Vraag over autosnelweg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Vraag over autosnelweg

Bericht door Gast »

Ik had even een vraag. Ik was net proefexamens aan het maken en ik kreeg deze vraag:
Afbeelding
Ik koos voor antwoord A, omdat je altijd op de rechter rijstrook moet rijden, en dus dacht ik dat je ook rechts mocht inhalen. Blijkbaar was het antwoord B.
Maar stél nu. Ik rijd op de rechter rijstrook en op de middenste rijstrook rijdt ook een auto. Dan mag ik deze auto niet voorbij rijden? Want dan haal ik de auto ook rechts in?

Of begrijp ik het verkeerd :D ?
Bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag over autosnelweg

Bericht door de rijprof »

Rechts inhalen is een zware overtreding.
Je moet in de regel links inhalen.
Uitzonderingen zijn: druk verkeer en/of keuze van bestemming (F15 rijstrookkeuze), waarbij rechts voorbijrijden niet als inhalen wordt beschouwd.

In dit geval is geen sprake van druk verkeer en/of keuze van bestemming (rijstrookkeuze) dus moet je links inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Vraag over autosnelweg

Bericht door Gast »

oké bedankt!
dus als ik op de rechter rijstrook rijd en links van mij rijdt een auto, dan mag ik die niet voorbij?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Vraag over autosnelweg

Bericht door Wouter »

Gast schreef:oké bedankt!
dus als ik op de rechter rijstrook rijd en links van mij rijdt een auto, dan mag ik die niet voorbij?
Niet langs rechts nee. (Tenzij dus in die paar uitzonderingen zoals o.a. in de file)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag over autosnelweg

Bericht door bert.covens »

Tenzij die auto voor jou een grondige reden heeft, mag hij niet zomaar op de middenste rijstrook blijven rijden. Grondige redenen kunnen zijn:

* verkeersbord F15 opvolgen Afbeelding (Maw daar rijden in functie van je bestemming)

* druk verkeer (verkeer in meerdere files)

Buiten deze omstandigheden hoort je voorligger dus op de rechts gelegen rijstrook te rijden. Doet hij dat niet, is hij in overtreding.

Maar ga zélf de overtreding van je voorligger niet "oplossen" door hem langs de verkeerde kant in te halen. Andermans overtreding geeft jou nog niet het recht om zelf een àndere overtreding te begaan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag over autosnelweg

Bericht door GRO »

Ik koos voor antwoord A, omdat je altijd op de rechter rijstrook moet rijden, en dus dacht ik dat je ook rechts mocht inhalen.
Dat staat toch heel duidelijk uitgelegd op onze theoriepagina's.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/kruiswet3.htm
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag over autosnelweg

Bericht door de rijprof »

Ik koos voor antwoord A, omdat je altijd op de rechter rijstrook moet rijden, en dus dacht ik dat je ook rechts mocht inhalen.
Je moet in normale omstandigheden zoveel mogelijk rechts rijden en links inhalen, behalve de uitzonderingen (verkeersdrukte, blauwe borden met keuze van bestemming).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie