**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Steveh schreef:kan zijn dat ik die inderdaad niet gezien heb.
was me waarschijnlijk op de andere weggebruikers aant concentreren:)
Dat kan je jezelf wijsmaken, maar dan had je die opmerkingen dus ook niet gekregen ...

M9 / M10 onder borden die je verplichten voorrang te verlenen zijn tegenwoordig allesbehalve zeldzaam.
Opmerkingen daarover krijg je als je niet naar beide kanten gekeken hebt waar nodig

F50bis
Opmerkingen daarover krijg je als je bij een richtingsverandering onvoldoende uitkijkt voor rechtdoorgaande fietsers (voetgangers) - de F50bis hoeft er daarom niet eens te staan. De F50bis wordt echter vaak zelfs teveel geplaatst.
al bij al kheb zowisoo nog puntjes die ik moet bijwerken, dat ga ik ook doen,
kwil zolangmogelijk ongevalvrij blijven:)
Ik hoop het voor jou, en het is goed dat je ook beseft dat je er nog niet bent.
Je moet - afgaande op je eigen relaas - beseffen dat het niet met de hakken over de sloot was, maar met de hakken in de sloot en dan naar de goede kant gevallen ...
Het zijn geen puntjes om bij te schaven, het zijn essentiële dingen, en je krijgt er meerdere opmerkingen voor.

Op de foto aan 51 km/u in een zone 30 of een PV voor niet verlenen van voorrang bij richtingsverandering de eerste 2 jaar, en je levert je rijbewijs weer in ...
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Rustige straat in Heverlee, gekeerd in 5 keer

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In vlotte S parkeren achter een auto waar voldoende plaats achter was, echter niet correct in S geparkeerd dus onvoldoende

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage, alle lichten, ruitenwissers, ontwaseming, stoel en linkerspiegel verzetten en terug correct afstellen

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Met een begeleider (4 uur rijschool gevolgd)

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn man

Resultaat: geslaagd (onvoldoende voor parkeren en voorbehoud voor lichten want was bij vertrek vergeten mijn lichten aan te steken en het was nog donker) (Opm: examen afgelegd met wagen met automatische koppeling)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode

Mijn eerste keer examen gehad. Begon met de voorafgaande controles; zetel achteruitzetten en dan goedzetten, ook spiegels goedzetten. Ik vraag: mag ik beginnen met uitvoeren (om zijn uitleg niet te onderbreken) waarop hij zegt: ja ge kunt ook tot vanavond wachten. Dat hij niet van het zonneke kon genieten was zijn zaak dus ik begon gwn met de controles te doen. Ik begin en leg het wat uit waarop hij zegt: ge moet het niet uitleggen, doe het gewoon. Dan trok ik slijtage vd banden. Ik duid de indicator aan enzo waarna hij zegt: mjaa die diepte is toch niet heel goed, dat gaan we is moeten meten. Hij meet de diepte: ja meneer het is 1,5mm, het moet 1,6 mm zijn dus de proef gaat niet door.

1,6mm volgens de wet is natuurlijk geen 1,5mm, maar dit vind ik toch wel echt muggenziften 0,1mm...

Direct een nieuwe afspraak gemaakt, 7u in de ochtend. Als het dan nog wat donker is, zeker de dimlichten opzetten zeker hé?

Alleszinds zeer frustrerend.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door wooter »

1,5mm is geen 1,6mm, en 1,6mm is naar bandennormen al "kaal" te noemen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 1,6mm volgens de wet is natuurlijk geen 1,5mm, maar dit vind ik toch wel echt muggenziften 0,1mm...

Alleszinds zeer frustrerend.
Het is frustrerend om te horen dat jij en je begeleider/eigenaar van de auto , blijkbaar erg weinig om je eigen veiligheid en die van anderen geven.

De eigenaar van de auto door met een leerling-bestuurder te gaan rijden ondanks dergelijke totaal versleten banden.
En jij vindt het maar muggenziften ...

Zelfs een beetje staand water op de weg kan met dergelijk restantje aan profiel al snel leiden tot aquaplaning - bij spoorvorming en regen gaat je auto gewoon aan het drijven.


