gebuisd...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Zigi schreef:ik was al op de rotonde aan het rijden en hij kwam uit een straat om er dwars over te rijden, niet het fietspad volgend.
Dat is natuurlijk wat anders - uit je eerdere bericht(en) had ik het net andersom verstaan :oops:
Verkeer dat een rotonde oprijdt moet voorrang verlenen aan verkeer dat reeds op de rotonde rijdt.
Als de voorrangsplichtige bestuurder uiteindelijk toch maar zelf stopt - wat die dus al eerder had moeten doen - is het vrij logisch dat de voorrang hebbende bestuurder eerst doorrijdt.


Dat wil echter niet zeggen dat je niet beducht moet zijn voor de fratsen van fietsers (van alle weggebruikers eigenlijk), en zelf aktief dergelijke situaties moet proberen te ontmijnen.
Andermans fouten compenseren, en hopen dat iemand anders jouw fouten zal compenseren wanneer dat nodig is ...


Nu, wij zijn geen beroepsinstantie bij misgelopen examens.

Als je om een gegronde reden niet akkoord kan zijn met de beoordeling door de examinator : stap meteen nadien naar de hoofdexaminator.
Zigi

Bericht door Zigi »

Meerdere mensen hebben mij gezegd dat ik klacht kon indienen, maar langs de andere kant... ik ben bang dat ze de volgende keer dan extra streng voor me gaan zijn.
En discussiëren, op dat moment komt er zo veel op je af, je bent een beetje uit je lood geslagen (zowel ik als mijn begeleider). Ik reed met mijn vader, dus die is ook niet 100% zeker of we wel gelijk hebben. Dat is wel een voordeel van met iemand van de rijschool het examen te gaan doen, maar dit kost dan ook weer veel.
Ik heb me al neergelegd bij de situatie, ik ben me vandaag gaan inschrijven voor 6u praktijkles. Maar toch blijf ik vinden dat ik oneerlijk behandeld ben...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als dit je 1ste examen was, moet je geen 6 uur rijschool volgen, maar het mag natuurlijk.
Na 2 x niet slagen ben je verplicht om 6 uur rijschool te volgen.
Misschien is 1 les al voldoende om een algemene check-up te krijgen van je instructeur en dan kun je verder zien of er nog meerdere lessen nodig zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ontevreden

Bericht door Ontevreden »

Of er nu een begeleider van de rijschool naast je zit of niet, dat maakt niets uit. Heb vorige week mijn praktijk afgelegd in erembodegem voor b rijbewijs. Die zijn daar echt allemaal pietje precies. De rijschool begeleider is in discussie gegaan met de examinator en hoofdexaminator wel 20 minuten lang. Hij zij dat dit de eerste keer was in 5 jaar tijd dat hij in tegenspraak kwam. Dit had hij nog nooit meegemaakt. Als het de volgende keer niet lukt zien ze mij daar nooit meer terug. Dan ga ik naar brakel. Heb al ondervonden aan vrienden/kennissen die veel slechter als mij kunnen rijden die er toch door zijn. Je kan er niks tegen beginnen, zij beslissen over je lot, zij hebben de macht. Of je nu beter kunt rijden dan iemand die slecht rijd en er toch door is of niet, maakt allemaal niet uit. Draait allemaal om geld.
Gast

Bericht door Gast »

Volledig mee eens! Anders zouden er ook niet zoveel ongelukken gebeuren als het allemaal zo fantastische chauffeurs waren op de weg.
Vraag is dan: Hoe hebben die in hemelsnaam ooit hun rijbewijs behaald.
Als je leerling bent en je bent attent op de weg valt je dat zeer sterk op hoeveel overtredingen er niet plaatsvinden op de openbare weg...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

In plaats van te zeuren over de examinators en over wat de anderen allemaal uitspoken is het misschien meer aangeraden om de opmerkingen die je tijdens het examen kreeg een keer grondig door te nemen en daaraan te werken.

Zal je bij een volgende poging misschien meer opleveren dan een hoop gezever over slechte examinatoren en geldklopperij.

