**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geslaagd

Bericht door Inazuma »

Riley schreef:EXAMENCENTRUM: Brussel (Schaarbeek)
Resultaat: Geslaagd van de 1ste keer.
Proficiat, en bedankt voor een eerder zeldzaam berichtje over examencentrum Schaarbeek :!:
Riley

Geslaagd

Bericht door Riley »

Bedankt! Ik heb trouwens echt veel aan dit forum gehad, net als aan het praktijkboek. Alleen had ik jullie veel te laat 'ontdekt' (maandag). Het stelde me vooral gerust dat ik nu precies wist wat ze zoal vragen, zoals bv. bandenspanning (iets waar ik niet van wist dat het gekend moest zijn)... :) Dus echt waar, bedankt aan iedereen op dit forum!
Bunny

Bericht door Bunny »

EXAMENCENTRUM SINT-NIKLAAS

Geslaagd 1ste keer

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achteraan

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De plaats mocht ik zelf kiezen. In de Breedstraat, er waren redelijk veel geparkeerde wagens.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren in achterwaartse S-beweging, motor stil leggen, toertje lopen, weer vertrekken.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden motorolie pijling, claxon, knipperlichten links-rechts ,dimlichten, achteruit ontwaseming, stoplichten

- Parcours
Na het verlaten van het Oostjachtpark zijn we richting Kettermuit vertrokken om vandaar op de E17 terecht te komen, terug richting Sint-Niklaas, daarna naar Breedstraat (keren), vervolgens Don Bosco wijk in ( om te parkeren ) , hierop had ik de laatste twee dagen fulltime op geoefend en had er niks van gebakken maar op het examen ging het als een fluitje van een cent. Daarna ging het richting Moerlandstraat , stukje parklaan , daarna aan Atheneum afgeslagen om dan op de Knaptandstraat te komen. Vervolgens de route voortgezet via Sint-Jans plein om dan via driegaaien in de smisstraat te belanden.
Dan gingen we via Kapelstraat naar Puitvoetstraat om terug te keren naar het examencentrum.

De moeilijkheid in het parcours bestond erin dat er vele kleine straatjes waren waar voorrang van rechts geldt maar die in het dagelijkse leven door blijkbaar niemand gegeven wordt !

In het begin wat zenuwachtig, viel zelf even stil toen ik vanuit derde wou vertrekken. De rit heeft amper 30 min geduurd.

Geen Opmerkingen:
De examinator was een rustige en vriendelijke man , gaf je eigenlijk een te gerust gevoel wat kan leiden tot nonchalance.
Whateverist
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:01

Bericht door Whateverist »

Niet geslaagd. "Eerste" poging, zogezegd; ik heb in het oude systeem al eens met de rijschool examen gaan doen en ben nu na drie jaar terug beginnen rijden.

- In welk examencentrum ben je geweest?

Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou?

Rechts achteraan.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

De straat werd aangewezen, ik mocht zelf de plaats kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Er werd een auto aangewezen, ik moest er met een S-beweging achter gaan staan en dan uitstappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Oliereservoir, meetstok en bijvuldop; pinkers, mistlichten achteraan, dimlichten, grootlichten, claxon, remlicht.

Ik heb één zware fout gemaakt door op de ring linksaf te slaan zonder dat ik een correct zicht had op de situatie, en da's al reden genoeg om me niet te laten slagen.

De andere commentaren zijn dingen die ik al eerder verteld werd: onaangepaste snelheid (70 op een stukje waar ik 90 mag), heb op een bepaald punt te laat vertraagd voor een bebouwde kom (het bord stond net voor een verkeerslicht, en ik heb stomweg naar het licht toe afgeremd ipv naar het bord toe); verder was mijn keren te vlot, ik heb dat vrij snel gedaan en had (volgens mezelf toch) een goed zicht op de verkeerssituatie maar volgens de examniator had ik niet genoeg gekeken naar wat er rond me was.

