Geslaagd theoretisch A, toch een vraagje

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast_____

Geslaagd theoretisch A, toch een vraagje

Bericht door Gast_____ »

Hallo,

Ik ben (dankzij jullie site) geslaagd voor m'n theoretisch examen cat A. Dat denk ik toch, aan de balie zei ze mij: "ah, het zal voor een lichte moto zijn want je bent nog geen 21", waarop ik zei dat ik gewoon mijn theoretisch zal doen voor cat A, en dan als ik 21 ben, mijn praktijk doe. Dat kan toch hé?

Nu, ik heb mijn examen gedaan en na geslaagd te zijn kreeg ik een aanvraag mee voor voorlopig rijbewijs A, maar op m'n uitslagblad van het theoretisch examen staat bij rijbewijs: " A- "

Staat die 'min' daar bewust? Is dat omdat het nu een theoretisch examen afgelegd is voor minder zware moto's? Of is dat allemaal hetzelfde en kan ik gewoon, eens 21, mijn praktijk doen?

Hopelijk, want dat zou echt maar te stom zijn om binnen enkele maanden terug een theoretisch te moeten doen, als ik 21 ben...

Bedankt voor het antwoord, ik zag het pas als ik thuis was, vandaar m'n vraag hier. (En ik had te laat door dat ik dit niet in de andere rubriek mocht plaatsen, excuses.)
Chamonyte
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2009, 20:57
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Chamonyte »

Waarom reeds maanden op voorhand je theoretisch examen gedaan? Toch handig als de theorie nog vers in je geheugen zit als je aan de praktijk begint?

Anders gewoon eens vragen bij de rijschool zelf.
Gast

Bericht door Gast »

Chamonyte schreef:Waarom reeds maanden op voorhand je theoretisch examen gedaan? Toch handig als de theorie nog vers in je geheugen zit als je aan de praktijk begint?

Anders gewoon eens vragen bij de rijschool zelf.

Waarom niet? Het is zo lang niet meer en had nu tijd en zin om dat te doen, ik lees dat wel nog eens door als ik start. Ik ben er nu al vanaf. ;)

En ik heb opgemerkt dat op het blad om het voorlopig rijbewijs aan te vragen wel staat: 'attest van slagen of vrijstelling van het Theorie-examen

Cat: A

Dus er zal wel geen verschil zijn denk ik.

Die theorie geraakt trouwens zo vlug niet uit m'n geheugen, de theorie van rijbewijs B dat ik 2 jaar terug afgelegd heb kende ik praktisch nog allemaal.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geslaagd theoretisch A, toch een vraagje

Bericht door Inazuma »

Gast_____ schreef:Ik ben (dankzij jullie site) geslaagd voor m'n theoretisch examen cat A. Dat denk ik toch, aan de balie zei ze mij: "ah, het zal voor een lichte moto zijn want je bent nog geen 21", waarop ik zei dat ik gewoon mijn theoretisch zal doen voor cat A, en dan als ik 21 ben, mijn praktijk doe. Dat kan toch hé?
Er is maar 1 examen A, ongeacht of je nadien met een beperkt of onbeperkt (voorlopig) rijbewijs A gaat rijden.

De theorie A is drie jaar geldig .
(dwz praktisch examen succesvol afleggen binnen die drie jaar)

Je kan pas een onbeperkt voorlopig rijbewijs A krijgen als je dit na je 21ste aanvraagt - en de daarvoor verplichte rijlessen ook gevolgd hebt met een onbegrensde motor.

Als je na je 21 praktisch examen aflegt met een onbegrensde motorfiets, is je rijbewijs A nadien ineens onbegrensd.
Gast

Re: Geslaagd theoretisch A, toch een vraagje

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast_____ schreef:Ik ben (dankzij jullie site) geslaagd voor m'n theoretisch examen cat A. Dat denk ik toch, aan de balie zei ze mij: "ah, het zal voor een lichte moto zijn want je bent nog geen 21", waarop ik zei dat ik gewoon mijn theoretisch zal doen voor cat A, en dan als ik 21 ben, mijn praktijk doe. Dat kan toch hé?
Er is maar 1 examen A, ongeacht of je nadien met een beperkt of onbeperkt (voorlopig) rijbewijs A gaat rijden.

De theorie A is drie jaar geldig .
(dwz praktisch examen succesvol afleggen binnen die drie jaar)

Je kan pas een onbeperkt voorlopig rijbewijs A krijgen als je dit na je 21ste aanvraagt - en de daarvoor verplichte rijlessen ook gevolgd hebt met een onbegrensde motor.

Als je na je 21 praktisch examen aflegt met een onbegrensde motorfiets, is je rijbewijs A nadien ineens onbegrensd.

Vriendelijk bedankt voor het antwoord. :)
Plaats reactie