**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
FrederikVds
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2009, 12:38

Bericht door FrederikVds »

Echt wel flauw vind ik, aangezien het baantje naast een spoorweg lag ga ik ervan uit dat het recht genoeg was om tegenliggers van ver te zien aankomen. Waarom zou je dan op de kasseien rijden? Dat is alleen maar slecht voor de auto. Officieel moet je daar natuurlijk rechts rijden, maar bij de aanleg van de weg denk ik niet dat men dat zo bedoeld heeft.
Nu ja, het is een fout, maar ik vind het schandalig dat ze voor zoiets buizen, en voor 5 keer stilvallen niet. Maar ja, ik ben dan ook geen expert terzake. :p
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

voor stilvallen buizen is ook niet rechtvaardig
heel veel kandidaten hebben gewoon last van zenuwen

en zolang je bij dat stilvallen geen gevaarlijke of verschrikkelijk hinderende situaties veroorzaakt hebt, maar ze goed opgelost hebt en op een vlotte manier weer gestart bent geraakt, is alles in orde...

En dus: 5 keer stilvallen, kan op een zodanige manier dat je bewijst dat je er niks van bakt, en ligt te klungelen.

5 keer stilvallen, kan ook zonder problemen te hebben veroorzaakt, en als je voor de rest wel heel vlot met de auto en het verkeer omgaat, is het duidelijk dat dat puur omwille van de zenuwen is...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

voor stilvallen buizen is ook niet rechtvaardig
Leerlingen vallen meestal niet stil op een rijbaan waar ze rustig 70 km/uur aan het rijden zijn.

Stilvallen gebeurt meestal wanneer ze vertrekken op een kruispunt of op een helling. En dat is wel gevaarlijk.
Voor één keer stilvallen zal een examinator heus niet buizen. Maar als dat verschillende keren gebeurt, dan kan hij de leerling moeilijk doorlaten.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

FrederikVds schreef:Waarom zou je dan op de kasseien rijden?
Dat vraag ik me dus ook af ...
Of er moet een tegenligger aangekomen zijn :?:
Tussenkomst examinator :?:

Officieel moet je daar natuurlijk rechts rijden, maar bij de aanleg van de weg denk ik niet dat men dat zo bedoeld heeft.
Het is een duidelijk onderscheiden stuk van de openbare weg, en duidelijk onderscheiden van de betonnen baan.
Wat mij betreft is de betonbaan de rijbaan, en de kasseistrook een (hopelijk) gelijkgrondse berm.

Ik rij nooit vrijwillig op dergelijke kasseistroken, enkel indien verplicht bij kruisen tegenligger / inhalen.

Nare ervaring uit het verleden, met veel te laag liggende kasseistrook ...
D.

Examencentrum Asse/Mollem

Bericht door D. »

EXAMENCENTRUM: Asse/Mollem

Vorige week heb ik te Asse mijn praktisch examen gedaan.

Niet met de rijschool maar met wagen van de begeleider (met mijn vader). Toen de examinator mijn naam riep alvorens te beginnen met het examen, zag ik dat hij een meisje (die haar examen voor mij deed) "er niet door liet" ... ze was niet geslaagd. Ik vond hem een strenge examinator, en "mijne tikker" ging dan ook enorm tekeer toen net hij mijn naam afriep :lol:

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei: 'Keer je hier maar in deze straat.' Ik dacht dat ik het in drie keer kon doen, maar heb me voor alle zekerheid gedraaid in vijf keer.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Gewoon een S-beweging maken, dit had ik heel goed geoefend. De examinator zei dat ik moest uitstappen: koppeling neutraal, handrem optrekken, motor stil, ... ik was wel mijn deur vergeten op slot te doen, maar de examinator zei niets. Toen ik moest uitstappen, zag ik hoe ik geparkeerd stond en was niet tevreden van mezelf.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest een kaartje trekken en aanduiden waar ik de vloeistof voor mijn ruitenwissers bij moest vullen, vrij gemakkelijk dus.
Dan kwamen alle lichten aan de beurt: standlichten, dimlichten, grootlichten, mistlichten, stoplichten, richtingsaanwijzer links-rechts, claxon.

