Vraag 415

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
RienGentbrugge

Vraag 415

Bericht door RienGentbrugge »

Hallo daar,

ik had een vraagje bij vraag 415 van de proefexamens.

Afbeelding

Ik antwoorde hierop:

A/ Auto A.

motivatie hiervoor:

De auto A komt van rechts tenopzichte van auto B. Auto B moet dus de voorrang van rechts respecteren en auto A voorrang verlenen.

MAAR

Het correcte antwoord is blijkbaar B/ Auto B.
Ik zie niet in waarom dit het geval is.
Ik zou kunnen denken dat het is omdat op de foto een bord staat dat voorrang toekent aan het volgende kruispunt maar dat bord slaat toch enkel op de bestuurders in die richting van de rijbaan. We zijn toch niet zeker dat auto B ook zo'n boord is tegengekomen vooraleer die op het kruispunt van met auto A aankomt?
Of is het voorrangsbord automatisch van toepassing op beide rijrichtingen van de rijbaan?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Langs de andere kant van de rijbaan, waar auto B rijdt, staat ook een bord dat deze voorrang heeft op het eerstvolgende kruispunt.

Bestuurde van auto A ziet ofwel een stopbord (B5) staan ofwel een bord dat hij moet voorrang verlenen (B1)
RienGentbrugge

Bericht door RienGentbrugge »

Bedankt!

Ik ben zonet mij theoretisch examen gaan afleggen en ik ben geslaagd met 48/50 dankzij deze website!

bedankt voor de hulp en de tijd die jullie hierin steken!

groeten
Rien
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 415

Bericht door Inazuma »

RienGentbrugge schreef: We zijn toch niet zeker dat auto B ook zo'n boord is tegengekomen vooraleer die op het kruispunt van met auto A aankomt?
Strikt genomen niet.
Als de signalisatie correct aangebracht is, heeft de auto uit de tegenovergestelde richting echter ook dergelijk bord te zien gekregen.
En de auto uit de dwarsstraat een bord dat hij voorrang moet verlenen.

Dit is een situatie die je vaak tegenkomt - aan elk kruispunt met voorrangsborden eigenlijk ...
Aan de hand van wat je zelf ziet, kan je ook opmaken wat de andere weggebruikers aan verkeersborden moeten naleven - en zien of ze dat ook doen.
Of is het voorrangsbord automatisch van toepassing op beide rijrichtingen van de rijbaan?
Voorrangsborden gelden maar in de richting waarin je ze ziet staan.


Proficiat trouwens :!:
nest

Re: Vraag 415

Bericht door nest »

Ik had ook hetzelfde probleem met die vraag 415

Wie heeft voorrang?

A/Auto A
B/Auto B

http://gratisrijbewijsonline.be/rijbewi ... B/b415.JPG" target="_blank

Je ziet geen enkel voorrangsbord op de foto bij auto A of B. Enkel het voorrangsbord dat vanuit het fotostandpunt getrokken werd.
Beetje dubieus.

Ik doe maandag mijn examen! Hopelijk zitten er niet zoveel twijfelgevalletjes tussen.

Spannend :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 415

Bericht door Inazuma »

nest schreef:Je ziet geen enkel voorrangsbord op de foto bij auto A of B. Enkel het voorrangsbord dat vanuit het fotostandpunt getrokken werd.
Beetje dubieus.
Niet dubieus, even verder denken : in de tegenovergestelde rijrichting moet dan toch hetzelfde bord staan :?:


Er is immers geen sprake of illustratie van een afbuigend voorrangstraject :

Afbeelding
Afbeelding

Ik doe maandag mijn examen! Hopelijk zitten er niet zoveel twijfelgevalletjes tussen.
Neen, die zijn wat gemakkelijker. 8)
Plaats reactie