geslaagd vakbekwaamheid D

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
headbanger007
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2009, 16:40

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door headbanger007 »

er is geen medische keuring meer nodig voor zij die mensen vervoeren in een D bus of B bus ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door Benny Stinkens »

headbanger007 schreef:er is geen medische keuring meer nodig voor zij die mensen vervoeren in een D bus of B bus ...
Kan je dan ook even de wettekst aantonen, waarin we dit kunnen vinden aub :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door Stefan Peeters »

headbanger007 schreef:er is geen medische keuring meer nodig voor zij die mensen vervoeren in een D bus of B bus ...
Voor voertuigen die met rijbewijs B mogen bestuurd worden is de regel inderdaad iets soepeler geworden.

Voor rijbewijs D is nog altijd een medische keuring nodig.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door Gast »

ben overigens geslaagd voor de vakbekwaamheid praktijk en de manveurens

A.S donderdag mag ik op voor de openbare weg :)
money

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door money »

Wat is kostplaatje vóór je op de praktische toer mag doen bij je rijschool,

eerste keer overal door geraakt??of niet
stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door stefan327 »

me theorie bedoel je? ik was voor me meerkeuzen 1x gezakt, en voor de casestudy's 2x gezakt, waren domme foutjes , maar gezakt is gezakt. de mondelinge proef was in 1x goed

meerkeuzevragen 52,00 € casestudy’s 44,00 € mondelinge proef 91,00 ( dus als je alles in 1x haalt ben je €187 euro voor de theorie kwijt)

het was de eerste keer dat ik die manoeuvres + proef basiskwalificatie mocht doen, en was in 1x geslaagd, kostprijs € 73,00, donderdag de openbare weg dat is € 128 euro
dus aan examengeld ben je al € 388 euro kwijt, wel dat je geen ene keer zakt he

en daar boven komen nog de rijschoolkosten, maar ga er vanuit, dat het helemaal gebeuren zo € 2300 euro gaat kosten
stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door stefan327 »

ben overigens helemaal geslaagd voor me rijbewijs!
ik mocht de openbare weg doen in mechelen! viel wel redelijk mee , je heb altijd van die mensen die denken dat ze alles kennen maken( BV geen voorrang verlenen) maar het was zeer goed verlopen
stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door stefan327 »

ik ben gisteren langs het gemeentehuis geweest om het rijbewijs er op te laten zetten. dus ik gaf netjes het atest ''Aanvraag voor een rijbewijs'' en me medische keuring, algoed kwam de vrouw terug en zei dat de atesten nodig heeft van de basiskwalificatie zowel theorie als praktijk. maar ik had alleen van de praktijk bij me . dus ik kon terug naar huis om me atest theorie te halen, ik heb me dood gezocht maar kon hem nergens meer vinden! dus ik had de rijschool gebelt en gevraagt of hun mijn Theorie nog hadden. En inderdaad de rijschool had nog me theorie maar die zeiden dat ik die helemaal niet hoef af te geven bij het gemeentehuis en dat dit de eerste keer is dat het horen dat een gemeentehuis de Atesten bij zich houd?

nu de vraag, hoor ik die papieren bij me te houden of het gemeentehuis?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door Stefan Peeters »

De wetgeving omtrent de vakbekwaamheid stelt:
Artikel 32
Om toegelaten te worden tot het praktisch examen basiskwalificatie moet de kandidaat geslaagd zijn voor het theoretisch examen basiskwalificatie. De geldigheidsduur van het theoretisch examen is beperkt tot drie jaar.
Artikel 39
Om toegelaten te worden tot het gecombineerd praktisch examen moet de kandidaat geslaagd zijn voor het gecombineerd theoretisch examen vermeld in artikel 36. De geldigheidsduur van het gecombineerd theoretisch examen is beperkt tot drie jaar.

Ik zou daaruit durven concluderen dat je het bewijs van de theorie inderdaad niet moet afgeven, aangezien je geen praktisch examen kan afleggen zonder geslaagd te zijn in de theorie.

Ik vraag het voor alle zekerheid maandag na.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door Stefan Peeters »

stefan327 schreef:nu de vraag, hoor ik die papieren bij me te houden of het gemeentehuis?
Dit was ik nog vergeten te beantwoorden: de papieren die je in het examencentrum kreeg en die je afgeeft op het gemeentehuis, blijven achteraf daar.

Het enige wat je terugkrijgt is het rijbewijs zelf.