Aangekomen op het examencentrum had ik een slecht voorgevoel: auto niet op slot gedaan na het parkeren, ik vond het parkeren zelf niet goed, op een gegeven moment zei de examinator dat ik links af moest en ik had het bijna te laat opgemerkt waardoor ik 'naar mijn mening' niet goed opgesteld stond in de invoegstrook (maar ik heb wel het verkeer niet gehinderd). Mijn vader had tijdens deze 'actie' heel stil "links" gezegd en hij is normaal gezien niet een "spraakwaterval". Ik denk niet dat hij het gehoord heeft, alhoewel ik had het wel gehoord ... :lol: En tot slot het examen heeft hooguit 35-40 minuten geduurd. Met andere woorden, ik had er geen goed oog in.

- Resultaat: Geslaagd! van de eerste keer (had ik echt niet verwacht, zeker niet wanneer hij onderstaand voorbehoud nog begon uit te leggen.)
1. Bediening voertuig: voorbehouden
1.7 rem- en vertragingstechnieken (soms moest ik iets meer mijn motor afremmen alvorens mijn koppeling in te drukken.)

Maar globaal vond hij dat ik zeer goed heb gereden, alle snelheden heb gerespecteerd, een goed overzicht heb van het verkeer rond mij, etc.

De examinator die streng bleek te zijn, viel eigenlijk heel goed mee ... hij maakte zelf grapjes na mijn examen. :lol:

Belangrijk wanneer je je examen doet: gewoon altijd in je spiegels kijken! Voor een manoeuvre, tijdens een manoeuvre, na een manoeuvre én zelfs wanneer je geen manoeuvre moet doen. Je moet kunnen aantonen dat je er bent op de baan en dat je iedereen op de weg hebt gezien ... en gewoon voorzichtig rijden, rekening houdend met je snelheid. Ik denk niet dat ik meer dan 65 km/u gereden heb tijdens mijn examen ... :lol:

En nog eens bedankt voor dit forum, het heeft me echt wel geholpen voor mijn examen!

Greetz,
D.
Levitation
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2009, 17:37

Bericht door Levitation »

EXAMENCENTRUM BREE

Vanmorgen om 9u30 m'n examen in Bree gaan afleggen. Ik had een vriendelijke man als examinator en ik was eigenlijk veel minder zenuwachtig dan verwacht.

Om te beginnen moest ik m'n standlichten, dimlichten, grootlichten, stoplichten, claxon en pinkers gebruiken en onder de motorkap tonen waar je de remvloeistof bijvult. Daarna moest ik m'n linkerzijspiegel ontregelen, m'n zetel achteruit zetten en deze allebei weer goed zetten.
Dit alles lukte probleemloos.

Daarna legde de examinator me uit waaruit de rit zou bestaan. We zouden gaan keren en ik zou achter een auto moeten parkeren. Ook zou hij me telkens vertellen waarlangs ik moest rijden. Wanneer hij niks zei moest ik gewoon rechtdoor rijden, behalve wanneer er een verbodsbord stond.

In het begin ging alles goed. Ik reed met aangepaste snelheid, ontweek voor geparkeerde vrachtwagens en hield voldoende afstand voor fietsers. Ik keek regelmatig in mijn spiegels, reed defensief en lette op voorrang van rechts en voorrang geven op rondpunten.
Halverwege de rit (op dat moment bevonden we ons op een grote weg met twee rijvakken en een middenberm waar je 90 mocht rijden) zou ik iets verderop achter een vluchtheuvel naar links moeten. Hier geraakte ik plots de kluts kwijt en reed ik rechtdoor omdat ik me fixeerde op een vrachtwagen waarvan ik afstand wilde houden. Dit bleek nog niet zo'n probleem en ik moest dan maar afslaan aan het rondpunt iets verderop.

Daarna moest ik in een straatje parkeren achter een auto. De eerste keer raakte ik de boord, dus besloot ik om het opnieuw te doen. Ik legde de motor stil en deed de ramen omhoog zoals het hoorde, en keek goed in m'n spiegels en nog eens achterom toen ik de deur opende. Zelf vond ik dat ik al beter geparkeerd had, maar de examinator was blijkbaar tevreden, dus na dit manoevre reden we verder.