De lange wachttijden aan de examencentra bewijzen dat ze daar aan klanten (en dus inkomsten) geen gebrek hebben.
En een examinator verdient geen centiem meer of minder wanneer hij kandidaten uitstelt of laat slagen.

Maar hij draagt anderzijds wel een grote verantwoordelijkheid.
Hoe denk je dat een examinator zich zou voelen wanneer hij een kandidaat laat slagen waar hij gegronde twijfels bij heeft, en die kandidaat staat het eerstvolgende weekend op de voorpagina van de krant? Met op de achtergrond een grote zwarte auto met 4 kruisen bovenop?

Denk daar eerst maar eens over na.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:Volledig mee eens! Anders zouden er ook niet zoveel ongelukken gebeuren als het allemaal zo fantastische chauffeurs waren op de weg.
Vraag is dan: Hoe hebben die in hemelsnaam ooit hun rijbewijs behaald.
Als je leerling bent en je bent attent op de weg valt je dat zeer sterk op hoeveel overtredingen er niet plaatsvinden op de openbare weg...
Dit heeft niets met het examen te maken.
De meeste kandidaten leren perfect de theorie om te kunnen slagen,daarna doen ze alles wat er maar van hun gevraagd word om op een praktijkexamen door te komen tot dat ze eenmaal het roze papiertje in hun handen hebben.

Dan doen we wat we willen. :evil:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Heb al ondervonden aan vrienden/kennissen die veel slechter als mij kunnen rijden die er toch door zijn.
Vinden zij ook dat jij zoveel beter rijdt dan hen?
Wie ben jij en wie zijn zij om een goed oordeel te geven?

Wat was er fout gelopen tijden je examen? Waarom werd je uitgesteld?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ontevreden

Bericht door Ontevreden »

Mijn rijschool begeleider zij dat hij meer ontgoocheld was dan mij. Dat zegt al genoeg. Hij zij ook dat ik volkomen kon rijden niet 100 % natuurlijk, er zijn altijd fouten, bij iedereen. Maar toch gemiddeld beter dan mensen die er gewoon ook door waren. Hij zij ook dat hij het niet op zijn geweten wou hebben dat iemand zijn rijbewijs krijgt waarvan hij weet dat die niet voldoende overzicht en controle in het verkeer en zijn/haar auto heeft. Maar hier was er bij mij geen sprake van. En hij kan het veel beter weten dan die examinator die maar 30 minuten met mij in het verkeer gereden heeft dan de vele uren samen met de rijschool begeleider. Dan zou hij verzekerd met zijn beide voeten op de pedalen gaan staan zijn, maar de situatie was voor hem niet hinderend of gevaarlijk. Ik had gehandeld volgens de geest van het verkeer en niet naar de wet van het verkeer. Volgens de examinator moest ik die wielertoeristen maar gewoon de pas afsnijden of gewoon omverrijden en het verkeer blokkeren en hinderen (zou een schoon zicht zijn met hun klikpedalen). Die fietsers mochten daar niet eens rijden. Daar was een apparte weg voor om het kruispunt over te steken.

Hoop er de volgende keer gewoon door te zijn, want zo verlies ik mijn zelfvertrouwen wel.

De een examinator is de ander niet. Mijn heeft vorig jaar daar ook zijn rijbewijs gehaald bij een mannelijke examinator. Van de 1ste keer geslaagd, terwijl mijn pa 3 aanwijzingen heeft gegeven, anders zat mijn broer op de autostrade richting gent en nog 2 andere ....

Veel chans komt hier ook bij kijken, het hangt af voor wat verkeer situatie je bent of tegen komt.
Gast

Bericht door Gast »

De Rijprof schreef:
Heb al ondervonden aan vrienden/kennissen die veel slechter als mij kunnen rijden die er toch door zijn.
Vinden zij ook dat jij zoveel beter rijdt dan hen?
Wie ben jij en wie zijn zij om een goed oordeel te geven?

Wat was er fout gelopen tijden je examen? Waarom werd je uitgesteld?
Wanneer ze geen richtingaanwijzer gebruikt bij het afrijden van te rotonde en niet in haar spiegel kijkt. Het zal niet lang duren wanneer er eens een brommer of fietser in haar zijdeur zal hangen...