De route zou ik niet kunnen herhalen, ik ken niet veel straatnamen in de buurt. Ik ben alleszins langs Heverlee gegaan (Sportkot en de gebouwen van de unief), twee keer Leuven in langs de ring, een stukje binnenstad langs de Naamsestraat en het Park, en via de Tiensesteenweg terug naar het industrieterrein.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Whateverist schreef:Ik heb één zware fout gemaakt door op de ring linksaf te slaan zonder dat ik een correct zicht had op de situatie, en da's al reden genoeg om me niet te laten slagen.
Voor hetzelfde geld knalt er iemand bovenop ...

Bij rijfouten of gevaarlijk rijgedrag de veiligheid van het examenvoertuig, de passagiers of de andere weggebruikers direct in gevaar brengen. kan je inderdaad meteen "uitgesteld" worden .
De andere commentaren zijn dingen die ik al eerder verteld werd: onaangepaste snelheid (70 op een stukje waar ik 90 mag),
En als het veilig kan, wordt dan inderdaad ook verwacht dat je sneller gaat rijden dan 70 ...

Je moet veranderingen in de toegelaten snelheid in beide richtingen opvolgen : niet enkel vertragen indien nodig, maar ook versnellen waar het kan en mag.
verder was mijn keren te vlot, ik heb dat vrij snel gedaan en had (volgens mezelf toch) een goed zicht op de verkeerssituatie maar volgens de examniator had ik niet genoeg gekeken naar wat er rond me was.
De combinatie onvoldoende rondkijken + vlotte uitvoering kan wel eens problemen opleveren ...

Bij een maneuver zoals keren ben je voortdurend voorrangsplichtig, je moet dus niet alleen vooraf goed kijken of je het maneuver veilig kan uitvoeren, en maar ook tijdens de uitvoering goed blijven rondkijken om te zien of er geen andere weggebruikers opdagen.

Het maneuver vrij vlot uitvoeren is in principe geen probleem als je voldoende vrije ruimte daarvoor hebt en je goed blijft rondkijken.


Kijk, je hebt nu een rij-examen ervaring, je weet wat te verwachten en waar je nog verder op dient te oefenen en te letten ... en het is niet het einde van de wereld ;)
Volgende keer beter dus - Succes :!:
Whateverist
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:01

Bericht door Whateverist »

Voor hetzelfde geld knalt er iemand bovenop ...

Bij rijfouten of gevaarlijk rijgedrag de veiligheid van het examenvoertuig, de passagiers of de andere weggebruikers direct in gevaar brengen. kan je inderdaad meteen "uitgesteld" worden .

Citaat:
Inderdaad. Ik was eigenlijk al blij dat ik niet toen al terug naar het examencentrum gestuurd werd (het gebeurde halverwege de test) - zo kon ik op zijn minst nog een beetje extra feedback krijgen over hoe ik reed.

Ik weet trouwens nog altijd niet hoe ik godsnaam zoiets dom heb kunnen doen. Ik ken dat kruispunt, ik weet hoe gevaarlijk het is, en ik weet hoe ik me er moet gedragen, maar voor één of andere reden ging ik daar gewoon... blanco.
En als het veilig kan, wordt dan inderdaad ook verwacht dat je sneller gaat rijden dan 70 ...
De examinator zei dat, hoewel 70 in principe niet fout is (in de zin dat het nog een redelijke snelheid is), hij vooral wilde zien dat ik doorhad dat de maximumsnelheid daar 90 was, al was het door 85 te rijden. Ik heb het hier wat moeilijk mee gehad; what ik deed was in principe niet fout of gevaarlijk, maar van de andere kant begrijp ik wel waarom het op het examen tegen me telt.

Het is één van die dingen die op zich pietluttig lijkt maar tegelijk het symptoom kan zijn van een diepere fout (bijvoorbeeld geen aandacht voor snelheidsborden, niet genoeg vertrouwen om sneller te rijden). Bij mij was het een kwestie van gewoonte - het is een stuk tussen twee zones 70 waar veel mensen het rustig houden - maar het is inderdaad iets wat ik beter had moeten doen.
Volgende keer beter dus
Da's het volgend probleem, de hoofdexaminator in Haasrode is met verlof tot volgende week, en blijkbaar is hun schema helemaal in de war. Ik kan pas volgende week vrijdag een nieuwe afspraak proberen te maken. Het is willen maar niet kunnen :)
B.