Iets later kwamen we in een straatje waar twee bussen stil stonden (één ervan had zijn 4 pinkers op staan), en vlak daarachter was er een zebrapad waar op dat moment juist een groep kleine kinderen overstak. Zoals het hoorde bleef ik dus wachten tot de weg vrij was en reed ik rustig verder. Hier maakte ik een fatale fout. Kort na het zebrapad was er een bord met een verplichte rijrichting (rechts) aangegeven, maar toen ik op het kruispunt stond zei ik "hier naar rechts dus", wat blijkbaar overkwam als een vraag. De examinator antwoordde hierop dat er weinig keuze mogelijk was dus ik reed verder. Ik geloof dat ik daarna ook nog heb gekeerd in een straat, wat ook wel goed ging, maar toen ik daarna in Bree Centrum naar links werd gestuurd maakte ik de fout die de doorslag heeft gegeven. Deze weg had namelijk een kleine berm in het midden, waar ik links van was moeten gaan staan. Maar hier ging ik stomweg gewoonweg rechts van de berm staan, zodat het onmogelijk was om nog links af te draaien.

De examinator heeft me toen terug laten rijden naar het examencentrum (had ik zelf ook wel door). We hadden er toen wel een rit van 40 minuten op zitten, maar het was wel al duidelijk dat ik niet geslaagd was...

Jammer, echt jammer. Ik ben 22 en bijna al m'n vrienden rijden al een aantal jaren met de auto. Zelf rij ik ondertussen al 23 maanden met een L en ik heb ook al veel op hun rijwijze en rij-gedrag gelet en ook rekening gehouden met wat zij zelf ook beter konden doen en dat dan bij mezelf aangepast. M'n vader is een goede begeleider die altijd de puntjes op de i wil zetten en hij heeft me ook alles aangeleerd zoals het hoort. Zelf probeer ik altijd even defensief en economisch als hem te rijden, maar in Bree rijden is toch nog wel wat anders dan dat ik gewend ben.

Conclusie: Nog meer in Bree en omstreken gaan oefenen en dan in augustus waarschijnlijk pas terug gaan. (In juli kan ik helaas niet, wegens vakantiewerk.)
GG

Bericht door GG »

Examen centrum BREE

Ik vermoed dat ik dezelfde examinator als Levitation had, want het volgende stukje kan ik gewoon copy pasten ;)
"
Om te beginnen moest ik m'n standlichten, dimlichten, grootlichten, stoplichten, claxon en pinkers gebruiken en onder de motorkap tonen waar je de remvloeistof bijvult. Daarna moest ik m'n linkerzijspiegel ontregelen, m'n zetel achteruit zetten en deze allebei weer goed zetten.
Dit alles lukte probleemloos.

Daarna legde de examinator me uit waaruit de rit zou bestaan. We zouden gaan keren en ik zou achter een auto moeten parkeren. Ook zou hij me telkens vertellen waarlangs ik moest rijden. Wanneer hij niks zei moest ik gewoon rechtdoor rijden, behalve wanneer er een verbodsbord stond.
"

Maneuvers:

Eerst keren in de straat: ik mocht zelf kiezen waar in de straat ik dat deed.
De straat was wel behoorlijk smal en ik moest een 2de maal achteruit om te kunnen keren. (met een Saxo en de volledige weg gebruikt, hier heb ik ook geen opmerking over gekregen)

Parkeren : commando : Achter die auto parkeren.
Op dat moment rijd er een fietsster vlak achter mij. (juist ingehaald)
Dus geef ik aan dat ik ga parkeren met de richting aanwijzer. De fiestster rijd daarop mooi de perkeerplaats tot aan de geparkeerde auto en zo de stoep op. Onder tussen is er een tegen linger komen opdagen (die jongen die net voor mij op examen vertrokken is ;)) en deze kan onmogelijk paseren wegens te smal (tenzij hij over de stoep rijd) dus rij ik tot langs de geparkeerde auto en doe mijn maneuver. Maar ik kon niet ver genoeg naar voor rijden om ideaal uit te komen dus eens ik slecht geparkeer sta laat ik de tegenligger verderrijden en doe het maneuver opnieuw, nu wel juist, oef. Dan het wel bekende toneeltje, motor stil, goed kijken, auto uit, eindelij wat frisse lucht, auto in en verder.