De wettelijke norm van 1,6 mm is eigenlijk al veel te weinig.
Bij mij gaan banden er af als ze in de buurt van de 3mm komen.
Als ik dan zie wat er in de bandencentrale vaak ligt aan totaal afgereden banden ... onvoorstelbaar.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door wooter »

Ik vraag me ook af hoe je afgelopen winter bent doorgeraakt op 1,5mm :)
GRO
Administrator
Berichten: 12763
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Wie gaat er nu examen afleggen met een auto die niet in orde is ????
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Tom84 »

wat nog erger is, als kandidaat met de rijschool naar het praktijkexamen komen en tot de vaststelling komen dat de rijschool de autoverzekering niet meer in orde heeft gebracht.
Pieter M.

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Pieter M. »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
Linksachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Rustige straat in Kontich, mocht zelf kiezen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren in s-beweging achter een aangeduide wagen. Was slechtste poging ooit (door de stress vermoed ik) en de borduur lag tamelijk laag, ik was overtuigd dat ik erover ben gegaan. Moest vervolgens direct keren in dezelfde straat en daarna terug naar examencentrum.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof, alle lichten, ruitenwissers, ontwaseming.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Rijschool (8 uur in totaal, 6 + 2 voor examen)

Resultaat:
Geslaagd (Onvoldoende vor snelheid en verkeersinzicht: 8.3 Niet naleven snelheidsbeperkingen (meer dan 30 in zone 30), 8.5 Afstand tussen voertuigen (Een beetje dicht op een kleine :oops: vrachtwagen gereden, maar ik had het zelf wel in het oog en dacht da het voldoende plaats was, niet dus.)

Wil bij deze ook iedereen op dit forum bedanken, ik heb er erg veel aan gehad. Ik zal de site zeker aanraden aan iedereen die ook nog voor praktijk of theorie moet gaan.
Keep up the good work!
Geeltje

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Geeltje »

EXAMENCENTRUM: GEEL

In welk examencentrum ben je geweest?
GEEL

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Een brede straat waar geen kat reed. Gekeerd in 3 keer.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een S beweging parkeren, ging perfect. Alleen commentaar dat ik de auto niet op slot deed bij het uitstappen (terwijl mijn instructeur van de rijschool zei dat dit niet nodig was)

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof aanduiden, alle lichten, ruitenwissers, ontwaseming, stoel en linkerspiegel verzetten en terug correct afstellen

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Met een begeleider, maar in 3 jaar geleden wel begin 6uur rijles gevolgd.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn partner

Resultaat: geslaagd (enige onder voorbehoud: keren in de straat: zich beter vergewissen om eventueel voorrang te kunnen verlenen)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: SINT-NIKLAAS

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Rustige straat waar geen enkele wagen geparkeerd stond, mocht de plaats van keren zelf kiezen, ging dan ook vlot.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren in een S-beweging achter een auto en had heel veel plaats. Ging gelukkig van de eerste keer goed.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof, remlichten, pinkers, dimlichten, standlichten, faren, claxon, achterruitverwarming, ventilatie, controle van de stand van de zetels en de spiegels (gewoon uitleggen, niet doen).

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Begeleider (wel 12 uur rijschool gevolgd)

Resultaat: geslaagd met voorbehoud voor schakelen (?)
Xandra
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2008, 10:12
Locatie: Aalst

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Xandra »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

