Voorrang op een kruispunt

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Voorrang op een kruispunt

Bericht door nk006 »

Hallo,

Als je op een kruispunt waar 4 banen op toekomen, er staan geen borden, verkeerslichten of markeringen op het kruispunt en op elke baan staat een wagen die het kruispunt wil oprijden, wie heeft hier dan voorrang? Elkeen moet voorrang geven aan rechts maar met vier wagens op elke rijbaan wordt dit moeilijk niet? Wat zegt het reglement hierover? Kan het niet direct terugvinden in de leerstof.

Alvast dank!
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door GRO »

Wat zegt het reglement hierover?
NIETS

Dus wie voorzichtig eerst rijdt, is eerst weg.
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door nk006 »

OK, had dit ook in het achterhoofd. Wou gewoon zekerheid.

Bedankt hiervoor!!
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door Wouter »

Rij wel nooit op eigen initiatief eerst het kruispunt op. Wacht tot je een teken krijgt van de bestuurder aan wie je voorrang moet verlenen, en let dan goed op of je wel de enige bent die verder rijdt.

Ik speel zelf altijd 100% op zeker en geef meestal als eerste een teken aan de bestuurder links van mij, en blijf zelf netjes wachten tot de "moeilijke" situatie verdwenen is, zo ben je absoluut zeker dat je geen ongeval meemaakt door deze onduidelijkheid.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door nk006 »

Das duidelijk. Want als de persoon links van jou teken geeft dat je mag doorrijden en er gebeurd iets dan heb je ten opzichte van hem wel voorrang. Zie ik dit correct?
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door de rijprof »

Want als de persoon links van jou teken geeft dat je mag doorrijden en er gebeurt iets dan heb je ten opzichte van hem wel voorrang. Zie ik dit correct?
De bestuurder die van links komt moet jou voorrang geven.
Maar let op! Jij moet nog steeds voorrang geven aan de bestuurders die van rechts komen.
Wees altijd heel voorzichtig. Even wachten tot de situatie zich oplost, is het veiligste.
Rij pas verder wanneer je dat kunt doen zonder gevaar op een ongeval, gelet op de plaats, de snelheid van de anderen en afstand dat je hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
little-mom

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door little-mom »

Wat fijn dat ik hier nu eens een antwoord op lees.. heb mn theorie-examen wel al (in 1 keer) gehaald, maar heb nog steeds moeite met de voorrangsregels.. en was er daarom over aan het zoeken op het internet. Bij 4 auto's kan ik dus het beste wachten tot een van de anderen begint te rijden.. maar als ze ieder een andere kant op moeten.. Ik weet korte bocht gaat voor de lange bocht, en rechts gaat voor.. maar verder.. :? Oh hellup ik ben een ramp! haha!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door Wouter »

little-mom schreef:Ik weet korte bocht gaat voor de lange bocht
Wat bedoel je hiermee?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door de rijprof »

Ik weet korte bocht gaat voor de lange bocht
Dat gebruiken de nederlanders als
2 auto's tegenover elkaar toekomen op een kruispunt,
de rechts afslaande bestuurder voorrang heeft op de links afslaande bestuurder.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Voorrang op een kruispunt

Bericht door Wouter »

Ja kdacht dat het zoiets moest zijn, maar kende de uitdrukking niet.

Allez, zo leren we ook weer wat bij:D
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Plaats reactie