Verder enkel nog een vervelend moment daar waar je "de brug" (2x2 baans 90 km/h vanop een schuine helling met weinig zichtbaarheid) moet oversteken van op een schuine helling. Bij het eerste deel had ik niet naar rechts gekeken, het verkeer komt alleen van links, maar fietsers komen daar nogal eens langs de verkeerde kant de brug af. Eens op het middenstuk was het even een shock om daar een groep fietsers van de brug zien af te komen die aan het voorsorteren waren en was de zichtbaarheid miniem, je ziet juist het dak van de autos die over de top van de brug komen boven het hoge gras van de middenberm. Maar ook dat is gelukt.

Uiteindelijk heeft het examen op de weg 50 min geduurt en was ik geslaagd met slechts 2 opmerkingen.

1) niet naar rechtskijken op de brug
2)richting aanwijzer niet gebruikt bij het oprijden van de ringbaan rechts
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Levitation schreef:Conclusie: Nog meer in Bree en omstreken gaan oefenen en dan in augustus waarschijnlijk pas terug gaan. (In juli kan ik helaas niet, wegens vakantiewerk.)
Leg tijdig (nu bijvoorbeeld ...) al een nieuw examen vast :!:
't Is in de vakantieperiode erg druk in zowat alle examencentra.

Meer succes de volgende keer.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 30 jun 2009, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

GG schreef:Uiteindelijk heeft het examen op de weg 50 min geduurt en was ik geslaagd met slechts 2 opmerkingen.
Proficiat :!:
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

TIP EXAMENCENTRUM GEEL

Bericht door Wouter »

Voor iedereen die examen gaat afleggen in examencentrum GEEL:

Heel Olen is vorige week omgetoverd tot een zone 70... Dus ook "Lammerdries" (die industrielaan vlak aan het examencentrum) waar vroeger 90 was, is nu dus ook allemaal 70...

Ook opletten, want in OLV Olen heb ik gemerkt dat de bebouwde kommen verschoven zijn (beginnen een aantal meters vroeger!)
Op de Oevelseweg in Olen, is het nieuwe bord bebouwde kom zéér slecht te zien (achter takken)
en het oude bord staat er ook nog! (iets verderop dus)
Nog in Olen, in Gerheiden, staat er om de een of andere reden het oude bord "gedaan bebouwde kom" (dus VROEGER dan het nieuwe) er ook nog...

Heel vreemd allemaal, en er zijn nog wel hopen borden die nog niet helemaal kloppen waarschijnlijk...

Goed uitkijken dus, en denk eraan: 70!!
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum Alken.

Eerst controle van het voertuig. Ruit omlaag doen, spiegel terug juist zetten en de koelvloeistof aantonen.
Geen probleem.

Examinator zette zich naast mij een mijn begleider moest achterin.
Hij draaide meteen het raam naar beneden hetgeen ik achteraf uiterst storend vond.
Hij had ook een kauwgum in en zat dus de hele rit te kauwen... :roll:
Hij had niks maar dan ook niks bij om iets te noteren.
Wij de baan op. Had uit pure zenuwachtigheid naar rechts met naar links verwisseld en ben een straat ingereden met onderbord 'uitzonderlijk plaatselijk verkeer'.

Dat ik bepaalde fouten uit zenuwachtigheid gemaakt heb geef ik eerlijk toe want ik was echt op van de zenuwen. Hij zat ook te vragen wat we gingen doen deze vakantie en dat vond ik zeer storend!

Parkeren moest ik zelf niet meer doen en toen we terug bij het examencentrum kwamen kreeg ik een papier met wat ik alles genegeerd zou hebben...