- In welk examencentrum ben je geweest?
Erembodegem.
Ik heb ergens in deze topic over onbeleefde examinatrice van examencentrum in Aalst gelezen, blijkbaar had ik hetzelfde persoon vandaag (ze heeft me niets tegen gezegd, maar gooide mijn papieren, heeft geen "Goed gag" gezegd, was simpelweg onaangenaam...).
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Examinatrice zei dat ik ergens in de straat mocht keren. Er was een vrachtwagen achter niet ver van mij en paar auto's in tegenrichting. Ik had mijn pinkers gebruikt en had dus voorrang gekregen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinatrice duidde de auto en ik mocht er achter parkeren. Moest mijn wagen eenbeetje corrigeren en dan stond ik perfect. Dan moest ik mijn motor stil leggen en uit de auto stappen. Dan instappen en verder rijden (ik ben bijna vergeten mijn gordel aan te doen, maar heb gelukkig dat tijdig gezien :) ).
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Al de lichten moest ik aanzetten, een per een. Van de zeenuwen ben ik vergeten of dat mijn pinkerhendeltje rechts of links zat en ik zette ook de ruitenwissers aan :). En wanneer ik mijn ruitenwissers moest aan zetten, begon ik te sproeien (examinatrice heeft me gewoon gezegd "Ruitenwissers, eh, niet sproeien"). Claxoneren zat er ook bij. Moest ook de motorkap open doen en tonen waar ik de ruitenwisservloeistof moet gaan bijvullen.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest?
Ben met mijn man als begeleider geweest.
Een jaar geleden heb ik 20u rijles genomen en vond dat super handig! Daar voor probeerde ik met mijn man als begeleider te rijden, maar het was te veel zenuwen van ons twee.

Ik heb twee opmerkingen op mijn examenblad staan:
Bochten: voorbehoud (te kort): ik had op een bepaalde moment veel te kort de bocht ingegaan en had een kleine stukje stoep mee genomen.
Kruisen en inhalen: voorbehoud (zijdelingse afstand): mijn man zegt ook dat ik soms veel te dicht bij de stilstaande auto's rij (die rechts geparkeerd staan).
Dus alle opmerkingen zijn verdiend en ik heb er niets tegen :).

Vandaag was het ook, zogezegd, mijn tweede examen. De eerste keer (in oktober) had examinatrice een spleet op mijn voorruit gezien (spleet van een steentje die in de warme weer van vorig jaar groter is geworden) en ik mocht mijn examen niet afleggen (ONDANKS! dat de auto paar dagen voor de examen een technisch controle heeft had en spleet was blijkbaar geen probleem voor hen (het was ook geen nieuwe spleet of zo, ze was er al enkele maanden)). Maar bon, het was natuurlijk wel spijtig, maar nu is het toch allemaal voorbij.
Dus - goede raad - ZORG DAT UW AUTO HELEMAAL IN ORDE IS!

Qua praktijk - ik rij drie keer per week 60 km (heen en terug komt het op 120), af en toe rij ik gewoon ergens naartoe - naar de zee (in de zomer) of naar de winkels in de andere stad. Van de laatste weeromstandigheden ben ook al een beetje gewend om op sneeuw, in de regen en in de mist te rijden. Als het toevalig droog is, dan heb ik al van 's morgens goede humeur 8) .

Toen ik met mijn theorie begonnen, kende ik de Nederlandstalig terminologie van de wegcode helemaal niet (Nederlands is mijn moedertaal niet). En nu ben ik erdoor voor mijn praktijk. Grotendeels DANKZIJ DEZE SITE!

BEDANKT!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Xandra schreef:Ik heb twee opmerkingen op mijn examenblad staan:
Kruisen en inhalen: voorbehoud (zijdelingse afstand): mijn man zegt ook dat ik soms veel te dicht bij de stilstaande auto's rij (die rechts geparkeerd staan).
Dus alle opmerkingen zijn verdiend en ik heb er niets tegen :).
Opletten dus bij het voorbijrijden van geparkeerde auto's: je kan beter enkele seconden afwachten dan een spiegel (of meer) te beschadigen.

Toch proficiat met je geslaagde examen!
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: EEKLO

In welk examencentrum ben je geweest?
Eeklo

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator zat rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We kwamen in een, toch wel vrij smalle straat, en de examinator vroeg me om te keren in de straat, ik mocht zelf kiezen waar. Lukte me toch nog knap in twee keer.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
We kwamen in een straat waar hij zei: 'We gaan hier eens ergens parkeren." We hebben toch een aantal meter verder moeten rijden vooraleer we een geschikte auto met voldoende plaats achter vonden. Ging lekker vlot.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Lichten: Linkerpinker, rechterpinker, standlichten, dimlichten, remlicht. Achterruitontwaseming, claxon.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Ik heb vorig jaar in maart mijn theorie behaald en heb gedurende een jaar met mijn vader leren rijden, heb niks van rijles gevolgd.

