A3 voorlopig na tien uur.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

thomaes schreef: btw, deze brommers zijn wél gemaakt om sneller dan 45km/h te rijden, dat bewijst dit fragment uit koppen:
http://users.skynet.be/fa354840/koppen.mpg
Ondanks dat de motor wel sneller zou kunnen draaien moet de rest alsook zijn aangepast hé! Hoe hoger de snelheid, logischerwijs, hoe beter het frame en de remmen, etc... moeten zijn! Is dit wel altijd zo...?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Om eerlijk te zijn: meestal wel, Patte. Die brommers mogen namelijk in sommige landen heel wat sneller rijden dan in België, en de fabrikant wil daar natuurlijk niet met schadegevallen door een ontoereikende constructie te maken krijgen. Het is voor de fabrikant goedkoper deze brommers dan ook maar in België te leveren, dan er een aparte reeks voor dit land op na te houden.

Wel zijn bromfietsers dikwijls vrij jonge bestuurders, en wil men in België wellicht de risico's bij een aanrijding enigszins beperken. Een motorrijder is doorgaans al iets meer zijn apejaren ontgroeid.
thomaes

Bericht door thomaes »

volledig mee akkoord Jozef.

ik ben zelf nog maar 16 en ik zou ook graag wat sneller rijden, maar als ik zie hoe sommige andere bromfietsbestuurders van bij ons op school met hun brommer rijden heb ik er wel mijn bedenkingen bij...

een nummerplaat voor de brommer zou ook geen slecht idee zijn, op voorwaarde dan dat de maximumsnelheid naar bv 70km/h opgetrokken wordt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

thomaes schreef: een nummerplaat voor de brommer zou ook geen slecht idee zijn
Daar ben ik ook voorstander van. Ze ontsnappen nu soms maar al te gemakkelijk als ze wat mispeuterd hebben.
Quote: op voorwaarde dan dat de maximumsnelheid naar bv 70km/h opgetrokken wordt.
Als jij mij belooft dat de bromfietsers dan niet tegen 70 km/h op een fietspad rijden waar nonkel Jef van de gelijknamige TV-serie na een cafébezoek al waggelend op zijn fiets naar huis sukkelt.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Jozef schreef: Wel zijn bromfietsers dikwijls vrij jonge bestuurders, en wil men in België wellicht de risico's bij een aanrijding enigszins beperken. Een motorrijder is doorgaans al iets meer zijn apejaren ontgroeid.
Een bestuurder van een bromfiets die een snelheid van meer dan 45km/h kan rijden wordt gelijkgesteld als zijnde een motorrijder
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

@Jozef. Ik kan je deels volgen dat de bromfietsen 'deels' zijn geconstrueerd om met hogere snelheden te rijden. Doch bestaat er géén verplichte technische schouwing zoals met autovoertuigen en vaak zien wij bromfietsen die bijna uiteen vallen en alsnog zijn vastgemaakt met rekkers, touw, ... om also het koetswerk toch nog op zijn plaats te houden. Doe daar dan nog eens een hogere snelheid bij en meer hoef ik je niet te vertellen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Patte schreef: vaak zien wij bromfietsen die bijna uiteen vallen en alsnog zijn vastgemaakt met rekkers, touw, ... om also het koetswerk toch nog op zijn plaats te houden


Kijk, dat is nu één van de redenen waarom ik de medewerking van politiemensen aan dit forum zo sterk op prijs stel: we kunnen enorm veel leren uit hun ervaring. Dat sommige bromfietsers zó roekeloos zijn om met dergelijke tuigen te rijden (en zo mogelijk zelfs nog sneller dan 45 km/h), had ik mij niet kunnen voorstellen.

In die omstandigheden kan er alvast geen sprake zijn van hogere snelheden toe te staan, zolang er niet eerst een gelijkvormigheidsattest, kentekenplaat en technische keuring voor bromfietsen komt. En dan liefst een technische keuring bij ingebruikname en vervolgens om het jaar (niet pas 4 jaar na de eerste inschrijving zoals bij auto's).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

sledge schreef: nee, dan liever een moto naar de keuring dan de brommers
Er is daar al sprake van geweest, maar daar kwam nogal wat verzet tegen. Nu ja, er zijn in België zoveel drukkingsgroepen, dat elk initiatief wel van ergens tegenwind krijgt. Maar vermits motorfietsen alvast zo snel als auto's mogen rijden, is hun goede technische staat inderdaad wel heel belangrijk
Quote: veel mensen kopen een moto om woon-werk verkeer, niet als hobby, maar enkel om de files te vermijden
Wel, dat is iets wat ik nooit begrepen heb.