Bericht door B. »

Examencentrum : Geel

Examinator zat rechts achter mij.
Voorafgaande controles: remvloeistof aanduiden, spiegel goedzetten, ook de zetel, alle lichten, pinkers, claxon
Keren: examinator zegt keer in deze straat, bij mij niet volledig gelukt, heb nogal een lange auto maar examinator zei er niks van
Parkeren: in S-beweging, examinator zegt achter die auto parkeren en dan de auto verlaten alsof je lang zal wegblijven

Veel in olen gereden en klein stukje geel, de rit + controles duurden een kleine 30 min. De examinator was een vriendelijke vrouw die altijd duidelijke instructies gaf. Ik had 1 stomme fout was einde zone 50 maar ik reed nog steeds 50, stom want ik had het bord gezien maar begon te twijfelen !

Ik was geslaagd, van de eerste keer na 10 maanden rijden.

Misschien enkele tips : voorrang van rechts is heel belangrijk, VEEL in je spiegels kijken, na parkeren HANDREM, bij rechts afslaan over schouder kijken of er geen fietsers aankomen ( eerst in spiegels ) en natuurlijk de snelheid hee ( al die borden van 30 in Geel centrum zijn niet altijd even goed zichtbaar )

Ook de verhalen over de arrogante en onvriendelijke examinatoren die zogezegd het plezant vinden om mensen te buizen zijn ook niet waar, als je goed kan rijden en geen fouten maakt kunnen ook zij u niet buizen hee. Ik had er ook heel fel bang van maar het is allemaal goed meegevallen.

Hierbij wil ik zeker deze site bedanken voor de nuttige tips !! Ook het praktijkboek is aan te raden !
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Whateverist schreef:
En als het veilig kan, wordt dan inderdaad ook verwacht dat je sneller gaat rijden dan 70 ...
De examinator zei dat, hoewel 70 in principe niet fout is (in de zin dat het nog een redelijke snelheid is), hij vooral wilde zien dat ik doorhad dat de maximumsnelheid daar 90 was, al was het door 85 te rijden. Ik heb het hier wat moeilijk mee gehad; what ik deed was in principe niet fout of gevaarlijk, maar van de andere kant begrijp ik wel waarom het op het examen tegen me telt.
Ik ben op mijn examen, als laatste straatje voor het examencentrum, zo'n heel smal weggetje tegengekomen, de eerste baan waar 90 toegelaten was. Ik heb toen ook gedacht: met de staat van deze weg, zelf zou ik nooit zo snel rijden, maar ja, ge gaat da zien dan zagen ze weer dak nie door heb dat 90 is. Ik ben toen dus echt heel opvallend over die 70 gegaan en heel opvallend gestopt met optrekken op iets van een 78.

Heel goed gedaan van mij was de commentaar...
Musty571

examencentrum Alken

Bericht door Musty571 »

Beste jongeren,

Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest
- Zat de examinator naast of achter jou?
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Vertel er ook even bij in welk examencentrum je geweest bent

Ik zou ook graag weten of je met de rijschool of met een begeleider bent geweest (reden: ik heb de indruk dat examinators bij de rijschool achter gaan zitten en bij een begeleider van voor) Benny.


EXAMENCENTRUM ALKEN

Hey!

Ik heb vandaag mijn examen moeten doen in Alken. De examinator zat langs mij en de begeleider rechts-achter mij.

Eerst dus de voorafgaande controles, ging vrij vlot ( kaartje trekken, ik moest de peilstok tonen + dan ook pinkers, claxon, ruitenwissers, lichten, mistlichten, hoe mijn juiste zithouding is etc.).

Daarna de weg op, ik had nauwelijks zenuwen, rustig gereden, perfect voorang verleent, voorang genomen, snelheidslimieten, zuinig, defensief en hoffelijk gereden... (had goed geoefend +lang leve het praktijkboek op deze site).