Noot: Dit was mijn tweede examen, en had nu voor ongeveer 80 % (op het begin na) hetzelfde parcours, wat het eigenlijk wel een makkelijk examen maakte.

En voor ik het nog zou vergeten melden, ik ben geslaagd...
Ella

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Ella »

EXAMENCENTRUM: BREE

Verslagje van m'n eerste examen:

In welk examencentrum ben je geweest?
Bree

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator (vrouw) zat rechts achter mij. We waren nog geen km weg of ze begon te vragen of ze me mijn rijbewijs wel had teruggeven, wat mij danig afleidde. Ze bleef er maar over bezig en m'n begeleider kreeg het er ook van. Onprofessioneel, vind ik persoonlijk.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik reed met een VW Sharan (monovolume en dus best groot) en moest keren in een smalle straat met een grasberm. De vrouw zei dat ik de 'gelijkgrondse berm' mocht gebruikt en aangezien dat normaal verboden is, vroeg ik of ze het gras bedoelde. Daarop zei ze 'dat moet je zelf uitmaken' waardoor ik begon te twijfelen en dus maar op de weg heb gekeerd. Aangezien het echt smal was had ik veel bewegingen nodig en ging het dus niet heel vlot. Later in het examencentrum bleek dat ze dus toch bedoelde dat ik het op gras mocht en daarom kreeg ik op m'n blad de opm 'teveel bewegingen'. Beetje flauw van haar om niet te zeggen dat ik op het gras mocht terwijl dit eil gewoon verboden is. Helaas was dat nog maar het begin van de miserie.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een drukke straat in Bree (uitvalsweg naar centrum, bij cultureel centrum denk ik) moest ik tussen twee auto's inparkeren. Mijn auto pastte er eigenlijk maar 1,5 keer in dus niet veel overschot. Ik begin dus met m'n indraaibeweging als gewoonlijk en sta goed in de parkeerplaats, klaar om wielen recht te zetten en beetje naar voor te rijden, wanneer ze zegt 'te laat ingedraaid, ge hebt maar 1 parkeerplaats eh, opnieuw!' Ik begreep dit eigenlijk niet en begon opnieuw, deze keer nog net iets beter dan vorige keer, en weer wanneer ik wielen ga rechtzetten, roept ze 'geen S-beweging gemaakt!' Op dat moment kreeg ik het echt en hoewel ze mij nog een paar keer liet proberen ('ik ga hier rijles geven!'), was ik zo de kluts kwijt dat het gewoon totaal niet meer ging, na 2x ben je trouwens sowieso al gebuisd. Ik mocht meteen terugrijden.

Mijn begeleider was ook niet te spreken over hoe ze gedaan heeft. Ik dacht trouwens niet dat ze lieten inparkeren tussen twee auto's en het was ook nog 'ns een drukke straat. En niet te vergeten: ik stond telkens wel goed in de parkeerplaats (1m afstand voor, 15cm opzij). Op m'n formulier schreef ze 'niet naleven van de richtlijnen' nog als opmerking.

- Voorafgaande controles: wat heeft ze gevraagd?
Lichten: Linkerpinker, rechterpinker, standlichten, dimlichten, remlicht. Achterruitontwaseming, claxon.
Motor: remvloeistof

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
6h rijles gehad, daarna heel veel geoefend met enorm ervaren begeleider die mij ook naar examen vergezelde.

Noot: Toen we terug in het examencentrum waren, begon ze nog dat ik 'precies weinig geoefend had op parkeren en keren'. Toen ik en m'n begeleider vertelden dat ik daar nooit problemen mee had (ik oefende dat zelfs regelmatig tussen hekken en ook achter een auto) wou ze dit gewoon niet geloven. Ik was blij dat ik m'n zonnebril ophad want was klaar om te wenen, zo onfair dat die mevrouw deed. Andere opmerking was nog dat ik fietser voorbijstak in tweede waar het beter derde was geweest en dat ik m'n koppeling soms onnodig induwde, zulke opmerkingen begrijp ik. Maar het hele parkeer en keerdebacle, sorry, maar haar houding trok op weinig.
Plaats reactie