Tijdens elke ernstige motoropleiding leer je dat je slechts tussen files mag doorrijden zolang de auto's in de files niet sneller dan 30 km/h rijden, en dat je nooit meer dan 10 km/h sneller mag rijden dan de auto's in de files. Om met een motorfiets winst te maken bij fileverkeer, moet je dus al met traagrijdende files te maken hebben, en dan win je hooguit 10 km/h. Waar is de winst? Zelfs als er 10 km lang tegen 30 km/h gereden wordt, dan doen de auto's daar tegen 30 km/h 20 minuten over, en de motorrijder die tegen 40 km/h tussen de files rijdt 15 minuten. Willen die motorrijders dan het comfort en de veiligheid van een auto opgeven voor 5 minuten winst?

Je kunt als motorrijder natuurlijk ook geen rekening houden met bovenstaande veiligheidsregels voor het rijden tussen files, en dan win je misschien een kwartier per dag uit. Tot je op een dag ineens enkele weken tijd verliest met een ziekenhuisverblijf.
sledge
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2006, 00:00

Bericht door sledge »

zoals je zegt : MAG

elke Belg volgt natuurlijk stipt de wet
sledge
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2006, 00:00

Bericht door sledge »

Jozef schreef:
Patte schreef: vaak zien wij bromfietsen die bijna uiteen vallen en alsnog zijn vastgemaakt met rekkers, touw, ... om also het koetswerk toch nog op zijn plaats te houden


Kijk, dat is nu één van de redenen waarom ik de medewerking van politiemensen aan dit forum zo sterk op prijs stel: we kunnen enorm veel leren uit hun ervaring. Dat sommige bromfietsers zó roekeloos zijn om met dergelijke tuigen te rijden (en zo mogelijk zelfs nog sneller dan 45 km/h), had ik mij niet kunnen voorstellen.

In die omstandigheden kan er alvast geen sprake zijn van hogere snelheden toe te staan, zolang er niet eerst een gelijkvormigheidsattest, kentekenplaat en technische keuring voor bromfietsen komt. En dan liefst een technische keuring bij ingebruikname en vervolgens om het jaar (niet pas 4 jaar na de eerste inschrijving zoals bij auto's).
de brommers zijn in de minderheid, meestal zijn die jonge gasten zeer fier op hun speelgoed en is het een status symbool, speciale uitlaten, chroom, vario,..... alles van een bekend merk, zoals in mijn tijd de millet een statussymbool was

motorfietsen zijn in mijn ogen erger, die moeten niet naar de keuring en veel mensen kopen een moto om woon-werk verkeer, niet als hobby, maar enkel om de files te vermijden

dat zijn geen echte motards, maar mensen die logisch gezien zeer slim bezig zijn. Maar in het weekend is het weekend en dat dient niet om de motor na te kijken of schoon te maken, want die is er alleen maar om te gaan werken, olie nazien ..?
bandendruk ? staat van de banden ?

en dan heb ik het nog niet over de rij-ervaring ie de ouderen onder ons niet moeten hebben met ons rijbewijs

nee, dan liever een moto naar de keuring dan de brommers

maar dat is mijn mening maar
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

sledge schreef: zoals je zegt : MAG

elke Belg volgt natuurlijk stipt de wet


Zelfs ik niet
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Als het dan om een volstrekt absurde wettekst gaat, zoals max. 30 km/h in een schoolomgeving dag en nacht 7 dagen per week, die binnenkort toch gaat afgezwakt worden, dan kan ik best begrijpen dat iemand zich daar niet aan houdt.

Maar als het om essentiële veiligheidsregels gaat voor een zo kwetsbare weggebruiker als een motorrijder, dan ontgaat het me wat die mensen bezielt om zo irrationeel te handelen.

Ik heb zo een collega. Een zeer intelligent informaticus met enorm veel kennis en ervaring. Maar in de files zit hij met zijn motorfiets geregeld eens met zijn koffers vast tussen twee auto's. Dan denk ik: hoe kan die man zo verstandig zijn op het werk en zo roekeloos in het verkeer?
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Jozef schreef: Ik heb zo een collega. Een zeer intelligent informaticus met enorm veel kennis en ervaring. Maar in de files zit hij met zijn motorfiets geregeld eens met zijn koffers vast tussen twee auto's. Dan denk ik: hoe kan die man zo verstandig zijn op het werk en zo roekeloos in het verkeer?
Zie dat kan al niet! Goeiemorgen Jozef.