Hij zei dat ik in een straat moest keren. De straat was vrij kort (dus niet veel keuze) en er waren veel auto's links en rechts geparkeerd, maar het was toch goed gelukt. Daarna parkeren in een S, gewoon tussen twee auto's, ruim plaats... geen probleem
Eenmaal terug zei de examinator dat ik geslaagd ben! Ik heel blij natuurlijk :D

Dank aan iedereen van deze site! 8)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: examencentrum Alken

Bericht door Inazuma »

Musty571 schreef: Eenmaal terug zei de examinator dat ik geslaagd ben! Ik heel blij natuurlijk :D
Proficiat :!:
Rani

Bericht door Rani »

Examencentrum Gent -Sint Denijs


Ik had 20 u praktijkles gevolgd bij de rijschool maar het examen afgelegd met mijn eigen voertuig.

voorafgaande controles: remvloeistof, alle lichten en claxon. Toen hij vroeg om de motor te starten, strok hij mijn deur open en keek hij naar mijn been. Ik start altijd met de koppeling ingedrukt, zo aangeleerd in de rijschool, dus zal wel goed geweest zijn. Door de zenuwen kreeg ik wel ineens mijn motorkap niet meer open. Ik vond het hendeltje niet meer. Gelukkig nog op tijd gevonden :-). Examinator zat achteraan. Begeleidend persoon naast mij.

Keren in een straat: zijstraatje van de zwijnaardsesteenweg, redelijk wat voertuigen geparkeerd. Ik mocht wel kiezen waar ik keerde in de straat, dus heb er gebruik van gemaakt toen ik enkele vrije parkeerruimtes zag staan om de ruimte te benutten. Is vlot gegaan.

Parkeren: Gewoon achter een voertuig, zijstraatje aan het UZ, genoeg plaats achteraan. Ik heb eerst voorrang verleend aan de andere weggebruikers en dan rustig geparkeerd. Stond voor één keer perfect :-)

Toen ik moest uitstappen, panikeerde ik een beetje toen ik uitstapte en hoorde dat er een geluidsignaal uit mijn auto kwam. Ik weet dan dat ik ofwel mijn sleutel vergeten ben ofwel mijn lichten nog aanstaan. Had mijn sleutel vast, dus was mijn lichten vergeten uitschakelen na de voorafgaande controle in het examencentrum. Gewoon lichten afgezet en deur gesloten. Hij heeft er niks van gezegd.

Ik had de route langs de sterre. Zo de oudenaardsesteenweg op, dan pintelaan. Telkens goed kijken, voorrang van rechts daar + superslecht wegdek, heb wel steeds geprobeerd van rond de 45 te rijden, ook al had ik af en toe een put mee :-). Dan naar UZ, aan de lichten linksaf. In die straat moest ik parkeren.

Vervolgens zwijnaardsesteenweg, en al die kleine zijstraatjes (keren in een straat), terug zwijnaardsesteenweg, aan die frituur daar rechtsaf, krijgslaan links op (goed kijken, de 1ste links mag je er niet in of je bent een spookrijder). Hij zegt gewoon na de lichten links, dus beetje in het oog houden.

Dan weer de sterre op, richting examencentrum. De bochten daar aan het examencentrum met matige snelheid en goed kijken in de spiegels op de baan of er geen tegenliggers aankomen. Redelijke smalle baan in de bochten.

Verdict was geslaagd met 1 voorbehoud: 5.3: uitwijken wanneer vereist. Ik denk dat ik bij aankomst aan de sterre vanuit het examencentrum niet uitgeweken op het eerste rijvak om het rond punt op te rijden, want ik moest er de eerste rechts al af en je hebt daar al een voorsorteervak.
Ik zag de pijl op de grond veel te laat en heb dan gewoon het rond punt opgereden en dan de 1ste uitrit eraf. Ik heb het niet gevraagd, want was helemaal mijne kluts kwijt dat ik geslaagd was :-)

Dit forum en het boek heeft me ontzettend veel geholpen en ik zou het aan iedereen aanraden.
Groetjes,
suskewiet