Wat betreft de vakbekwaamheid heb ik je een mail gestuurd, laat me weten hoe het afgelopen is, en dan kunnen we het antwoord hier plaatsen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door stefan327 »

ja toen ik geslaagd was voor me Theorie in Febuari kreeg ik een Attest van het slagen voor het theoretisch examen basiskwalificatie mee naar huis. die heb ik netjes afgeven bij de Rijschool toen ik begon met lessen. na de Praktijkexamens . kreeg ik een Getuigschrift van basiskwalificatie en een Aanvraag voor het rijbewijs

en nu willen ze op het gemeentehuis dus ook die Attest van het slagen voor het theoretisch examen basiskwalificatie hebben, maar deze hoef ik toch helemaal niet af te geven :?: ik ga dinsdagavond naar het gemeentehuis toe om het rijbewijs er weer proberen op te zetten.
ze willen heus wel die Theorie hebben, maar die krijgen ze dan maar niet, het enige is wel dat nu de macht hebben om het rijbewijs af te geven.

nu nog even iets :P ik ben nu nog 20 jaar(verjaart in dec) ik mag het rijbewijs ophalen , het enige is dat ik een Code 121 er op krijg. maar zetten ze die Code 121 bij de Code 95? en wat moet ik doen als ze zeggen dat ik pas vanaf me 21e het rijbewijs mag op komen halen
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door Stefan Peeters »

Even kijken wat de wetteksten hierover zeggen:
121 beperkt tot vervoer binnen het Rijk en desgevallend geregeld vervoer binnen het Rijk waarvan het traject ten hoogste 50 km bedraagt, overeenkomstig artikel 7 van het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E.

Artikel 7
§ 2. Evenwel kan elke kandidaat van tenminste 18 jaar een bewijs van vakbekwaamheid D verkrijgen dat enkel geldig is voor geregeld vervoer binnen het Rijk waarvan het traject ten hoogste 50 kilometer bedraagt.
Elke kandidaat van tenminste 20 jaar kan een bewijs van vakbekwaamheid D verkrijgen dat enkel geldig is voor personenvervoer binnen het Rijk.
§ 3. Het loutere feit van het bereiken van de leeftijd van 20 jaar doet de voorwaarde vermeld in § 2, eerste lid vervallen.
Het loutere feit van het bereiken van de leeftijd van 21 jaar doet de voorwaarde vermeld in § 2, tweede lid vervallen.


De code 121 zal dus op je rijbewijs komen, maar de dag dat je 21 wordt, kan je het rijbewijs omruilen voor een nieuw exemplaar waar die code niet op staat.
Je moet dan wel opnieuw 11 euro en 2 pasfoto's ophoesten...

Je moet dus voor jezelf uitmaken of je het rijbewijs D nodig hebt voor december: indien niet, dan kan je even wachten en op je verjaardag het rijbewijs aanvragen.
Heb je het eerder nodig, dan zal je het in twee keer moeten oplossen.

De code 121 kan bij de code 95 staan, of ze kan op de achterkant van het rijbewijs vermeld worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door stefan327 »

maar is het niet dat de code 121 automatisch vervalt als je de leeftijd van 21 bereikt hebt? ja het rijbewijs heb ik nu nog eigelijk niet echt nodig, maar ik wil het rijbewijs er nu wel op hebben , voor ik straks weer een papier kwijt raak :x

ik neem dinsdagavond gewoon een poging en kijken wat ze te zeggen hebben,
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door Stefan Peeters »

stefan327 schreef:maar is het niet dat de code 121 automatisch vervalt als je de leeftijd van 21 bereikt hebt? ja het rijbewijs heb ik nu nog eigelijk niet echt nodig, maar ik wil het rijbewijs er nu wel op hebben , voor ik straks weer een papier kwijt raak :x

ik neem dinsdagavond gewoon een poging en kijken wat ze te zeggen hebben,
Een code op een rijbewijs vervalt niet :wink:

Wanneer je beslist het rijbewijs pas in december te gaan afhalen, en je zou ondertussen je papieren kwijt zijn, kan je altijd een kopie vragen in een examencentrum.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: geslaagd vakbekwaamheid D

Bericht door stefan327 »

Bij het vakje Beperkingen Vermeldingen staat het volgende
95. 04-08-2010 01.21

dus ik vroeg nog voor de zekerheid, moet ik terug komen als ik 21 ben om het rijbewijs te vernieuwen. dit was niet nodig zei ze , omdat de Code 95 er gewoon op staat.


[mod Stefan: er is bij het beantwoorden van dit bericht iets misgelopen, waardoor een gedeelte van het bericht verloren gegaan is.
Ik probeer in samenspraak met stefan327 het bericht te reconstueren.]
Plaats reactie