Onze maatschappij is zodanig veranderd dat alles sneller moet kunnen gaan. TIME IS MONEY. Wanneer men dan gedaan heeft met werken wilt men zo snel mogelijk thuis zijn. Dit komt overal voor ondanks welke job men uitoefent. Wanneer blijkt dat het niet snel genoeg gaat, jagen de mensen zichzelf en andere weggebruikers op. Dit resulteert in onveilig rijgedrag en mogelijkse verkeersagressie.

Ik geef eerlijk toe dat ik in een file mijzelf ook opjaag. Maar ik breng dat niet over op andere en probeer mijzelf te kalmeren. Ik zet een leuk muziekje op of dergelijke en tracht mij zo te kalmeren. Wanneer ik ergens snel wens te zijn, buiten dienstverband, zal ik nooit overdreven snel rijden. Ik doe mijn alledaagse 60 waar ik 50 mag en tracht defensief te rijden.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Patte schreef: Het verheugt mij te zien dat er op een gezonde manier wordt gediscussieerd en dat de stellingen en meningen die worden aangehaald goed gemotiveerd zijn. Sta mij toe om op dit alles te reageren.

Eerst en vooral is het rijden met een bromfiets (voorlopig rijbewijs A3), buiten de voorziene uren, gelijkgesteld aan het rijden ZONDER rijbewijs. Dit zou kunnen betekenen dat je rijbewijs kan/zal worden ingetrokken.

· Bij een eventuele veroordeling voor de rechtbank is het in het verleden reeds vaak gebeurt dat de rechter een verval van het recht tot sturen uitspreekt, dit eens je uw rijbewijs type B ( Auto) behaald. Dit impliceert dat eens je uw rijbewijs voor je auto hebt behaald je deze alsnog mag inleveren. Bezin voor je begint…

Een bromfiets dat meer dan 45 à 50 km/h zou halen is een bromfiets alwaar er een bepaalde manipulatie dit heeft mogelijk gemaakt. Ondanks dat je ter goeder trouw deze bromfiets hebt gekocht, dit met de gedachtegang dat de bromfiets volledig volgens de regels zou zijn, bent uzelf volledig verantwoordelijk eens je u met je bromfiets langs de openbare weg voortbeweegt. Let wel als zijnde bestuurder hé! Voor de strafbare feiten dewelke kunnen worden weerhouden bij een opgedreven bromfiets verwijs ik naar de postings van ‘eugeen’.

België telt drie(3) machten:
- Wetgevende macht
- Uitvoerende macht
- Rechterlijke macht

De politie, in het algemeen, behoord toe aan de uitvoerende machten. Deze hebben als taak het toezicht en de naleving van de wetten opgesteld door de wetgevende macht. Bij een inbreuk ervan zullen de agenten hiervan een akte opmaken en de rechterlijke macht in kennis stellen. De rechterlijke macht zorgt voor de veroordeling… (in realiteit iets complexer weliswaar).

Bijgevolg snap ik niet dat je het hypocriet noemt als de politie zorgt voor de uitvoering en naleving van de wet. Je weet tenslotte dat je een inbreuk pleegt. Toch volhard je in jouw doen. Wanneer je alsnog beboet wordt, dan vind je dit ongehoord en hypocriet. Ondanks dat bepaalde wetgeving in België je niet zint mag je niet vergeten dat ze er is! Indien je er iets wenst aan te veranderen zou ik u aanraden om twee(2)maal na te denken alvorens je bij de volgende verkiezingen je bolletjes kleurt.

Verder is het de wetgevende macht die ook de tarieven bepaald. Ondanks dat ikzelf van tijd niet akkoord ben met de vooropgestelde tarieven zal ik het niet nalaten om verder te bekeuren zoals ik reeds in het verleden deed. Tenslotte bepaald de politie niet de tarieven.

Verder hoop ik dat je in de toekomst positievere ervaringen zult tegenkomen met jouw ‘blauwe pakken’. En denk nu niet dat ik de mening ben toegedaan dat er in de politiewereld geen slechte invloeden/mensen bestaan. Elk huisje heeft zijn kruisje, nietwaar?
Plaats reactie