Ervaring in Bree

Bericht door suskewiet »

Als begeleider vandaag met dochterlief naar Bree geweest voor het practische rijexamen..op tijd aangemeld en waar we normaal om 7h45 zouden rijden werd het toch nog 8h30. Van de eerste 4 kandidaten die terugkeerden met vrije begeleiding , waren er toch al 3 geslaagd.
De examinator was een oudere man, heel zakelijk en strak, duidelijke aanwijzigingen onderweg.
We kozen voor nr 9 en na het bekijken van bandenprofiel, lichten , toeter, ontwaseming en goed zetten van stoel en spiegel . konden we gaan rijden.
Je merkt als begeleider dat je op zo'n proef toch wel erg afhankelijk bent van de factor geluk... ik bedoel wat kom je tegen op welke moment..
2 voorbeelden. 1ste bij het "keren op de weg" : netjes met richtingaangeven aan de kant..spiegels kijken.. alles vrij en manoevre ingezet.. aan de overkant stil gestaan en gekeken en begonnen met achterwaarts stuk van die proef.. komt er net op dat moment een jonge man met de fiets vanuit de oprit van het huis ernaast de weg op en die rij met een zwierig gebaar aan de voorkant ons voorbij.. later werd ons dat aangerekend als zijnde dat we de fietser hadden moeten voorrang geven...Ik als ervaren bestuurder en goed oplettend had die ook niet eerder zien komen .
2de voorval.. we moeten links indraaien.. voorsorteren.. keurig indraaien.. gestopt voor voetgangers die dan net oversteken.. maar net na het voetpad staat een takel wagen op de weg.. richtingaanwijzer aan en voorbij gereden.. op dat moment hebben we het geluk dat we een 100m verder het bordje einde zone 30 km zien , want het begin van de zone was niet zichtbaar door de takelwagen. ( we waren daar nooit eerder geweest).. op deze manier kon ze net tijdig gas terug nemen en het werd ons ook niet aangerekend...maar voor dezelfde moeite staat dat einde zone 30 bord er pas na een paar 100m en dan ben je de pineut.
enfin..ze slaagde van de eerste keer , maar kreeg ook nog als opemerking mee dat ze nog veel meer moet kijken ... terijl ik juist ervan overtuigd was tijdens haar opleiding dat ze daar erg goed in was..
Ik heb er nog eentje in de leer ,zoonlief...en ik besef nu meer dan ooit dat er dat "kijken" moet gesleuteld worden... TIP voor iedereen die nog moet gaan... nog meer op je "kijken" letten...succes allemaal
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Proficiat!
'Kijken' is niet voor niets het 1ste item bij praktijkexamen op de site www.derijprof.be :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ivever

examencentrum DEURNE

Bericht door Ivever »

- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? De examinator zei: "In deze straat mag je keren"
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Stoppen naast de auto die door de examinator werd gekozen, en dan daarachter parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Lichten, pinkers, claxon, zetel en spiegels goed afstellen

Je moet zeker niet zenuwachtig zijn, de examinator die ik had was zeer vriendelijk. De rit zelf duurde misschien twintig minuten, het waren allemaal al straten die ik reeds had gedaan bij het oefenen in Deurne, dan ben je zowiso al veel meer ontspannen! Ik was dus geslaagd!

Ik raad dus bij deze iedereen aan om veel te gaan oefenen in Deurne (of in de buurt van je examencentrum)!

Véél succes iedereen![/b]
Ivever

Praktijk examen

Bericht door Ivever »

Ik was nog iets vergeten, voor ik begon te oefenen voor mijn praktijk heb ik op de rijprof nog eens gezien hoe je de manoevres moet uitvoeren, ik raad het iedereen aan, want als je exact doet hoe ze het voordoen op de site, dan kan je zowiso keren en parkeren.

En zoals hierboven is uitgelegd "kijken" is zeer belangrijk! Weet dus waarvoor je spiegels dienen, en kijk er dus niet naar als het niet nodig is, anders zal de examinator dit snel door hebben!
Plaats reactie