Daar zijn borden bij die er ZEKER NOOIT en te NIMMER stonden!!!
En, hadden die er gestaan had ik ze nog kunnen negeren want ik was geen vrachtwagen of auto met bepaalde lasten. En, ik ben zeker niet op een stuk gereden waat alleen tractors, paarden en wandelaars in mogen... :evil: :evil:

Hier komt dus de lijst met borden die ik genegeerd zou hebben:

C1-3 (M2-M3),5,21,22,23,25,27,29,F99


Dat ik twee borden niet gezien had geef ik toe maar zoveel zeker niet en ik zeg het sommige zijn we zeker niet tegen gekomen!!
Dat vind ik absoluut niet kunnen!!
Maar, als gewone mens kun je daar toch niks tegen beginnen en voor hetzelfde geld heb ik die uiterst beleefde examinator dus terug de volgende keer!! :( :( :(
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Hier komt dus de lijst met borden die ik genegeerd zou hebben:

C1-3 (M2-M3),5,21,22,23,25,27,29,F99
Dat is een standaardlijstje met toegangsverboden die men op een praktisch rij-examen zoal kan overtreden.
Je hebt daarvan de C3 Afbeelding uitgezonderd plaatselijk verkeer genegeerd
GTA freak

Bericht door GTA freak »

bij een voorrang van rechts in het centrum bvb, is het beter van bijna volledig stil te staan en van 2de versnelling terug te komen naar 1ste of mag je ook traag in 2de passeren?
en geldt tijdens de zomer ook de zone 30 bij een schoolomgeving nog?

tnx
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

bij voorrang aan rechts mag je beide zolang ja maar langzaam genoeg rijdt zodat je 100% zeker bent wanneer je verder kunt.

Zone 30 telt ook midden in de nacht midden in de vakantie.(spijtig genoeg) de enige uitzondering hierop is als er met lichtborden gewerkt word (branden ze dan tellen ze branden ze niet kunnen ze ook niet tellen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum Oostende-Zandvoorde

Vanmorgen omstreeks 8u30 heb ik mijn praktisch rijexamen afgelegd in het examencentrum van Oostende. Ik moest een kaartje trekken waarop stond waar je het oliepeil kon controleren. Makkelijk natuurlijk...
Voorafgaande controles waren ruitenwissers, pinkers, klaxoneren, mistlicht en natuurlijk al de soorten lichten (dimlichten, standlichten, grootlichten en fars). Ik denkt niet dat dit voor de meeste veel problemen oplevert. Nu de baan op!

Ik had een vrij makkelijk parcours. De examinator was een dertiger die formeel was en vrij vriendelijk (althans volgens het beeld dat ik toch heb van examinatoren).

Resultaat: Geslaagd bij de eerste poging, al had ik na het commentaar van de examinator toch iets heel anders verwacht eigenlijk.

Dit stond op mijn blad:

5. Richtingverandering: voorbehoud
5.1 Zich vergewissen bord F50BIS
5.2 Kenbaar maken

10. Defensief rijden: onvoldoende
10.6 voorrang


Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit betekent?

Voor diegene die hun examen nog moeten doen, heb ik een goede raad: Ga zeer veel rijden in de stad waar je uw examen doet, verken overal eens. Want iedere keer je rijdt zijn er nieuwe situaties. Blijf ook vooral heel rustig en geconcentreerd op de baan. In Oostende is het ook belangrijk de kleine, rustige straatjes te verkennen (let hier ook op, want veel zone 30!). Kennedy rondpunt en autosnelweg terug zitten zijn bijna altijd een deel van uw examen denk ik... Belangrijk: realiseer je dat zelfs de beste chauffeur wel eens een foutje kan maken! Zolang het maar geen super grote fouten zijn.. :wink:

Tot slot nog een klein dankwoordje voor de vriendelijke mensen op dit forum die altijd paraat hebben gestaan en een goede uitleg hebben gegeven. Keep up the good work! Dit is echt een nette site! Ik ben telkens bij de eerste maal geslaagd voor zowel theorie als praktijk, toch voor een deel dankzij jullie!

Succes nog en vele groeten!!
Plaats reactie