoppen, van zodra die zijdelingse verplaatsing gestopt is (dus wanneer je helemaal op de autosnelweg rijdt)
Ik zal het anders verwoorden :D

Sommige mensen laten hun pinker hele tijd aan, wanneer ze beginnen met een "zijdelingse verplaatsing" tot dat ze naar links gaan. Soms is de invoegstrook 30m lang en dan vind ik het nogal "dom" om u pinker de hele tijd aan te laten.

Zie afb: rode pijl met pinker aan http://img46.imageshack.us/i/pinker.png/
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Pinkers invoegen + voorrang van rechts > schakelen nr 1ste

Bericht door Wouter »

Ah oké, nu heb ik hem.

Dat moet inderdaad niet per se. Je moet je richtingaanwijzer aanzetten om dus van rijstrook te veranderen. En dan mag het pinken stoppen als je echt nog "lang" rechtdoor rijdt. Zolang je maar op tijd terug begint te pinken om duidelijk te maken dat je links gaat afslaan.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
fre19
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2011, 09:33

Re: Pinkers invoegen + voorrang van rechts > schakelen nr 1ste

Bericht door fre19 »

accer schreef:Ah oké, nu heb ik hem.

Dat moet inderdaad niet per se. Je moet je richtingaanwijzer aanzetten om dus van rijstrook te veranderen. En dan mag het pinken stoppen als je echt nog "lang" rechtdoor rijdt. Zolang je maar op tijd terug begint te pinken om duidelijk te maken dat je links gaat afslaan.
Oké bedankt voor het duidelijk en snel antwoord.
Meer hoef ik niet te weten.

Mvg
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pinkers invoegen + voorrang van rechts > schakelen nr 1ste

Bericht door Inazuma »

fre19 schreef:Soms is de invoegstrook 30m lang en dan vind ik het nogal "dom" om u pinker de hele tijd aan te laten.
30m ? Da's kort, laten aan staan dus om tijdig aan te geven dat je naar links wil.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Pinkers invoegen + voorrang van rechts > schakelen nr 1ste

Bericht door wooter »

Ik laat mijn richtingsaanwijzer aan tot de afrit duidelijk afscheid van de hoofdrijbaan, om zo mensen op het rechtervak niet bezorgd te maken dat ik plots onaangekondigd terug zou invoegen op de hoofdrijbaan.

Bij het oprijden van oprit naar hoofdrijbaan blijft mijn richtingsaanwijzer aan tot ik klaar ben met de zjidelingse verplaatsing.
Plaats reactie