Wanneer de andere opeens bruusk haar auto stopt in het midden van het kruispunt terwijl ze links aan het afslaan was omdat ze aan het twijfelen was of ze nog snel voor de auto kon vertrekken of niet. Dan stond ze daar schoon in het midden van de weg en moest de andere auto naar rechts uitwijken.

Dan kwam er toch een vraag in mij op hoe die nog geen week of twee ervoor geslaagd konden zijn in brakel.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Dan kwam er toch een vraag in mij op hoe die nog geen week of twee ervoor geslaagd konden zijn in brakel.
Voilà, we zijn er...
Benny Stinkens schreef:Dit heeft niets met het examen te maken.
De meeste kandidaten (...) doen (...) alles wat er maar van hun gevraagd word om op een praktijkexamen door te komen tot dat ze eenmaal het roze papiertje in hun handen hebben.
Hoe kan jij nu weten hoe die personen hun examen hebben afgelegd?
Dat ze nu rijden als een wildeman wil nog niet zeggen dat hun examen niet goed was...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Xantingo schreef:Dat ze nu rijden als een wildeman wil nog niet zeggen dat hun examen niet goed was...
Dat is precies wat Benny wil zeggen.
1. Keurig examen afleggen.
2. rijbewijs afhalen.
3. Hun goesting doen.

Zo zijn er velen, spijtig genoeg, met alle dramatische gevolgen inbegrepen. :cry:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Ontevreden schreef:Mijn rijschool begeleider zij dat hij meer ontgoocheld was dan mij. Dat zegt al genoeg.
Is je rijschool-instructeur ook naar de hoofd-examinator gestapt :?:
Want dat is de eerste die je moet aanspreken indien je niet akkoord kan gaan met de beslissing van een examinator.
Volgens de examinator moest ik die wielertoeristen maar gewoon de pas afsnijden of gewoon omverrijden en het verkeer blokkeren en hinderen (zou een schoon zicht zijn met hun klikpedalen).
Er is geen enkele examinator die dergelijke stelling verdedigd krijgt bij de hoofdexaminator.

Wat staat er allemaal op je beoordelingsblad :?:

Die fietsers mochten daar niet eens rijden.
Daar was een apparte weg voor om het kruispunt over te steken.
Wat is een "weg om het kruispunt over te steken" :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Wanneer de andere opeens bruusk haar auto stopt in het midden van het kruispunt terwijl ze links aan het afslaan was omdat ze aan het twijfelen was of ze nog snel voor de auto kon vertrekken of niet. Dan stond ze daar schoon in het midden van de weg en moest de andere auto naar rechts uitwijken.
Ze stopte tenminste en dat is wat uiteindelijk telt.
Vergeet niet dat het rijgedrag in gezelschap soms heel anders is omdat sommigen graag willen laten zien hoe vlot ze wel kunnen rijden en zich daarbij wel eens overschatten, de zgn. groepsdruk.
Wedden dat ze minder dommigheden uithaalt als ze alleen rijdt?
Volgens de examinator moest ik die wielertoeristen maar gewoon de pas afsnijden of gewoon omverrijden en het verkeer blokkeren en hinderen (zou een schoon zicht zijn met hun klikpedalen). Die fietsers mochten daar niet eens rijden. Daar was een apparte weg voor om het kruispunt over te steken.
Vertel nu eens precies de feiten zoals ze gebeurd zijn?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Isabel
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:26

Re: gebuisd...

Bericht door Isabel »

Ik heb vanochtend mijn examen in geel gaan afleggen. Maar ben jammer genoeg gebuisd,ik kreeg onvoldoende omdat ik blijkbaar te "snel" voorbij een voorrang van rechts reed,ik vertraagde telkens maar toch..
Daarom dat ik graag eens van jullie wou weten hoe hard dat je nu moet vertragen (of stoppen?)
als het voorrang van rechts is.
BV: ik reed op een baan van 70 km/uur,ik zag het bord om voorrang te verlenen dus ik vertraag,zie dat er niets aankomt en versnel dus terug..
Hoe moet ik dit dus correct doen?
Plaats reactie